مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران اعلام کرد:
◄ ضرورت خرید شناورهای رو-رو توسط خطوط کشتیرانی
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران مزایای متعدد شناورهای رو-رو را تشریح کرد و گفت: این نوع شناورها میتوانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران مزایای متعدد شناورهای رو-رو را تشریح کرد و گفت: این نوع شناورها میتوانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمدتقی انزانپور در رابطه با مزیتهای شناورهای رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر مازندران به این نوع شناورها و نیز تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل دریایی حوزه دریای خزر، اظهار داشت: کشتیهای رو-رو را میتوان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتیها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل دارد و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادیتر میکند.
ویژگی های مثبت شناورهای رو-رو
وی ادامه داد: یکی از جنبههای مثبت استفاده از کشتیهای رو-رو، بهرهمندی از ظرفیتهای بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالاهای رو-رو و کانتینری است و از دیگر ویژگیهای آن با توجه به چشمانداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشورهای آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش مییابد و میتواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش کالاهای رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالاهای چینی به مقصد اروپا است، گفت: انتظار میرود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.
شناورهای رو-رو چه شرایطی دارند؟
انزانپور افزود: کشتیهای رو-رو؛ کشتیهای باری هستند که برای حمل محمولههای چرخدار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و...طراحی شدهاند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیلها و کامیونها در اقیانوسها استفاده میشوند.
وی با تاکید بر اینکه این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینهترین روش حمل و نقل است، اظهار داشت: در مقایسه با روشهای مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتیهای رو-رو کم هزینهتر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتیهای رو-رو مدرن، شاهکارهای بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از بزرگترین کشتیهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند بیش از ۸۶۰ فوت طول و ۹ عرشه داخلی دارند و قادر به حمل ۶۰۰۰ اتومبیل در هر دریانوردی هستند.
وی با اشاره به اینکه سرعتی که یک کشتی رو-رو میتواند به آن برسد حدود ۲۰ گره است، گفت: انواع مختلفی از کشتیهای رو-رو وجود دارد که شامل کشتی، کشتیهای کروز، کشتیهای باری و بارج میشود.
سرعت تخلیه بالا
انزان پور در مورد برخی از مزایای کشتیهای رو-رو، توضیح داد: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتیها است و از آن جا که ماشینها و کامیونها میتوانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حملکردن صرفهجویی بسیاری صورت میگیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام میشود.
انزانپور با اشاره به اینکه مقوله تصادفات، نیاز کم به تجهیزات قدرتمند و استراتژیک تخلیه و بارگیری و انبارداری و کاهش هزینه حمل و نقل ریلی و جادهای از دیگر مزایای کشتیهای رو-رو است، گفت: شناورهای رو-رو میتوانند به خوبی با سایر روشهای حمل و نقل مانند کانتینرها ادغام شوند و استفاده از واحدهای پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرزها را با حداقل تاخیر فراهم میکند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده میشود.
تطبیق پذیری مناسب
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه تطبیق پذیری کشتیهای رو-رو برای حمل و نقل محمولههای متنوع و اقامت کوتاه در بندر نشان دهنده کارایی این کشتیها است، اظهار داشت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتیها می شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکلساز بوده است، به منظور ایجاد نقشههای انبار بهینه بسیار مهم است.
انزانپور با تاکید بر اینکه در قالب تفاهم نامهها باید فرایند استفاده از شناورهای رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفههای مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینههای بندری، برای این کشتیها مدنظر قرار گیرد، گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناورهای رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتیهای رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.