| کد خبر: 240713 |

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر کشتیرانی تجاری جهان

تأثیر اولیه تهاجم روسیه به اوکراین بر اقتصاد جهانی و حمل و نقل کانتینری نسبتا کم است، اما این روند می تواند به سرعت تغییر کند.

تین نیوز

مرکز مطالعاتی معتبر Drewry در آخرین گزارش خود در  Container Insight به این موضوع پرداخت که تأثیر اولیه تهاجم روسیه به اوکراین بر اقتصاد جهانی و حمل و نقل کانتینری نسبتا کم است، اما این روند می تواند به سرعت تغییر کند.

به گزارش تین نیوز، این مرکز مطاعاتی نوشت: در نسخه قبلی مجله Drewry's Container Forecaster ،  پیش بینی کرده بودیم  که یکی از خطرات و ریسک هایی که تجارت و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد موضوعات ژِئوپولیتیکی است و امروز هیچ کس نمی داند که داستان نبرد روسیه و اوکراین در درازمدت چگونه پیش خواهد رفت و چه پیامدی در روند تجارت جهانی خواهد داشت؟

البته بعضی از عواقب بلافاصله بعد از آغاز نبرد آشکار شدند. به طور مثال قیمت نفت چند ساعت پس از تهاجم به بالاترین حد خود در طی هفت ساله گذشته رسید و بهای ۱۰۰ دلار در هر بشکه را تجربه کرد، بازارهای سهام در سراسر جهان همزمان با سقوط سهام روسیه سقوط کردند و به ویژه ارزش روبل به پایین ترین سطح خود رسید.

این گزارش می افزاید، پیامدهای این مخاصمه در حمل‌ و نقل کانتینری بین‌ المللی احتمالا مدت بیشتری طول خواهد کشید تا خود را نشان دهد.

یکی از نگران کننده ترین خطرات، حملات سایبری می باشد که ممکن است در افزایش سریع هزینه های  حمل‌ و نقل و قیمت سوخت تاثیر بگذارد.

در این گزارش گفته شده است که آینده حمل و نقل از دریای سیاه قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

بندر اودسا در اوکراین مدت کوتاهی پس از تهاجم بسته شد و شرکت‌ های حمل‌ و نقل به مشتریان خود اطلاع دادند که فعلا به این بندر سرویس نخواهند داشت و کشتی هایشان در این بندر تردد و تخلیه و بارگیری نخواهند کرد.

در هر صورت، تنها سه سرویس بین قاره ای (در تجارت های عمده ای که Drewry دنبال می کند) در بنادر این منطقه که تنش در آن به اوج خود رسیده، تردد دارند، بنابراین اختلال در شبکه های خطوط بین المللی در سطح جهانی به علت رویایی روسیه و اوکراین ممکن است فاجعه بار نباشد.

البته آسام تدبیر دانش لازم به ذکر می داند که با اعمال تحریم های بین المللی علیه روسیه (که شامل گروه حمل و نقلی و خط کشتیرانی فسکو نیز شده) و قطع ارتباط بخش عمده ای از بانک های آن کشور با شبکه جهانی سوئیفت، ممکن است بر عملکرد کریدور TSR یا همان دالان ترانس سیبریا ریل وی که محمولات تجاری عمدتا کانتینری کره جنوبی، ژاپن و چین را از طریق بندر ولادی وستک (جنوب شرق روسیه) و راه آهن روسیه به مسکو و کشورهای اروپای شرقی و غربی می رساند، تاثیرات منفی بگذارد و این قبیل محمولات را دوباره برای رسیدن به بنادر اروپایی به سمت حمل و نقل دوربرد دریایی از طریق کانال سوئز سوق دهد.

بریتانیا هم اعلام کرده که کشتی های تجاری روسی را در بنادرش نمی پذیرد و شیپینگ واچ هم خبر داده که هزینه بیمه کشتیرانی در دریای سیاه افزایش پیدا کرده و خط کشتیرانی مرسک (MAERSK) نیز سرویس کشتی ها و کانتینرهای خود را به بنادر مهم کانتینری روسیه از جمله سنت پترزبورگ به حالت تعلیق در آورده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.