| کد خبر: 227696 |

◄ اجحاف در حق کامیون‌های یخچالدار

آیا هدایت کامیون‌های یخچالدار برای بارگیری کالای موز وارداتی که صاحبان کالا با علم به طولانی شدن روند ترخیص کالا و فقط برای پرهیز از پرداختن حق توقف کلان به کشتی که زمان تخلیه آن محدود و تعریف شده است و تخلیه کالا از کشتی به بیش از یکصد دستگاه کامیون و متوقف کردن و سرگردان کردن آنها، امری پسندیده است؟!

تین نیوز

توقف کامیون در گمرکات هنگامی که بر اساس شرایط از قبل پیش بینی نشده اتفاق بیافتد امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است.

اما آیا هدایت کامیون‌های یخچالدار برای بارگیری کالای موز وارداتی که صاحبان کالا با علم به طولانی شدن روند ترخیص کالا و فقط برای پرهیز از پرداختن حق توقف کلان به کشتی که زمان تخلیه آن محدود و تعریف شده است و تخلیه کالا از کشتی به بیش از  یکصد دستگاه کامیون و متوقف کردن و سرگردان کردن آنها، امری پسندیده است؟!

آیا امکانات بهداشتی موجود در گمرک بوشهر (مانند سرویس بهداشتی و حمام و...) درحال حاضر با شیوع بیماری کووید۱۹ پاسخگوی توقف صدها نفر راننده بلاتکلیف در آن گمرک است؟

آیا ورود کامیون‌های یخچالدار که برای حفظ و نگهداری کالا نیاز به تامین سوخت دارند در داخل گمرک و استفاده از آنها به عنوان انبار موقت و با هدف تخلیه کشتی که هزینه های (دموراژ) آن بسیار سنگین است  می تواند براساس موازین اخلاقی صورت پذیرفته باشد؟!

آیا ورود و بارگیری یکصد دستگاه کامیون تریلی یخچالدار در گمرک بوشهر به دلیل نداشتن کوتاژ و اسناد ترخیص کالا و بدون انجام تشریفات گمرکی از قبیل باسکول نمودن کامیون خالی و صدور مدارک ورود از اختیارات گمرک مربوطه بوده و مسئولان مربوطه پاسخگوی تبعات ناشی از خطرات و تهدیدهای احتمالی ناشی از تجمع غیر مترقبه این حجم از کامیون به مدت طولانی خواهند بود؟!

مسئولیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای احقاق حقوق رانندگان یخچالدار مذکور که کامیون های آنها تعمداً به عنوان انبار موقت نگهداری کالای میوه (موز ) و تخلیه کشتی بارگیری شده است و درمحوطه اسکله کوچک بوشهر و با امکانات بهداشتی بسیار محدود و مخاطره انگیز برای سلامت رانندگان متوقف مانده است چیست؟!

آیا حق توقف پیش بینی شده برای این کامیون ها کفاف تامین هزینه های ثابت  کامیون مانند حق بیمه های کامیون، هزینه های نگهداری کالا،حقوق راننده، هزینه های خوراک و... را خواهد داد؟!

* رئیس هیئت مدیره انجمن کارگری رانندگان یخچالدار خراسان رضوی

* این یادداشت در شبکه های اجتماعی منتشر شده است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی سامغانی 0 0

    سلام به نکته دقیقی اشاره فرمودید جناب متقین
    متاسفانه در اکثر کاربری ها صاحبین کالاها از ناوگانها به عنوان انبار کالا استفاده می‌کنند تا هزینه ها را پرداخت ننمایند واز طرفی هزینه ها به مالکین ناوگان تحمیل شود.. همچنان که در خودرو بر در مرز عراق وکردستان به عنوان همین نکته که فرمودید از ناوگان به عنوان انبار استفاده می‌شود و صاحبین کالاها یا شرکت ها از دادن پول خواب راننده هم به ترفندهای متفاوت سر باز می‌زنند!!
    ودلیل این امر نبودن یک قانون واحد در تمام کاربری ها در سطح اجرایی هست در زمانی که کامیونداران شکایات میکنند.
    بارها دیده شده است که در شکایات به ترفندی به نام قرار داد حمل از قوانین سی مار عبور کرده اند و قوانین سی مار را رد کرده اند و مقدم آن قرار داد را می‌دانند که بین شرکت با راننده بسته شده است!!!

