| کد خبر: 211165 |

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشریح کرد

◄ جزئیات تصمیم‌گیری واردات کامیون دست دوم برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

واردات ناوگان اروپایی زیر سه سال ساخت طرحی مناسب برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری محسوب می شود و این طرح باید به زودی اجرایی شود.

تین نیوز

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: واردات ناوگان اروپایی زیر سه سال ساخت طرحی مناسب برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری محسوب می شود و این طرح باید به زودی اجرایی شود.

به گزارش تین نیوز،  مشکلات ناوگان فرسوده موجب شد تا دولت طرح هایی برای نوسازی ناوگان به خصوص نوسازی خودروهای سنگین ارائه دهد که از آن جمله می توان به آزادسازی واردات خودروهای سنگین تا سه سال ساخت اشاره کرد؛ طرحی که در سال گذشته توسط رضا رحمانی وزیر صمت جهت اجرا و ابلاغ شد.

داوود کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتوگو با خبرنگار تین نیوز گفت: طرح چهارم نوسازی یا همان واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت برای اولین بار در بند «ه» ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه پایه‌گذاری شد.  

وی افزود: اما این طرح به دلیل اختلاف‌نظرهایی که بین سازمان راهداری و وزارت صمت وجود داشت منجر شد این طرح برای چند وقت به تعویق بی افتد.  وزارت صمت تفسیر خود را از این قانون کامیون‌های صفر کیلومتر می دانست.

این مقام مسئول سابق اظهار کرد: این درحالی است که سازمان راهداری معتقد بود که این کامیون ها نیازی نیست صفر کیلومتر باشد و  سه سال ساخت نیز می تواند مناسب باشد و خوشبختانه وزارت صمت نیز با این طرح موافقت کرد.

کشاورزیان درخصوص هدف این طرح گفت: هدف از این طرح این بوده که مقامات کشور بتوانند ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری را بازسازی کنند. این درحالی است که بیش از 200 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده با سن بالا در کشور فعالیت می‌کنند و نیاز است با اتوبوس‌های و کامیون‌های جدیدتر جایگزین شود. همچنین شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به‌تنهایی نمی‌توانند نیاز کل کشور را تامین کنند به همین دلیل کامیون‌های دسته دوم باید وارد کشور شود.

وی درخصوص ارزش این ناوگان جاده ای گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کامیون نو با برند معتبر اروپایی نزدیک به 3 میلیارد تومان قیمت دارد. درحالی‌که اگر همین کامیون را با عمر سه سال ساخت بتوانید وارد کنند قیمت آن نصف قیمت صفرکیلومتر  وارد چرخه حمل و نقل کشور می‌شود.

کشاورزیان با انتقاد از تصمیمات گذشته گفت: برخورد با این طرح نباید  به‌صورت صفر و صدی می بود یعنی این که وزارت صمت معتقد بود که کامیون ها باید با عمر 40 ساله فعالیت کند یا صفرکیلومتر باشد. مخالفت وزارت صمت با این قضیه منجر به تعویق این طرح شد.

وی افزود: راننده‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقلی توان آن را ندارد که بتوانند کامیون صفر و نو خریداری کنند. درعین‌حال این کامیون‌هایی که عمر کمتر از سه سال دارند نسبت به ناوگانی که در جاده  و درون شهر فعالیت می‌کند بسیار جوان‌تر، با آلودگی کمتر و راحتی بیشتر هستند بنابراین می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای حمل‌ونقل کشور محسوب شود.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: سازمان راهداری واردات ناوگان دسته دوم را  برای هیچ‌کس منع نکرده است،  اما واردات کامیون نیاز به امکاناتی دارد که امکانات آن همان خدمات پس از فروش است. به اعتقاد بنده بهترین گزینه برای واردات خود سازندگان و تولیدکننده‌های کامیون هستند. ضمن اینکه برای اینکه واردات انحصاری نشود باید اجازه واردات به افراد و شرکت‌هایی که تخصصی در بزینس دارند نیز داده شود.

وی در خصوص استاندارد سوخت مورد استفاده این ناوگان ها گفت: پیش از این تعدادی از کارشناسان حمل و نقل جاده ای معتقد بودند که سوخت این نوع کامیون ها در کشور وجود ندارد درحالی که اینگونه نیست و وزارت نفت سوخت این گونه کامیون ها را تولید کرده است و اگر تعداد این کامیون ها نیز افزایش پیدا کند وزارت نفت میتواند هم سوخت آن را وارد کند و هم می‌تواند تولید آن را افزایش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 1 0

    کارخانه سازنده داخل هم که کامیون وارد کند قیمت ان راطوری پایه گذاری میکنه که خدشه ای به قیمت و بازار فروش تولید داخلش نخوره.

  • دانا 3 0

    یک کشنده ی اف هاش مدل 84 در ایران بالای 1/۲۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد و همین کامیون با پلاک تاجیک ۲۰۰ میلیون قیمت دارد. اگه واقعا قصد نوسازی دارید ، به مدت شش ماه تا یک سال اطلاعات کامیون های بالای سی سال را که دارید سازماندهی کنید ، این کامیون فرسوده ی بالای سی سال را که در ایران حداقل بالای ۷۰۰ میلیون خرید و فروش می شود را از مالک بگیرید و یک اف هاش یا اسکانیا کشنده که با تریلرش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون در ایران خرید و فروش می شود را به مالک بدهید تا حد اکثر سن کامیون ها در ناوگان حمل به زیر ۲۰ سال برسد در غیر این صورت این طرح های شما عملا غیر ممکن است و موجب سوء استفاده ی آغازاده ها ( با غین) می شود.

  • مجید 0 0

    سلام همه این قصهارا هم رانندگان وهم دیگران شنیداندحال وقت آن است که فکری برای خرید کامیون با شرایت مناسب برای رانندگانی که چندین سال است در بیابانها مشقول به کارند و حمل ونقل کشور انجام می دهند بکنیند که این رانندگان بتوانندبا یک شرایت مناسب بتواند صاحب ماشین بشوند البته ن بااین قیمتهای نجومی در حال حاضر باقیمت واقعی البته این موضوع بستگی به راهکار درست و منطقی مسعولان دارد که باچ شرایتی این کاررابرای رانندگانی که اندوخت کمی دارند را بسر انجام درست و منطقی به انجام برسانند( انشالاه( بیاری خدا)

  • کیان 1 0

    ببین اقای محترم توی ایران که برند اروپای قول شما ۳میلیارده توی کشورهای دیگه که به این قیمت نیست شما دندان طمع را بکشید اول بعد واردات انجام بدید

  • علی اکبر کاسگری 0 0

    بیایدفکری به حال رانندگان کنید که عمرشون روگذاشتن رو ماشین مردم صاحب دیسک کمر شدن صاحب ماشین شدن شده آرزو خانواده هایی آنها با تشکر

  • منصور 2 1

    هنوز هیچی نشده داره قیمت میده.عجب

  • شهرام 0 0

    سلام کامیون ها را به افرادی بدید که کارت هوشمند دارند ولی ماشین ندارند کارت هوشمند که یه چیزی هست که توی سایت و کامپیوتر معلومه که هوشمند داره و کامیون نداره

  • بینام 0 0

    آقاایناهمش ...نمیدانم کی جیب ایناپرمیشه دست ازسرمردم بیچاره بردارن