◄ مشکلات بخش مسافری ریلی فقط با حمایت دولت قابل حل است
یک کارشناس حملونقل در پاسخ به برخی دیدگاهها که معتقدند پرداخت یارانه، راه حمایت از حملونقل ریلی مسافری کشور نیست، گفت: امروز مشکلات بخش مسافری ریلی فقط با حمایت دولت قابل حل است.
یک کارشناس حملونقل در پاسخ به برخی دیدگاهها که معتقدند پرداخت یارانه، راه حمایت از حملونقل ریلی مسافری کشور نیست، گفت: امروز مشکلات بخش مسافری ریلی فقط با حمایت دولت قابل حل است.
به گزارش تیننیوز، مجید بابایی این مطلب را پس از آن بیان کرد که یک کارشناس در شبکههای اجتماعی عنوان کرد: «سابقه نشان داده که تخصیص منبع مالی برای جبران زیان «مسافرکشی ریلی» هیچوقت عملی نشده و باید رودر بایستی با مردم کنار گذاشته شود و بخشی از بار هزینه مسافرکشی از مسافر دریافت گردد. یارانهای که دولت به مسافر میدهد از جیب 80 میلیون و کل جمعیت کشور برداشت میشود در حالیکه در سال کلا 25 میلیون مسافر از این خدمات استفاده میکنند و این با عدالت هم همخوانی ندارد».
بابایی در پاسخ به این دیدگاه ادامه داد: در نظر داشته باشیم که اغلب دولتها حتی در کشورهای توسعه یافته هم به بخش ریلی بهویژه بخش مسافری آن سوبسید میپردازند.
وی با بیان اینکه شخصا با حرکت در مسیر آزادسازی عقلایی موافق است نه اصلاحات رادیکال بدون پشتوانه علمی، افزود: برای مثال جا داشت نرخ سوخت در پنج سال گذشته پلهای رشد کند اما چرا نکرد؟ دلیلش منجمد شدن نرخ ارز بود.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: باید ابتدا فنر آن را مرحلهای باز میکردند و به تناسب آن، نرخ سوخت و سایر اقلام نزدیک به واقعیت میشدند. حالا امروز چه کنیم؟ نرخ سوخت یکباره بشود 8 هزار تومان؟
به گفته او، اگر رفتارهای کشور در سطح کلان عقلاییتر شود آنگاه سازوکارهای بازار عملیاتیتر خواهد شد.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس ادامه داد: همچنین معتقدم توجه به عرضه و تقاضا در نرخگذاری وقتی میتواند عملکرد خوبی داشته باشد که مردم صاحب اصلی ثروت در کشور باشند. یعنی پول دست مردم و بخش خصوصی بچرخد و دولت جیرهخوار مردم باشد (مالیات) و بر اساس همین درآمد خدمات بدهد نه پنیر و تخم مرغ و سوبسید.
بابایی گفت: به نظر من باید در مبدا کار تصمیم بگیرند و قبول کنند با سازوکارهای مناسبی ثروت را به دستان مردم برسانند و خودشان کنار بکشند و فقط به اصلاح سیستمها و قوانین به نفع چرخش سالم پول در جامعه و حمایتهای اجتماعی و ... بپردازند.
او تاکید کرد: در چنین شرایطی اشتغال ایجاد شده و کسب و کار رونق میگیرد و ثروت بیشتری تولید شده و درآمدها بالا میرود و دولت هم میتواند قیمت بنزین را به قیمت واقعی برساند و جذابیت قاچاق سوخت را به کشورهای همسایه از بین ببرد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته گفت: در اینکه حرکت در مسیر آزادسازی و رها شدن از سوبسید کار درستی است، شکی نیست اما مواظب باشیم از آن طرف بام نیفتیم. باید مواظب باشیم اساس فلسفه سوبسید هم این وسط مخدوش نشود و هر سوبسیدی تبدیل به یک ضد ارزش نشود.
به گزارش تیننیوز، وی گفت: طبیعتا بخشهایی در اقتصاد وجود دارند که نمیتوانند تنها مبتنی بر عرضه و تقاضا و به تنهایی روی پای خود بایستند و نیازمند کمک دولتند. مثل خدمات اجتماعی, پزشکی, دفاعی و ...بخشهایی هم هستند که اکسترنالیتی بالایی دارند مثل بخش مسافری ریلی اما با معادلات اقتصادی حداقل با سازوکارهای امروز کشور به تعادل نمیرسند.
بابایی با طرح این پرسش که کمک دولت به بخشهای ذکر شده، وقتی در جای دیگری منافع بیشتری برای کشور دارد چه اشکالی دارد؟ در پاسخ به این دیدگاه که «چرا یک روستایی در هرمزگان باید سوبسید قطار سواری تهرانیها را بپردازد»، اظهار کرد: این دیدگاه مثل آن است که بگوییم دولتها از حملونقل عمومی شهر تهران حمایت نکنند و آنها باید روی پای خود بایستند بعد هزاران تن دی اکسید کربن وارد ریه مردم شود و هزینه درمان را دولت از جیب همان روستاییها بدهد.
این کارشناس افزود: اینکه بگوییم روستائیان از قطار استفاده نمیکنند پس چرا باید هزینه این سوبسید را بدهند استدلال درستی نیست. با این نوع نگاه کلا باید در توسعه در حوزههای مختلف را بست. رسیدگی به معیشت و سطح زندگی مردم جای دیگری در بدنه سیاستگذاری دارد. دولتها برای تعادل بخشی به حوزهها، حمایت از گروههای اقتصادی کمتر برخوردار، هدایت منابع به سمت الگوهای مصرف بهینه و هدایت کشور به سمت توسعه ایجاد میشوند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: به نظرم در راهکارهایی که ارایه میشود باید به 2 مولفه همزمان توجه گردد: اول افقهای بلندمدت را مد نظر داشته باشد و دوم برای برون رفت از چالشهای امروز اولویت قایل شود.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس گفت: امروز بنگاه اقتصادی ریلی مسافری توان اداره بنگاه را ندارد چون درآمد و هزینهها همخوانی ندارند. هزینهها دست او نیست اما درآمدها توسط دولت به هر دلیلی کنترل میشود. قیمت قطعات و مواد اولیه حداقل 2 برابر شده است. اینکه گفته میشود شرکتها ریخت و پاش نکنند نیز منصفانه نیست و واقعا در بخش مسافری شرایط بسیار متفاوت است.
بابایی تاکید کرد: برای مسئله امروز نمیتوان راهحلهای درازمدت و خوش آب و رنگ داد. امروز مسایل بخش مسافری ریلی فقط با حمایت دولت قابل حل است. ظرف 5 سال آینده با این روند بخش مسافری نیمی از ظرفیت خود را از دست میدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.