◄ مرور گذشته درخشان و تاریخ ایران ایر/ عصر طلایی هواپیمایی ملی ایران چگونه شکل گرفت؟
یک کارشناس هوانوردی با مرور سوابق درخشان شرکت ایران ایر به بیان تاریخچه و چگونگی تشکیل هواپیمایی ملی ایران و عصر طلایی هواپیمایی ملی ایران (هما) پرداخت.
یکی از کارشناسان هوانوردی با مرور سوابق درخشان شرکت ایران ایر به بیان تاریخچه و چگونگی تشکیل این شرکت پرداخت.
به گزارش تین نیوز، امیر ناصر اخوان کارشناس هوانوردی گفت: در روز ۵ اسفند سال ۱۳۴۰، دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشن ایرسرویس در یکدیگر ادغام شدند و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) با نام بین المللی ایران ایر (Iran Air) تأسیس شد.
وی اظهار کرد: شرکت تازه تاسیس ملی اعلام شد و تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور را در اختیار گرفت و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱، فعالیت های خود را آغاز کرد.
این کارشناس هوانوردی افزود: مدیریت هواپیمایی ملی ایران در این سال به علی محمد خادمی محول شد و با مدیریت خادمی، هواپیمایی ملی ایران در دههٔ ۱۹۷۰ عنوان «رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان» را به خود اختصاص داد.
به گفته اخوان، در سال ۱۳۴۱، ایران ایر ۱۳ فروند هواپیمای کوچک و نزدیک به ۷۵۰ کارمند داشت ولی این شمار در سال ۱۳۵۷ به ۳۷ فروند بوئینگ و بیش از ۱۲,۸۰۰ کارمند رسید.
وی ادامه داد: هما پروازهای خود را با بهره گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی-۳، داگلاس دی سی-۶، ویکرز ویسکونت و آورویورک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ به عضویت کامل یاتا درآمد.
این کارشناس اظهار کرد: اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران بیروت انجام شد.
به گفته اخوان، پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای جت گرفت.
اخوان گفت: با شروع دهه ۱۳۵۰، عصر طلایی هما نیز آغاز گشت. در سال ۱۳۵۰ تعدادی بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۳۵۳، تعدادی بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد و تحویل هواپیماهای گران قیمت بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰، ۲۰۰ و اس پی از سال ۱۳۵۴ آغاز گشت.
وی افزود: در میانه دهه ۱۳۵۰ هجری خورشیدی، هما پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قارهٔ اروپا انجام می داد. در این دوره، هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می داد.
وی تاکید کرد: خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۳۵۴ با بهره گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیترو لندن آغاز شد.
به گفته اخوان، با خرید بوئینگ های ۷۴۷اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرد.
وی گفت: در سال ۱۶ مهر ۱۳۵۱، هما قرارداد خرید ۳ فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم بریتانیایی-فرانسوی آن به امضا رساند. به این ترتیب هما اولین سفارش دهندهٔ قطعی هواپیمای کنکورد در جهان شد و هما در صف مقدم پروازهای مسافربری مافوق صوت در جهان قرار گرفت.
این کارشناس تاکید کرد: در سال ۱۳۵۶ هما ۶ فروند ایرباس ای-۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت.
وی ادامه داد: در پایان این سال هما به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو گرفته تا نیویورک به طور روزانه پرواز می کرد و در حال راه اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقصد لس آنجلس و سیدنی بود.
اخوان با تاکید بر این که در اواسط دهه ۱۳۵۰ هجری خورشیدی، هواپیمایی ملی ایران به عنوان یکی از ایمن ترین، مدرن ترین و پردرآمدترین شرکت های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می رفت، گفت: در سال ۱۳۵۵ هما پس از شرکت استرالیایی کانتاس، ایمن ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت چراکه تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، ۳ حادثه هما مربوط به سقوط سه فروند داگلاس دی سی-۳، این شرکت در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۱ می شد.
وی افزود: در آن سال ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه ای میان شرق و غرب عالم به نحو احسن استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند.