◄ رانندگان بدون حمایت دولتی توان مشارکت در نوسازی ناوگان را ندارند
توان مشارکت در طرح نوسازی ناوگان برای فرسودهسواران، بدون حمایت دولت میسر نیست.
یک فعال بخش حمل و نقل جادهای کالا با طرح این پرسش که قیمت تمام شده یک کشنده وارداتی سه سال کارکرده در طرح نوسازی ناوگان چقدر است؟ گفت: توان مشارکت در طرح نوسازی ناوگان برای فرسودهسواران، بدون حمایت دولت میسر نیست.
به گزارش تین نیوز، داوود کریمی افزود: بسیاری از تاجران و یا شرکتها از قیمتهایی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای کشندههای وارداتی خبر میدهند.
کریمی تاکید کرد: به جز محاسبه کامیون فرسوده، کدام ماکسوار و یا وایتسوار توان پرداخت یک و نیم میلیارد تومان را دارد که بخشی از آن را باید نقداً بپردازد و بخشی از آن را تسهیلات با سود ۱۸ درصد، که طبق گفته چند وارد کننده، اقساط آن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بوده و اگر لیزینگ تسهیلات پرداخت کند اقساط آن بالای ۲۰ میلیون تومان میشود؟
او عنوان کرد: نکته اینجاست که فرسودهسواران نیاز به تریلر یدک سه محور هم دارند چون کشندههای فرسوده جفت محور هستند و وارداتیها، کشنده تک محور، که چیزی در حدود میانگین ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر اقساطی هم تهیه کنند باید 150 میلیون پول پیش بدهند و حدود ۸ میلیون قسط دیگر هم بابت تریلر یدک به اقساط قبلی اضافه میشود.
کریمی گفت: سوال اینجاست پرداخت هر قسط حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه در توان کدام کامیونداری است؟ دولت ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را به کسانی داد که اکثراً هیچ تاثیری در سفره مردم نداشت و تمام محصولاتشان با قیمت روز و ارز ۱۷ هزارتومانی بهدست مردم رسید.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: طرح نوسازی ناوگان جایی است که اگر دولت هرگونه هزینه و گذشتی کند فقط با صرفهجویی در مصرف سوخت چند برابر به جیب دولت باز میگردد.
این فعال بخش حمل و نقل جادهای عنوام کرد: پس باید مسئولان و کارگروه طرح نوسازی تدابیری بیندیشند که فرسوده فرسودهسواران نوسازی شود و شرکت در طرح نوسازی در توان آنها باشد، نه اینکه طرح نوسازی دوباره میدانی برای ضربه زدن به فرسودهسواران و سوء استفاده سرمایهداران تبدیل شود.
او با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی، تاکید کرد: قیمت یک کشنده سه سال کارکرده در اروپا حدود ۴۰ هزار یورو است که هزینه حمل، هزینه گمرک و سود مورد دلخواه شرکتها و تاجران هم به این مبلغ اضافه میشود.
وی گفت: با احتساب ارزش یک کامیون فرسوده و قیمت مورد نظر شرکتها و تاجران قیمت تمام شده چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان میشود. با این حساب میتوان ناوگان را به طور واقعی نوسازی کرد یا دوباره تخلف جعل و خلق گواهی اسقاط به میان میآید؟
کریمی عنوان کرد: دولت میتواند با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تسهیلات کمبهره به فرسودهسواران(زیر ۱۰درصد)، محاسبه هزینه گمرک پائین و در نهایت پائین آمدن قیمت تمام شده کشندههای وارداتی با نیت نوسازی ناوگان و بالا رفتن توان فرسودهسواران، هم ناوگان را بهصورت واقعی نوسازی کند و هم بیشترین بهره را از محل صرفهجویی در مصرف سوخت ببرد.
به گزارش تین نیوز، او افزود: سازمان حمایت، شورای رقابت و کارگروه ویژه طرح نوسازی باید بیشترین و دقیقترین نظارت و سختگیری را داشته باشند که ناوگان بهصورت واقعی برای فرسودهسواران نوسازی شود.
کریمی گفت: جز این باشد هیچ فرسودهسواری توان مشارکت در این طرح را ندارد و در نهایت به فرسودهسواران ظلم و فقط بازاری برای سودجوها داغ میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.