| کد خبر: 198040 |

یک کارشناسان حمل و نقل مطرح کرد

◄ هرج و مرج رانندگی در خیابان‎‌های تهران

در حال حاضر رانندگی در تهران و احتمالا سایر شهرها در حال ورود به وضعیت هرج و مرج است.

تین نیوز

 کارشناسان حمل و نقل در حالی بر این نکته که باید تقویت فرهنگ رانندگی به امری فراگیر تبدیل شود تا در زمینه کاهش تلفات رانندگی موفقیت حاصل شود، تاکید می‌کنند که شواهد نشان می‌دهد رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و در مجموع فرهنگ رانندگی در کشور ما به شدت رو به افول است.

به گزارش تین نیوز،  یک کارشناس حمل و نقل در این زمینه گفت: در حال حاضر رانندگی در تهران و احتمالا سایر شهرها در حال ورود به وضعیت هرج و مرج است.

شاهرخ ظهرابزاده با بیان این مطلب افزود:  شرایط به گونه‌ای شده است که برای مثال در تهران، معابر یکطرفه (به غیر از معابر اصلی و شریانی) در حال از دست دادن کارکرد خودشان هستند و رانندگان قلدر، آزادانه در جهت خلاف می‌رانند.

وی تاکید کرد: همچنین مشاهده می‌شود موتورسواران تنها بر اساس اقتضای دینامیکی وسیله نقلیه‌ خود می‌رانند و برای قوانین راهنمایی و رانندگی هیچ ارزش قایل نیستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر پلیس راهور توانایی ایجاد نظم در معابر را ندارد پس کدام نهاد مسئول است؟

به گزارش تین نیوز، سال گذشته بیش از 17 هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند، همچنین در سال97 حدود 83 میلیون تخلف رانندگی ثبت شد که 6 میلیون آن حادثه‌ساز بوده و این در حالی است که عامل بیش از ۸۰ درصد از تصادفات، خطای انسانی است.

در بحث خطاهای انسانی نیز مسائلی همچون خستگی راننده و توجه‌نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی به‌ویژه عدم توجه به جلو، عدم رعایت سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم بیشترین درصد را دارد.

به گفته کارشناسان برای کاهش خطاهای انسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی، نظارت و کنترل دقیق بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند موثر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. کم کم داریم فراموش میکنیم که تهران برای 8 میلیون نفر در شب و 12 میلیون نفر در روز ظرفیت ندارد. هر جا که تقاضا برای رفت و آمد ، بیش از ظرفیت معابر باشد هرج و مرج اجتناب ناپذیر است. تخلف قطعا رخ میدهد. این یک وضعیت عادی نیست که در آن از مردم و راکبین انتظار رفتار عادی داشته باشیم.طبیعی ست که پند و نصیحت و آموزش به خرجشان نرود. پرسنل پلیس محدود است و نمیشود برای هر راکب یک پلیس گذاشت.ناظم مدرسه میتواند از پس دو دانش آموز چموش بر آید اما وقتی نصف مدرسه شورش کنند از ناظم چه کاری ساخته است؟
    دراین وضعیت رفتار پلیس هم عادی نیست همیشه در ماموریت ویژه و فوق العاده قراردارد.گاهی هم مستاصل میشود و رها میکند کنترل معابر را. هر چند وقت طرح ویژه ترافیکی اعلام میکند و بعد از مدتی خسته میشود و از اجرای طرح خودش ناتوان. جریمه و توقیف میکند اما اثر بخش نیست. حالا جریمه کردن به کار روزمره پلیس تبدیل شده و محلی ست برای تامین بودجه نیروی انتظامی.
    از نظر اجتماعی میشود پرسید که چرا تعداد خانواده هایی که بیش از یک خودرو دارند در حال افزایش است؟
    از نظر مدیریت شهری میشود پرسید که چرا هر قدر اتوبان بیشتری میسازیم بازهم همه ی آنها عموما قفل هستند؟
    و هزار و یک سوال دیگر.
    علاج کار تهران کنترل مهاجرت به این شهر است. چیزی که بنظر میرسد کاملا از دستور کار مدیریت کشور خارج شده است.