| کد خبر: 221850 |

◄ حاشیه‌های نامه کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا

نامه دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی کشور به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حاشیه ساز شد.

تین نیوز

نامه دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی کشور به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حاشیه ساز شد.

به گزارش تین نیوز، در بخشی از نامه‌ علی اصغر جانجانی به غلامحسین دغاغله که تصویر آن از سوی رانندگان و کامیونداران خود مالک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است: ...به دلیل افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور، این کانون با افزایش متناسب نرخ تن کیلومتر مخالفتی نداشته اما شرایط برخی کالاها در استان‌های مختلف و همچنین تعهداتی که شرکت‌ها و موسسات متقبل شده‌اند باید تا پایان قرارداد لحاظ و همچنین اجرای ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی این افزایش موجب توقف بسیاری از محمولات شده است. لذا خواهشمند است با لحاظ نمودن موارد فوق و همچنین روند کاهش نرخ ارز... درخواست رسیدگی و بررسی مجدد فرمایید.

پس از انتشار این نامه رضا تیموری فعال صنف کامیونداران در پاسخ به این اظهارات در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، نوشت: اولاً هر شرکتی که برای حمل کالا به صاحب کلا تعهد داده است می‌تواند بدون در نظر گرفتن نرخ کرایه‌های حمل، با ناوگان ملکی خود به صورت رایگان نسبت به تعهدی که داده اقدام نماید، ولی نه با ناوگان مردم.

وی افزود: دوم این‌که بیش از 400 هزار راننده و کامیوندار چندین ماه است در این کشور زجه و فریاد می‌زنند، ناله و عاجزانه درخواست می‌کنند و با شیوه‌های مختلف، با گویش‌های گوناگون، درخواست‌های حقوقی و قانونی منطقی خود را مطرح می‌کنند، آیا به گوش شما نرسیده است؟

یکی دیگر از رانندگان خود مالک نیز نوشت: اول این‌که شرکت حمل و نقلی که ناوگان ندارد نباید قرارداد حمل با صاحب کالا ببندد که بعد تاوانش را راننده و کامیوندار بدهد. در ثانی مصوبه 209 شواری عالی هماهنگی ترابری شفاف و گویا راه را برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راننده و کامیوندار و شرکت‌های حمل و نقل  هموار کرده است، باید زودتر از این به فکر چاره بودند.

سید دلاور موسوی نیز شرکت‌های حمل و نقل را «کاغذ چاپ کن» توصیف و عنوان کرد: اگر شخص بنده تصمیم گیرنده بودم، ... کمیسیون شرکت‌ها را می‌آوردم روی ۴ درصد و حق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را  ۱۰ درصد در نظر می‌گرفتم...

خداداد بکرانی نیز در پیامی در شبکه‌های اجتماعی در این مورد تاکید کرد: شرکت‌های حمل و نقل کاغذی که خود روزی برای نابودی سالن‌های اعلان بار در پایانه‌های بزرگ و کوچک از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند و سالن های فیزیکی پایانه‌ها را مخالف منافع خود می‌دانستند،  پس از اعتراضات خردادماه ۹۷ به یکباره و با چرخش ۱۸۰ درجه ای دلسوز و حامی سالن های اعلان بار شدند.  کسانی که برای نابودی پایانه‌ها اقدام به شهرک سازی حمل و نقل کردند و حتی با لودر یکی از سالن های اعلان بار پایانه‌های مهم کشور را با خاک یکسان و در پایانه های بار و مراکز تجمع و توزیع بار رانندگان، اقدام به پیاده کردن پیاده نظام (دلالان بار) خود کرده و با این اقدام موجبات نابودی سالن‌های اعلان بار پایانه‌ها را رقم زدند، با چرخشی عجیب و بی سروصدا در اعتراضات به‌حق صنفی برج سه (خرداد) سال ۹۷ پا به میدان گذاشته و دست به انتشار نامه‌های دلسوزانه زدند.

وی افزود: اما ماجرا چیست؟خواسته به‌حق صنفی رانندگان و کامیونداران کشور از اول و سال‌های قبل از اعتراض صنفی، استقلال و رونق سالن های فیزیکی بار بوده و هست. پس از اعتراضات به‌حق صنفی با ارائه و پیشنهاد طرح تن-کیلومتر جهت شفاف سازی نرخ کرایه حمل از جانب فعالان صنفی به وزیر راه و شهرسازی  وقت ( عباس آخوندی) ..و برگزاری جلسه شورای عالی ترابری و تصوب این موضوع در نشست 209شورا و اقدام برای اجرایی شدن آن، شرکت های حمل و نقل را به تکاپو انداخت زیرا این طرح در حمل و نقل جاده ای و شفاف سازی در نرخ کرایه، متضاد با منافع شرکت های حمل ونقل بود که تا آن زمان به هر نحوی از این راه در قِبَلِ راننده و کامیوندار و از طرفی صاحبان کالا امرار معاش می کردند. ضمن این‌که تشکیل کارگروه تن بر کیلومتر و حضور کارشناسان فنی وبازارگاهی موجب می‌شد با محاسباتی دقیق تر، شفافیت بیشتری به نرخ های کرایه و هزینه های ناوگان وحمل و نقل بدهد به وجود آید.

وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل که سیستم هوشمند سازی و الکترونیکی کردن بارنامه‌های حمل را منافی با منافع درآمدی خود می‌دانند و بازارگاه های اینترنتی را دشمن خود قلمداد می کنند، از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کردند ... درنتیجه در تصمیم گیری های خود به وجود سالن های فیزیکی قانع شده و اقدام به نامه نگاری برای وزیر  راه و شهرسازی کنند کردند  و در محقق کردن این خواسته با تمام قوا و نفوذی که داشتند اقدام و زمینه اعتراضات مهرماه سال ۹۷ در حمل ونقل را قم زدند.

یک راننده دیگر نیز تاکید کرد: آیا این نامه نقشه طراحی شده برای دور زدن قانون تن بر کیلومتر و به مخاطره افتادن معیشت رانندگان و کامیونداران کشور است یا اینکه پروژه‌ای برای ناراضی و عصبانی کردن رانندگان وکامیونداران کشور  در آستانه به‌روز رسانی نرخ کرایه حمل و اجرای درست طرح تن بر کیلومتر و گذاشتن آن بر روی ریل اصلی است؟

راننده دیگری نیز این درخواست را دهن کجی شرکت های حمل و نقل در خصوص مصوبه قانونی افزایش کرایه حمل دانست و عنوان کرد: گرچه توضیحی لازم نیست و این شرکت های کاغذی ملزم به تمکین در برابر قانون هستند ولی جهت تنویر افکار عمومی لازم است تاکید شود آنالیز قیمت هزینه های تمام شده بر حسب وجه رایج مملکت یعنی تومان بوده و نه دلار. ضمنا طبق اعلام نمایندگان صنف، میانگین سرمایه (قیمت کامیون) در شاخص ۲۴۰ تومانی ۱.۵ میلیارد در نظر گرفته شده است، بنابراین پایین آمدن نرخ دلار حتی تا ۱۲۰۰۰ تومان هم تاثیری در نرخ شاخص نخواهد داشت. لذا بجای فرافکنی و آدرس دهی غلط به‌خاطر منافع شخصی خود، اجرای قانون را مد نظر داشته باشید. بنا نیست تاوان قرارداهای شما با صاحبان کالا را کامیونداران بدهند. برای حمل با نرخ پایین و یا حتی رایگان صرفاً می‌توانید از دارایی و ناوگان ملکی خود مایه بگذارید.

علی محمد بهرامیان نیز خاطرنشان کرد: کلمه کارفرمایی در امور حمل و نقل زمانی اطلاق می‌گردد که صنف شما وسیله حمل کالا، همراه با کارگر مسئول هدایت آن وسیله که راننده نامیده می‌شود در اختیار داشته باشد و کارفرمایی و اداره آن به‌عهده شرکت‌ها باشد و شرکت‌های حمل و نقل با تکیه بر این امکانات قرارداد منعقد کنند، اگر چنین امری صحیح است نیازی به نامه نگاری نیست شما با همان کامیون‌ها نسبت به اجرای تعهد خود اقدام کنید و اگر چنین امکاناتی در اختیار ندارید با چه مجوزی ازجانب رانندگان خود مالک قرارداد بستید و فلسفه کلمه کارفرمایی در عنوان صنف چیست؟ مگر شما خود را کارفرمای ما کامیونداران خود راننده نیز می‌دانید؟

وی افزود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم لازمه ثبت شرکت حمل و نقل در اختیار داشتن تعدادی کامیون مدل بالاست پس با همان‌ها نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام نمایید و لزومی به این خواهش و تمنا نیست مگر اینکه رسماً اعلام فرمایید به‌ جز چند شرکت حمل و نقل دولتی یا خصولتی، هیچ باربری این قانون (در اختیار داستن ناوگان ملکی) را اجرا نکرده و شما هم چشم بر این خلاف قانونی بسته‌اید. از کیسه خودتان حاتم بخشی کنید کار به کیسه رانندگان نداشته باشید.

نامهه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام
    اقای جانجانی هر کسی تعهدی از طرف دیگران بدون اجازه داده خودش موظف است ان تعهد را انجام دهد .
    دوما این در مصوبه ها امده و به اندازه کافی اطلاع رسانی شده طی این دوسال که نرخ شاخص تن کیلومتر متغیر است وهرچند مدت باید به روز رسانی شود .
    شما مسئولین کانون شرکتهای حمل ونقل خودتان را به خواب زده اید دیگر به خودتان مربوط است تعهدات یک طرفه شما ربطی به کامیونداران خود مالک ندارد .