◄ درخواست رانندگان کامیون برای افزایش کرایه حمل کالا براساس قیمت دلار بازار آزاد و قانون تن کیلومتر
وقتی دلار آزاد تقریباً دو برابر شده اما کرایه فقط ۲۴ درصد بالا رفته یعنی کرایه از هزینهها بهشدت عقب مانده و قانون تن کیلومتر ناقص اجرا شده است.
جمعی از رانندگان کامیون افزایش کرایه حمل کالا بر اساس دلار بازار آزاد و قانون تن کیلومتر را خواستار شدند.
به گزارش تین نیوز، در این درخواست که در گروه های حمل و نقلی مطرح شده، آمده است: طبق مصوبات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، کرایه حمل باید بر مبنای شاخص «تن–کیلومتر» و متناسب با تورم واقعی، نرخ ارز (بهویژه بازار آزاد) و هزینه لاستیک، قطعات، تعمیرات، بیمه و عوارض بهصورت مرحلهای اصلاح شود.
رانندگان در ادامه به مقایسه مستندات قیمت ها از خرداد تا امروز در بازار آزاد پرداخته و بیان کرده اند: نرخ دلار بازار آزاد در خرداد ماه: حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و امروز: بیش از ۱٢۰ هزار تومان بوده یعنی حداقل ۸۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین تورم انباشته از خرداد تا امروز: بیش از ۳۰ درصد و تورم سالانه: بالای ۴۵ درصد بوده است.
رانندگان کامیون هزینههای اصلی راننده وابسته به دلار آزاد را نیز برشمرده و اعلام کرده اند: لاستیک، روغن، قطعات و تعمیرات: ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته و بیمه، عوارض، هزینههای جانبی نیز افزایشی و درصدی از کرایه شده است.
رانندگان و کامیونداران سپس به موضوع افزایش کرایه راننده اشاره و عنوان کرده اند: کرایه حمل کالا از ابتدای سال تاکنون فقط حدود ۲۴ درصد افزایش یافته است.
رانندگان کامیون تاکید کرده اند: وقتی دلار آزاد تقریباً دو برابر شده اما کرایه فقط ۲۴ درصد بالا رفته یعنی کرایه از هزینهها بهشدت عقب مانده و قانون تن کیلومتر ناقص اجرا شده است.
آنان تاکید کرده اند: راننده با سرمایه شخصی، استهلاک سنگین، ریسک جاده و دوری از خانواده چرخ اقتصاد را میچرخاند اما فشار اصلی دقیقاً روی دوش خودش افتاده است.
رانندگان کامیون خاطرنشان کرده اند: مطالبه شفاف و قانونی رانندگان افزایش واقعی و مجدد کرایه متناسب با دلار بازار آزاد، اجرای کامل مراحل بعدی افزایش تن–کیلومتر و جلوگیری از تحمیل هزینهها به آخرین حلقه زنجیره یعنی راننده است.