| کد خبر: 200260 |

◄ انگیزه افزایش قیمت بنزین چیست؟

آیا دولت قصد داشته از منابع آزاد شده در جهت سرمایه‌گذاری و رونق تولید و ایجاد اشتغال استفاده کند؟ از آنجا که دولت اعلام کرده که این منبع آزاد شده را به پول نقد تبدیل کرده و توی جیب شهروندان خواهد گذاشت این فرض باطل است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: در مورد انگیزه افزایش قیمت بنزین این پرسش مطرح است که آیا دولت قیمت بنزین را در قالب یک طرح اصلاح اقتصادی افزایش داده و این گرانی جزئی از یک برنامه کلان برای انجام جراحی اساسی در اقتصاد کشور است؟

سعید قصابیان در گفت و گو با تین نیوز، افزود: پاسخ منفی است چون اگر چنین انگیزه‌ای در کار بود باید نشان و اثری از آن در برنامه‌های بالادستی و حداقل بودجه امسال دیده می‌شد که دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آیا دولت قصد داشته از منابع آزاد شده در جهت سرمایه‌گذاری و رونق تولید و ایجاد اشتغال استفاده کند؟ از آنجا که دولت اعلام کرده که این منبع آزاد شده را به پول نقد تبدیل کرده و توی جیب شهروندان خواهد گذاشت این فرض باطل است.

بیشتر بخوانید:

او خاطرنشان کرد: آیا دولت نگران تاثیر این افزایش بر قیمت دیگر کالا / خدمات بوده؟ دولت و وزیر صمت ادعا میکنند که چنین چیزی درست نیست و هر که گران کند مجازات می‌شود. آیا دولت نگران افزایش آلودگی به‌دلیل مصرف لجام گسیخته ی بنزین بوده  است؟ اگر این طور بود دولت باید همین رفتار را با گازوئیل(که آلاینده تر است) هم می‌کرد که نکرد.

این کارشناس تاکید کرد: آیا دولت نگران افزایش مصرف بنزین و اسراف آن به‌دلیل ارزانی بوده؟ اگر این طور بود دولت باید همین رفتار را با گازوئیل و آب و برق و گاز (که مانند بنزین یارانه زیادی می‌گیرند و در آنها اسراف می‌شود) هم می‌کرد که نکرد.

به گزارش تین نیوز، وی گفت: آیا دولت نگران قاچاق سوخت بوده ؟ آیا دولت نگران افزایش مصرف بنزین و تجاوز مصرف از تولید داخلی و وابستگی به واردات بوده؟ آیا دولت به‌دنبال عدالت در جامعه بوده و نگران بوده که آن‌که سه خودرو در پارکینگ منزلش دارد از یارانه بنزین بیشترین بهره را می‌برد و آنکه یک دوچرخه هم ندارد از این مزیت و آوانس محروم است؟

قصابیان افزود: به‌نظر می‌رسد پاسخ همه این سؤالات منفی باشد چون اینها پدیده‌های جدیدی نیستند و چه بسا در طول این سا‌ل‌ها به زخم‌های بدخیم و مزمن بدل شده‌اند و تا کنون خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد و سلامتی مردم وارد شده اما دولت‌ها سال‌ها در مقابل آنها بی‌عملی پیشه کرده اند.

او ادامه داد: اگر سیر وقایع این 50 سال اخیر را رصد کنیم متوجه می‌شویم دولت‌ها آمده‌اند و رفته‌اند و هیچ کدام به نصیحت کارشناسان وقعی نگذاشته و پیشنهادات آنان را برای انجام یک جراحی اقتصادی با رعایت زمان بندی و بودجه‌گذاری و پیش‌بینی آثار جانبی و پیامدهایش، به سخره گرفته و راه خود را رفته‌اند.

وی با بیان این‌که مجلس گاهی آتشش از دولت هم تندتر بوده است، اضافه کرد: هیچ شاهدی مبنی بر این‌که دولت رویکردی به سمت «اقتصاد بدون یارانه » را در پیش گرفته باشد مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس افزود: تنها انگیزه‌ای که امروز می‌توان برای افزایش شبانه قیمت بنزین از سوی دولت فرض کرد کسر بودجه است، انگیزه‌ای که فقط می‌تواند مشکل امروزش را حل کند نه این‌که به‌دنبال حل اساسی مشکل توزیع منابع و برقراری عدالت اجتماعی باشد.

به گزارش تین نیوز، قصابیان گفت: دولت و مجلس فرصت‌های زیادی را در دهه‌های گذشته برای انجام یک رفورم اقتصادی سوزانده‌اند و حالا که کارد به استخوان رسیده و کفگیر به ته دیگ خورده، در شرایط کاملاً منفعل به گرانی بنزین تن داده‌اند.

وی تاکید کرد: یکبار دیگر مشاهده کردیم دستگاه تصمیم ‌ساز کشور دچار روزمرگی است. یک جامعه شناس اعتقاد دارد که ایران یک جامعه «کوتاه مدت» است. اگر حرف آن شاه قَجَر را بپذیریم که  «همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید» ، نباید تعجب کنیم که دولت هم یک «دولت کوتاه مدت» باشد و مجلس هم یک «مجلس کوتاه مدت».

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.