| کد خبر: 201523 |

◄ محاسبه نرخ کرایه‌ها به صورت توافقی؛ در یکسالگی تن-کیلومتر

هرچند مسئولان چنین نمایش می‌دادند که تن-کیلومتر اجرا شده و کرایه توافقی به تاریکی پیوسته است اما به مرور زمان ثابت شد که کرایه توافقی همچنان به‌قوت خود باقیست.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا  یک‌سال پس از الزامی شدن محاسبه کرایه حمل کالای جاده‌ای برحسب تن-کیلومتر، از محاسبه کرایه‌ها به صورت توافقی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی گفت: کرایه توافقی نرفته علیه رانندگان و کامیونداران برگشت و چندین ماه پس از اجرای تن-کیلومتر، ماشین تبلیغات و پیاده نظام شرکت‌های حمل  و نقل (دلالان) در گروه‌های مجازی با اعلام کرایه‌های کاذب و غیر واقعی، کرایه توافقی را علیه رانندگان و کامیونداران به‌اه انداخته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که کرایه توافقی موضوع جدیدی نیست، افزود: کرایه توافقی 20 سال است که بر حمل و نقل سایه افکنده و برقرار است، حتی با اجرایی شدن تن-کیلومتر نیز کرایه توافقی برداشته نشد، هرچند مسئولان چنین نمایش می‌دادند که تن-کیلومتر اجرا شده و کرایه توافقی به تاریکی پیوسته است اما به مرور زمان ثابت شد که کرایه توافقی همچنان به‌قوت خود باقیست.

بیشتر بخوانید:

 این راننده کامیون با بیان این‌که نمی‌توان انکار کرد که روزهای دشوارتری پیش روی حمل و نقل جاده‌ای است، در مورد دلایل این پیش‌بینی خود اظهار کرد: اول این‌که شرکت‌های حمل و نقل به دنبال از بین بردن تن-کیلومتر و اجرایی شدن مجدد کرایه توافقی هستند، دوم این‌که مسئولان دولتی در بحث تن- کیلومتر منفعل عمل کرده و بر شرکت محوری تاکید داشته و نظارت درستی هم بر اجرای آن ندارند و سومین دلیل، وجود عده‌ای فرصت‌طلب در صنف رانندگان  است که با استفاده از خلاء موجود، ایفای نقش کرده و راننده و کامیوندار را اغفال می ‌کنند.

به گزارش تین نیوز، بکرانی در عین حال این روند را روند بادوامی ندانست و در توضیح این استدلال خود گفت: در حال حاضر رانندگان و کامیونداران مدیریت در سفرها و حسابگری را سرلوحه کار خود قرارداده‌اند، ضمن این‌که با ساماندهی و ترمیم سالن‌های بار و هوشمند سازی حمل ونقل دست دلالان و قاچاقچان و خیانت‌کاران از صنف کوتاه‌تر خواهد شد و به تدریج نیز مسئولان دولتی به این موضوع اذعان خواهند کرد حمل و نقل جاده‌ای کشور بیشتر بر پایه خود مالکی و راننده محوری می‌چرخد نه شرکت محوری!

این راننده همچنین نقش رانندگان و کامیونداران در موضوع ساماندهی و ترمیم سالن‌های اعلان بار بنادر کشور را  بسیار مهم وحیاتی  ذکر کرد و افزود: اگر رانندگان ضعیف، ترسان و لرزان وارد این گود شوند کار دشوارتر خواهد شد.

به گفته وی راه علاج حفظ نیز،  وحدت و اعتماد کامل و سپردن سالن‌های اعلان بار به انجمن های صنفی رانندگان و کامیونداران است و اجرای صحیح تن- کیلومتر  است که این موضوع نیز با پرداخت نرخ کرایه واقعی و عدالت در توزیع بار ممکن خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، وی بیان کرد: این تصور که چون شرکت‌های حمل و نقل کار تصدی‌گری و عملیات بارگیری و حواله و بارنامه در حمل ونقل کالا را بر عهده دارند، پس تصمیم گیرنده جهت تعیین نرخ کرایه حمل بار هستند اشتباه است اتفاقاً سهم رانندگان و کامیونداران بنا به استهلاک و هزینه‌ها وخرج‌های متفرقه و مالیات و...به نسبت با شرکت‌های حمل و نقل اختلاف فاحشی دارد!

بکرانی ادامه داد: نگاهی به وضعیت مالی و درآمد کامیونداران و شرکت‌های حمل و نقل نشان می‌دهد در آن سو شرکت‌های حمل و نقل و باربری‌ها در آرامش هستند و از وضع موجود رضایت کمل دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.