| کد خبر: 179545 |

یک کارشناس حمل‌ونقل:

◄ یارانه، راه حمایت از حمل‌ونقل ریلی مسافری نیست

یارانه معمولا ظالمانه و یک مسکن است که منابع کشور را محدود می‌کند و از بودجه عمرانی کم می‌کند و در یک مقطع کوتاه برای عبور از بحران مثل جنگ و یا خشکسالی داده می‌شود نه این‌که مدوام باشد.

تین نیوز

در حالی‌که شرکت‌های حمل‌ونقلی خواستار تخصیص منابع مشخص برای جبران زیاندهی قطارهای مسافربری  هستند، یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: باید باور کنیم، یارانه علاج زیان بخش مسافری ریلی نیست.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: سابقه نشان داده که تخصیص منبع مالی برای جبران زیان «مسافرکشی ریلی» هیچ‌وقت عملی نشده است.

وی گفت: باید رودر بایستی با مردم کنار گذاشته شود و بخشی از بار هزینه مسافرکشی را از مسافر دریافت کرد.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود:  یارانه‌ای که دولت به مسافر می‌دهد از جیب 80 میلیون و کل جمعیت کشور برداشت می‌شود در حالی‌که در سال کلا 25 میلیون مسافر از این خدمات استفاده می‌کنند و این با عدالت هم همخوانی ندارد.

این کارشناس با تاکید بر لزوم واقعی‌‌سازی کرایه‌ها در بخش حمل‌ونقل مسافری ریلی، خاطرنشان کرد: برای واقعی شدن کرایه‌ها باید بین قیمت واقعی و قیمت تمام شده، تفاوت قایل شد.

وی اظهار کرد: در واقعی‌سازی قیمت بلیت، این‌که امروز حمل مسافر برای شرکت ریلی چقدر تمام می‌شود ملاک نیست، مشتری چه گناهی کرده است که هزینه ریخت و پاش شرکت ریلی را بپردازد، قیمت واقعی در بازار آزاد کشف می‌شود و باید به قانون عرضه و تقاضا تعظیم کرد.

قصابیان گفت: بدیهی است که هر چقدر دوست داشتیم نمی‌توانیم قیمت بلیت را بالا ببریم. مشتری مقاومت می‌کند و ضریب اشغال پایین می‌آید، این مقاومت تا جایی که قیمت به تعادل برسد ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: همچنین مشخص است قیمت سایر روش‌های حمل‌ونقل روی قیمت بلیت حمل‌ونقل ریلی اثر مستقیم دارد، اینجاست که معادله چندمجهولی می‌شود و قیمت دیگر شقوق حمل‌ونقل هم باید در نظر گرفته شود.

این کارشناس در پاسخ به این دیدگاه که سطح درآمد عمومی مردم پایین است و نمی‌توان قیمت بلیت را بالا برد، اظهار کرد: در چنین شرایطی باید خدماتی ارایه داد که با توان در آمدی مردم همخوانی داشته باشد یعنی خدمات را باید با سطح درآمد مردم نزدیک کرد نه این‌که خدمات گران عرضه کرد و مابه‌التفاوت را به مردم یارانه داد.

قصابیان تاکید کرد: یارانه معمولا ظالمانه و یک مسکّن است که منابع کشور را محدود می‌کند و از بودجه عمرانی کم می‌کند و در یک مقطع کوتاه برای عبور از بحران مثل جنگ و یا خشکسالی داده می‌شود نه این‌که مدوام باشد.  چرا یک روستایی در هرمزگان باید سوبسید قطار سواری تهرانی‌ها را بپردازد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.