| کد خبر: 239071 |

مروری بر ورود خطوط بزرگ کشتیرانی جهان به عرصه لجستیک کالا در سال ۲۰۲۱

برای خطوط بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان، سال ۲۰۲۱ نه تنها با سودهای بی سابقه همراه بود، بلکه آنها گام های مهمی برداشتند تا به ارائه دهندگان تمام عیار خدمات لجستیکی تبدیل شوند و هر چه بیشتر مرزهایی که بین فورواردرها و کریرها وجود دارد را محو کنند.

تین نیوز

برای خطوط بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان، سال ۲۰۲۱ نه تنها با سودهای بی سابقه همراه بود، بلکه آنها گام های مهمی برداشتند تا به ارائه دهندگان تمام عیار خدمات لجستیکی تبدیل شوند و هر چه بیشتر مرزهایی که بین فورواردرها و کریرها وجود دارد را محو کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، برای مدت طولانی، مدل کسب و کاری که بر بخش لجستیک تسلط داشت مبتنی بر اجاره انبارها، کامیون‌ها، هواپیماها و استفاده از نیروی کار قراردادی بود تا انعطاف‌ پذیری را حفظ کرده و هزینه‌ های سرمایه‌ گذاری را به حداقل برساند و امکان بازگشت سریع‌ تر سرمایه‌ فراهم شود.

اما بحران زنجیره تامین عدم وابستگی کامل به اشخاص ثالث را برای تحویل به موقع کالاها به وضوح به خطوط و شرکت های کشتیرانی نشان داد.

بسیاری از خطوط دریایی حمل و نقل کانتینری، سال‌ها پیش بخش‌ های لجستیکی را تأسیس کردند، اما تا سال ۲۰۲۱ اهمیت وجود چنین شرکتهایی پدیدار نشد.

در سال ۲۰۲۱، شرکت های کشتیرانی، سرمایه گذاری زیادی برای تبدیل شدن به سوپر مارکت های لجستیکی کردند به طوریکه مشتریان آنها بتوانند خدماتی مانند انجام تشریفات گمرکی و حمل از مبدا اولیه تا مقصد نهایی را از منوی مدیریت زنجیره تأمین که شامل تحویل به درب منزل مصرف‌کننده است، سفارش دهند.

در راستای تحقق این ایده، برخی از شرکت های کشتیرانی به تملک شرکتهای فورواردی و لجستیکی روی آوردند و حتی در بخش عملیات پایانه های بندری سرمایه گذاری کردند تا دسترسی بهتر و سریعتری به خدمات مورد انتظارشان داشته باشند.

برترین  ادغام ها و کسب تملک ها (merges & acquisitions) در بخش دریایی:

مرسک:

۱-  سال‌ها است که استراتژی لجستیکی جامعی را در این رابطه دنبال می‌کند و در سال ۲۰۲۱ نیز آن را ادامه داد.

مرسک در سامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که یک قرارداد با LF Logistics (شرکت تابعه  Li & Fung هنگ کنگ) را امضا کرده است. LF Logistics به طور قابل توجهی ردپای خدمات انبارداری و توزیع کالا توسط مرسک را در منطقه آسیا و اقیانوسیه با قابلیت انجام تجارت الکترونیک گسترش می دهد.

۲- در اوایل ماه نوامبر نیز با خرید ۶۴۴ میلیون دلاری شرکت حمل و نقل هوایی آلمانی Senator International موافقت کرد. انتظار می رود این خرید حجم محموله هوایی مرسک را دو برابر کند.

همچنین در پایان سال ۲۰۲۰، مرسک نام تجاری دامکو را منحل کرد و محصولات هوایی خود را به برند Maersk Logistics انتقال داد.  

۳- مرسک دو فروند هواپیمای باربری بوئینگ ۷۷۷ را برای شرکت هواپیمایی داخلی استار ایر سفارش داد و سه فروند بوئینگ 767 مدل ۳۰۰ اس را برای سال ۲۰۲۲ اجاره کرد.

۴- در ماه آگوست، شرکت لجستیکی Visible Supply Chain Management مستقر در سالت لیک سیتی و Europe B2C مستقر در هلند را در معاملاتی به ارزش ۹۲۴ میلیون دلار خریداری کرد. پیش از این نیز شرکتی به نام HUUB خریداری کرده بود تا شبکه خدمات لجستیکی خود را در شقوق و ابعاد مختلف گسترش دهد.

سی ام ای سی جی ام:

۱- شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM در ماه دسامبر ۲۰۲۱ از یک قرارداد ۳ میلیارد دلاری با شرکت Ingram Micro خبر داد که باشرکت Ceva Logistics که در سال ۲۰۱۹ توسط سی ام ای سی جی ام خریداری شد، ترکیب میشود.

شرکت CMA CGM گفت، زمانی که قرارداد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بسته شود، Ceva با ۱۱۰۰ مکان در ۱۶۰ کشور به چهارمین شرکت ارائه دهنده بزرگ خدمات لجستیکی جهان تبدیل خواهد شد.

۲- پس از خرید چهار فروند هواپیمای باربری دست دوم ایرباس A330-200، یک خط هوایی باری را راه اندازی کرد.

شرکت CMA CCM Air Cargo دو فروند هواپیمای باربری بوئینگ ۷۷۷ جدید را برای تحویل در بهار ۲۰۲۲ سفارش داد و اخیراً قرارداد خرید اولیه چهار فروند جت باری بزرگ ایرباس A350 را امضا کرده است.

۳- در گامی دیگر، ۹۰ درصد باقی مانده از سهام پایانه خدمات دریایی فنیکس (Fenix Marine Services) در بندر لس آنجلس را به مبلغ ۲/۳ میلیارد دلار به دست آورد.

 ترمینال FMS سومین پایانه بزرگ در مجتمع بندری لس آنجلس/لانگ بیچ است و می تواند سالانه حدود ۲/۵ میلیون تی ای یو کانتینر را جابه جا کند.

مجموعه FMS در حال حاضر در ۴۹ پایانه بندری در ۲۷ کشور از طریق دو شرکت تابعه CMA Terminals و Terminal Link سرمایه گذاری کرده است.

ام اس سی

۱- شرکت کشتیرانی مدیترانه یا همان MSC در حال تکمیل خرید شرکت Log-In - Logística Intermodal SA است که پایانه‌های بندری و خدمات حمل و نقل چند وجهی را در برزیل و جنوب آمریکای جنوبی اداره می‌کند.

۲- ام اس سی پیشنهادی برای خرید بخش آفریقایی از Bolloré Group، شرکتهای لجستیکی نسل سوم مستقر در فرانسه، به مبلغ ۶/۷ میلیارد دلار ارائه داد.

شرکت کشتیرانی MSC در حال حاضر یک بازوی لجستیکی به نام MedLog دارد که حمل و نقل داخلی کامیون، ریل و کشتی برای مشتریان را با قراردادهای تحویل درب منزل ارائه می کند.

گروه پی اس ای:

اپراتور بندری جهانی مستقر در سنگاپور اخیرا با خرید شرکت BDP International، شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک مستقر در فیلادلفیا، موافقت کرد. PSA چندین سال است که خدمات لجستیک غیر بندری را نیز ارائه می دهد، اما BDP اولین خرید جهانی یک مجموعه 3PL برای آن است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.