| کد خبر: 179987 |

◄ نتیجه تغییر ناگهانی هزینه‌ها بدون افزایش درآمد مردم چیست؟

گاهی دولت‌ها به دنبال افزایش کیفیت زندگی و پیشبرد توسعه پایدار در آینده می‌روند، اما غافل از این‌که در بسیاری از فاکتورهای پایه‌ای لازم، فاقد زیرساخت فکری و عملی و اجتماعی هستند.

تین نیوز

یک کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل تغییر در هزینه‌ها برای مثال افزایش قیمت سوخت به صورت ناگهانی و بدون تغییر محسوس در فاکتورهای درآمدی مردم را رد کرد و گفت: گاهی دولت‌ها با دیدی وسیع و با افقی تعریف شده به دنبال بخشی از افزایش کیفیت زندگی و پیشبرد توسعه پایدار در آینده می‌روند، غافل از این‌که در بسیاری از فاکتورهای پایه‌ای لازم، فاقد زیرساخت فکری و عملی و اجتماعی هستند.

به گزارش تین‌نیوز، محمد پورمحمدتقی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی نوشت: تغییر در هزینه‌ها، برای مثال افزایش قیمت سوخت ولو به دلیل پشتیبانی از تحقیق و توسعه و راه‌اندازی انرژی‌های پاک و استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر در آینده نزدیک، به صورت ناگهانی و بدون تغییر محسوس در فاکتورهای درآمدی مردم نتیجه‌ای ندارد.

این کارشناس دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به شورش‌های مردم فرانسه در اعتراض به افزایش قیمت سوخت که به خیزش «جلیقه زردها» معروف شد؛ افزود: متاسفانه این موضوع مختص فرانسه و کشورهای توسعه‌یافته نیست و کشورهای درحال توسعه‌ای مانند ایران نیز بسیار درگیر این موضوعات هستند، از مسایل مرتبط با حمل‌و‌نقل شهری گرفته تا مسایل اجتماعی و اقتصادی.

پورمحمدتقی اظهار کرد: با مطالعه تاریخ معاصر ایران و جهان می‌توان دریافت، تغییرات کوچک و‌ بزرگ اجتماعی اقتصادی و ... ولو به نیت پیشرفت و توسعه، بدون داشتن زیرساخت‌های فکری و عملی و اجتماعی و اقتصادی در جامعه محکوم به شکست است.

پیش از این، مجید بابایی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته نیز با بیان این‌که شخصا با حرکت در مسیر آزادسازی عقلایی موافق است نه اصلاحات رادیکال بدون پشتوانه علمی، گفته بود: برای مثال جا داشت نرخ سوخت در پنج سال گذشته پله‌ای رشد کند اما چرا نکرد؟ دلیلش منجمد شدن نرخ ارز بود.

وی خاطرنشان کرده بود: باید ابتدا فنر قیمت ارز را مرحله‌ای باز می‌کردند و به تناسب آن، نرخ سوخت و سایر اقلام نزدیک به واقعیت می‌شدند. حالا امروز چه کنیم؟ نرخ سوخت یکباره بشود 8 هزار تومان؟

به گفته او، اگر رفتارهای کشور در سطح کلان عقلایی‌تر شود آنگاه سازوکارهای بازار عملیاتی‌تر خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.