    در اکثر قوانین حتی تن کیلومتر هم همین امر صادق است و موردی را به عنوان توافق بر قانون تن کیلومتر مقدم می‌گیرند. و اکثرا جواب این بوده است!!
    که چرا راننده توافق کرده است 👌👌

    حال سوال اصلی از مسئولین بخش حمل ونقل این مطلب است که چرا شرکت های حمل ونقل توافق را منگارند و امضا از رانندگان اخذ می‌کنند به نام توافق؟؟

    آیا شرکت ها اجرا کننده قانون به عنوان متصدی حمل ونقل نیستند که با این سیستم ترفند قوانین را زیر سوال می‌برند؟؟؟؟
    🙏🙏🙏🙏🙏

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    یک نکته بسیار با اهمیت را بنظر می‌رسد درخصوص پهلو گرفتن کشتی موز (با احتمال عدم ثبت سفارش اولیه توسط وزارت صمت) را ،مسئولان دستگاه قضایی لازم است پیگیری فرمایند.

    اینکه یک کشتی میوه موز اجازه پهلو گیری مییابد .واز همه مهمتر اجازه تخلیه پیدا میکند وبعد از تخلیه بدنبال دریافت مجوزهای لازم وتاییدیه ثبت سفارش آن میروند.شاید حکایت از این داشته باشد که اتفاقا دست های پشت پرده از قبل بدنبال مه آلود کردن فضاو ایجاد بلوا وانعکاس نارضایتی رانندگان درگیر در موضوع در رسانه ها بوده آند ،تا با سواستفاده از این موضوع وتحت فشار قرار دادن مسئولین به سرعت به مجوزهای لازم برای ترخیص کالا دست یابند.

    والبته کسانی که اجازه دادند کشتی قبل از صدور مجوز ها وطی کردن پروسه عادی صدور مجوز تخلیه شود باید پاسخگوی این تصمیم باشند.

    قوه محترم قضاییه چنانچه بدنبال شفاف سازی فضای اقتصادی وتصمیمات مدیران با رسیدگی به فعل یا ترک فعل آنها هستند ضروری و بسیار با اهمیت است که از انجام چنین اعمالی مانند تخلیه کشتی قبل از اخذ مجوزهای لازم دراینده جلوگیری نمایند.تا سو استفاده از این رانندگان محترم کامیون( که تحت فشار کمبودها و شرایط سخت اینچنینی اعتراض خود را رسانه ای میکنند ) سو استفاده نشود و دستگاههای ذیربط درمقابل کار انجام شده قرار نگیرد ومجبور شود پروسه مثلا یک‌ماهه کارهایی مانند ثبت سفارش کالا و تایید آن وتامین ارز آن و حتی تاییدیه سازمان حفظ نباتات از نظر آزمایشات عدم وجود آفات نباتی درمحصول وارداتی که باید قبل از پهلو گیری کشتی انجام شود را پس از آوردن کشتی وتخلیه آن درکامیون ها با ایجاد جو روانی سه چهار روزه انجام دهند .

    کالای موز که در سال های قبل بعنوان یک میوه مجلسی اغلب خانواده ها به آن دسترسی داشتند امروز در بازار به قیمت گزافی عرضه میشود .
    زیرا دلالان احتمالی (هزینه ثبت سفارش موز را هرکیلو ده هزار تومان بعنوان حق الزحمه شاهکار خودش روی محصول نهایی ) از مصرف کننده خواهند گرفت.

    لذا دراین موضوع
    اول
    هوشیاری مسئولان قضایی برای پیگیری روند ثبت سفارش وپیدا کردن مافیای احتمالی قدرت که موجبات تخلف واضح و مبرهن تخلیه کشتی قبل از انجام پروسه اخذ مجوز ضروری است.

    دوم
    رانندگان محترم یخچالداران حمل کالایی مانند میوه که اجباراً بدلیل تعهد ذاتی نگهداری وحمل این کالا ها در توقف های اینچنینی بشدت تحت فشار هستند طوری رفتار مخاطره انگیز نداشته باشند که ناآگاهانه مورد سوء استفاده باندهای تخلف قرار گیرند وخدای ناکرده ابزارسوءاستفاده احتمالی برنامه ریزان وسود جویان شوند .

  • امیر نصر 0 0

    مواردی این چنینی به خیلی از مسائل برمیگردد
    ۱ - عدم قطعیت در صدور مجوزها و سر در گمی بازرگانان
    ۲- دور زدن شرکت های حمل و نقل توسط رانندگان و صاحبان کالا
    ۳ - کرایه های بالای حمل در این نوع بارها و متاسفانه تاثیر مخرب ان بر بازار حمل و نقل
    ۴ - عدم اطلاع رسانی به موقع مجوزها و مسایل مربوطه
    ۵ - عدم بازخواست و چرایی در موارد مشابه قبلی
    ۶ - سودجویی و سوداگری دلالانی که مسولیت حقوقی ندارند
    و....