| کد خبر: 245301 |

◄ تاثیر کاهش قیمت جهانی گوگرد بر ترانزیت

در ترانزیت گوگرد از هفته قبل تا کنون کاهش 250-260 دلاری در هر تن اتفاق افتاده است و تمایل مشتریان به مسیری به غیر از ایران است.

تین نیوز

جلسه مجازی کلاب هاوس با موضوع خبرهای حمل و نقلی 2 مردادماه در کلاب تین نیوز برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در نشست مجازی کلاب هاوس تین که با حضور کارشناسان حوزه های مختلف حمل و نقلی برگزار شد به بررسی خبرهای روز این حوزه پرداخته شد.

در حوزه ترانزیت گفته شد قیمت جهانی گوگرد در طول یک هفته از 319 دلار به 70 دلار رسیده است و احتمال دارد ایران فرصت ترانزیت گوگرد را از دست بدهد. همچنین در این میان شرکت های فرواردر ترانزیت گوگرد متحمل ضرر شده اند.

به گفته کارشناسان در ترانزیت گوگرد از هفته قبل تا کنون کاهش 250-260 دلاری در هر تن اتفاق افتاده است و تمایل مشتریان به مسیری به غیر از ایران است و گوگرد در حال حاضر امکان حمل از ایران را ندارد.

درحوزه ریلی گفته شد که شرکت راه آهن تعرفه حمل داخلی را 40-45 درصد افزایش داده است. گویا در راه آهن نگران از دست دادن بارها نیستند.

در حوزه هوایی گفته شد هواپیمایی ماهان سیرجان به تهران هنگام پرواز در فرودگاه سیرجان دچار نقص فنی شده و مسافران تخلیه شده اند خوشبختانه به کسی آسیبی نرسیده است.

در حوزه دریایی گفته شد همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به تهران، با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه ترانزیت و حمل و نقل دریایی با روسیه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، تهیه طرح الزامات کانتینری شدن حمل و نقل در دریای خزر در برنامه قرار گرفته است.

اضافه شد که بحث حمایت از صنایع دریایی مجددا مطرح شده است معاون توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تاکید دارد.

در حوزه ریلی گفته شد مصوبه 12.8 میلیون یورویی شورای اقتصاد برای بازسازی لکوموتیوها تصویب شده است.

در مورد برنامه ریزی ترانزیت، وزارت راه 20 میلیون تن برای امسال پیش بینی کرده که 4 میلیون تن آن برای حوزه ریلی محاسبه شده است.

گفته شد که یک نکته منفی در حمل ریلی این است که یک شرکت صاحب بار نمی تواند واگن خود را مجموعه واگن هایی که در راه آهن هستند پیدا کند. اینکه صاحب بار برود دنبال واگن خود بگردد برای راه آهن بسیار تاسف آور است.

در حوزه ریلی همچنین گفته شد شرکت مدیریت فناوری اطلاعات صنعت ریلی خارج از راه آهن ذیل اتحادیه صنفی نیاز است تا بتوان تمام برنامه های این مجموعه را به روز، کار کرد.

در موضوع قطارهای حومه ای اشاره شد که حدود 36 درصد در تعداد مسافر افزایش ایجاد شده اما در ظرفیت، کمتر از 5 درصد افزایش ایجاد شده است که دلیل آن هم مشکلات در بخش ناوگان است.

همچنین افزوده شد که بحث تاسیس شرکت قطارهای حومه ای در دستور کار است. کلیدی ترین موضوع در این بخش، بحث تخصیص بودجه و منابع مالی است که باید مشخص و حل شود.

در حوزه قطارهای حومه ای گفته شد که این حوزه با چالش فرسودگی ناوگان روبرو است. گفته شد که حدود 70 درصد ناوگان حوزه حومه ای خودکشش است و 30 درصد ناوگان سالنی است که کمتر از نصف واگن های سالنی با سن بالا است. این حوزه حدودا از اواخر شهریور و اوایل مهر با چالش فرسودگی ناوگان مواجه خواهد شد.

در حوزه ریلی اضافه شد که راه آهن به این دیدگاه کلی نرسیده است که تصدی گری را واگذار کند. این مسئله می تواند از عدم اعتماد به مدیران و بخش خصوصی ناشی شود. نبود ثبات مدیریتی هم یکی دیگر از عوامل این موضوع عنوان شد.

در راه آهن باید 6 مقوله مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود. مقوله های مالی، محاسباتی، فنی، زیست محیطی، حقوقی، ایمنی. این مقوله ها اگر مورد توجه قرار نگیرند بهره وری لازم انجام نمی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.