| کد خبر: 201496 |

◄ قیمت بنزین در ایران، یک قیمت «ساخت دولت» است

آیا نفت یا بنزین در بازار جهانی باید به قیمت متناسب با درآمد سرانه کشورها فروخته شده و مثلاً قیمت نفت برای تانزانیا با قیمت آن برای اسلونی فرق داشته باشد؟

تین نیوز
به‌تازگی خبری از قول رئیس هیئت مدیره کانون جایگاهداران منتشر شده که در آن همایون صالحی گفته است: این‌که گفته می‌شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.

به گزارش تین نیوز، اگرچه این خبر بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و با استناد به آن افزایش قیمت بنزین از سوی دولت مورد نقد قرار گرفته، اما یک کارشناس حمل و نقل در این مورد گفت: قیمت بنزین یک قیمت دولت ساخته است.

سعید قصابیان افزود: فرض شود به ضرب و زور یارانه دولتی، قیمت بنزین پایین نگه داشته شود با قیمت نان، میوه، مسکن، خودرو و ... چه باید کرد؟ به همه آنها باید یارانه داد؟

وی تاکید کرد: حتی اگر بنا بر پرداخت یارانه به همه این بخش‌ها باشد، منابع این یارانه هنگفت را از کجا باید تامین کرد؟

او اظهار کرد: اگر به فرض محال منابع این یارانه‌ها از فروش نفت تامین شود بدان معنی است که نفت فروخته شده و درآمدش خرج  نان و میوه و مسکن و بنزین  شده است، آیا این یک اقتصاد مولد می‌شود؟ آیا از این اقتصاد تولید و رونق اقتصادی بیرون می‌آید؟

به گزارش تین نیوز، این کارشناس ادامه داد: در نروژ پول نفت را برای نسل‌های آینده ذخیره می‌کنند و در ایران پیشنهاد می‌شود این سرمایه پیش‌خور شود و مردم به‌جای کار و تلاش و تولید با یارانه دولت زندگی کنند؟ آیا این برنامه‌ریزی برای سرمایه ملی درست است؟

قصابیان گفت: در کجای دنیا دولت برای کالا و خدمات قیمت تعیین می‌کند؟ با چه منطقی قیمت کالاها باید متناسب با درآمد مصرف کننده آن باشد؟ آیا نفت یا بنزین در بازار جهانی باید به قیمت متناسب با درآمد سرانه کشورها فروخته شده و مثلاً قیمت نفت برای تانزانیا با قیمت آن برای اسلونی فرق داشته باشد؟

وی افزود: وظیفه دولت قیمت‌گذاری نیست، وظیفه دولت ایجاد زمینه جذب سرمایه برای ایجاد شغل و افزایش درآمد عموم مردم است، اگر قیمت کالاها مردم را اذیت می‌کند نباید دنبال کاهش دستوری قیمت بود بلکه باید یقه دولت را گرفت که چرا برای مردم شغل ایجاد نمی‌کند و لازمه ایجاد شغل و رفاه مردم سرمایه‌گذاری اعم از دولتی یا خصوصی یا خارجی است.

به گزارش تین نیوز، پایگاه خبری تحلیل انتخاب هجدهم آذر از قول همایون صالحی رئیس هیئت مدیره کانون جایگاهداران نوشته بود: قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۴ تا ۵ هزار تومان است اما اینکه گفته می‌شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.