| کد خبر: 244768 |

◄ فسادیابی در راه آهن وظیفه دستگاه های نظارتی است یا مدیرعامل ؟

طرحی به نام کنترل تاخیر در مبدا برای پیشگیری از تاخیر در حرکت اتوبوس ها در حال اجرا شدن است

تین نیوز

جلسه مجازی کلاب هاوس تین نیوز در تاریخ 12 تیرماه 1401 با مرور خبرهای حمل و نقلی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه کارشناسان حوزه ریلی، دریایی، جاده ای و هوایی، به مرور و بررسی مهمترین خبرهای حوزه های مختلف حمل و نقل پرداختند.

در حوزه جاده ای گفته شد که گزارش ها و شکایت هایی مبنی بر تاخیر اتوبوس ها در زمان حرکت مطرح شده است که این تاخیر موجب دیر رسیدن مسافران به مقصد و گلایه آنها شده است. همچنین گفته شد که اتوبوس ها زمان زیادی را به مسافرگیری اختصاص می دهند.

گفته شد که طرحی به نام کنترل تاخیر در مبدا برای پیشگیری از تاخیر در حرکت اتوبوس ها در حال اجرا شدن است. مردم می توانند از سامانه 141 برای گزارش دادن تاخیرهای بیش از حد معمول استفاده کنند.

طبق گفته کارشناسان جاده ای، کمبود راننده در بخش حمل و نقل جاده ای به زودی به بحران تبدیل خواهد شد. بسیاری از رانندگان بخش مسافری تغییر حوزه داده اند و به بخش باری رفته اند. در بخش مسافری کمبود راننده حرفه ای وجود دارد.

افزوده شد که ناوگان مسافری در حال تحلیل رفتن است و سرویس ها روز به روز کمتر می شوند. این نگرانی ها در بخش حمل و نقل عمومی مسافر وجود دارد چرا که ورودی خاصی به لحاظ نوسازی ناوگان وجود نداشته  ضمن این که طبق آمار در ده ساله اخیر، 100هزار نفر کاهش راننده در بخش حمل و نقل مسافر اتفاق افتاده است.

تاکید شد که در دوره دوساله کرونا، اغلب رانندگان بخش مسافری به بخش حمل و نقل کالا کوچ کرده اند. همچنین عدم استقبال مسافر به بخش خصوصی و کاهش سرویس ها از دلایل کوچ رانندگان به بخش باری عنوان شد.

در حوزه حمل و نقل مسافر اضافه شد که به واسطه کرونا، تغییر قیمت و تغییر سبک زندگی اتفاق افتاده که هر دو بر کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی تاثیر گذار بوده است.

در حوزه ریلی گفته شد که چهار اداره کل این حوزه دارای سرپرست بوده اند که اکنون حکم مدیر کلی برای آنان صادر شده و مدیریت آنان تثبیت شده است.

 گفته شد که رضا شرقی مدیرکل راه آهن شرق برکنار شده و علی حکامی قاسمی، سرپرست اداره کل راه آهن شرق شده است. همچنین نادری، مدیر برقی سازی راه آهن به عنوان سرپرست اداره کل خدمات ساختمانی و ایستگاه ها انتخاب شد و عبایی معاون دفتر برنامه ریزی و بودجه، به جای آتشک، سرپرست دفتر بودجه شده است.

کارشناسان حوزه ریلی اظهار کردند که برای اجرای کردن 12 وعده ای که مدیرعامل راه آهن در جریان بررسی سانحه قطار مشهد یزد در مجلس بیان کرده است جا دارد از بخش های مختلف راه آهن و همکاران و مدیران کمک بگیرد. برخی از این قول ها، مسایل زیرساختی است و به راحتی قابل انجام نیست. شاید نیاز به تغییر ساختار یا ایجاد معاونت جدید باشد.

افزوده شد که یکی از مهمترین مواردی که مجلس روی آن دست داشت سیاست های کلی اصل 44 بود. این قوانین و مقررات و آیین نامه از سال 92 تا به حال معطل و مغفول مانده بود.

همچنین طبق گفته کارشناسان حاضر در نشست، مجلس خواستار تحقیق و تفحص از راه آهن در خصوص واگذاری لکوموتیو از سال 88 تا کنون شده است.

در بحث فساد یابی در راه آهن اشاره شد که فسادیابی وظیفه دستگاه های کنترلی و نظارتی است، وظیفه مدیرعامل راه آهن نیست.

در خصوص حادثه قطار مشهد –یزد گفته شد که کمیسیون عمران مجلس بسیار مفصل گزارش تهیه کرده است. این نتیجه حسن اعتماد نمایندگان مجلس و کمیسیون عمران به بحث های کارشناسی بود.

اشاره شد که گزارش کمیسیون عالی سوانح راه آهن بسیار کلی و مختصر در حد سه صفحه منتشر شده است که به جزئیات ماجرا نپرداخته است.

کارشناسان همچنین در ادامه تاکید کردند که تشکیل وزارت حمل و نقل ضروری است و این حوزه باید مستقل از وزارت راه باشد. گفته شد که حتی در برخی از کشورها وزارت راه آهن به طور مستقل فعالیت می کند. ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری یک تصمیم غیر کارشناسی بود و این دو حوزه باید از هم تفکیک شوند.

بیان شد که در وزارت راه فعلی به حمل و نقل نگاه اقتصادی نشده است در صورتی که یکی از ستون های اصلی حوزه حمل و نقل باید اقتصاد باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    فساد یابی وظیفه همه هست مدیر باید یک ساختار خود ناظر طراحی کند دستگاهای نظارتی هم ببینند سیستم نظارتی خوب کار میکند؟

  • کوروش 0 0

    جناب مدیر عامل راه آهن علاقه وافری به فاسد یابی دارند.ایشان در شغل قبلی شان هم فهرستی از مفسدان را منتشر کرده بودند که البته به مذاق از ما بهتران خوش نیامد.