| کد خبر: 182373 |

◄ اقلیم کردستان ترانزیت سوخت ایران را متوقف کرد

این اقدام موقتی و در جهت انطباق و تغییر قوانین مرزهای این اقلیم صورت گرفته است و هدف از آن دور زدن ایران و یا اجرای توصیه کنسولگری آمریکا نیست.

تین نیوز

در حالی‌که برخی رسانه‌های داخلی از  قول سامال عبدالرحمن مسئول گمرکات اقلیم کردستان عراق، از ممانعت از صادرات نفت اقلیم کردستان به ایران از روز جمعه و در پی ارسال یک نامه از سوی کنسولگری آمریکا پرده برداشته‌اند، برخی فعالان بخش ترانزیت و حمل‌ونقل ترانزیت کشورمان نیز از توقف ترانزیت سوخت اقلیم کردستان از ایران و جایگزنی مسیر ترانزیتی ترکیه خبر داده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، خبرگزاری تسنیم امروز در خبری ضمن انتشار اظهارات مسئول گمرکات اقلیم کردستان عراق مبنی بر اجرای دستور ممانعت از صادرات نفت اقلیم کردستان به ایران از روز جمعه، از قول ناظم دباغ نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران نیز نوشت: در چارچوب توافق نفتی اربیل و بغداد از صادرات نفت کرکوک به ایران جلوگیری می‌شود.

این خبرگزاری همچنین از عنوان کرده که منابعی از اقلیم کردستان عراق به یک رسانه کردی گفته‌اند که کنسولگری آمریکا در اربیل، 14 فوریه نامه‌ای را با مضمون ممانعت فوری از صادرات تانکری نفت به ایران به اداره روابط خارجی حکومت اقلیم ارسال کرده و وزارت امور منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان هم در نامه‌ای به گذرگاه‌های سه‌گانه تمرچین، باشماق و پرویزخان دستور ممانعت از صادرات نفت به ایران را صادر کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، خبرهای توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به ایران در حالی منتشر شده که برخی فعالان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کشورمان نیز  در شبکه‌های اجتماعی از توقف ترانزیت سوخت از مسیر ایران و احتمال استفاده از مسیر ترکیه به جای ایران از سوی اقلیم کردستان خبر داده‌اند.

به گفته این کارشناسان، همچنین عراق بندر ام‌القصر را توسعه داده و اسکله‌ای نیز در این بندر برای حمل و تخلیه سوخت در کشتی‌های مخصوص حمل مواد نفتی اختصاص داده است که این امر در ترانزیت مازوت عراق از مسیر ایران و درآمدهای ایران از این محل تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

برخی کارشناسان نیز در مورد این اقدام کردستان عراق عنوان کرده‌اند که این اقدام موقتی و در جهت انطباق و تغییر قوانین مرزهای این اقلیم صورت گرفته است و هدف از آن دور زدن ایران، استفاده از بندر ام‌القصر (با توجه به اختلافات عمیق بین حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی) و یا اجرای توصیه کنسولگری آمریکا نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.