◄ تصادف رانندگی هولناک خانواده سقاب اصفهانی و انتظار تحول در حمل و نقل ریلی ایران
خبر تصادف هولناک خودروی حامل خانواده دکتر اسماعیل سقاب اصفهانی که منجر به مرگ دردناک برخی از اعضای خانواده و عزیزان ایشان شد، جای تسلیت و ابراز همدردی دارد اما اگر آنها می توانستند با قطار سریع السیر در مدت سه ساعت به مشهد سفر نمایند آیا سفر در آرامش با قطار که امن ترین وسیله حمل و نقل مسافر بین شهری است را بر نمی گزیدند؟
سید حسین میرافضلی: خبر تصادف هولناک خودروی حامل خانواده دکتر اسماعیل سقاب اصفهانی که منجر به مرگ دردناک برخی از اعضای خانواده و عزیزان ایشان شد، جای تسلیت و ابراز همدردی دارد ضمن عرض تسلیت خدمت ایشان، انتظار است در این حادثه عمیقا تامل نمایند و دلایل اصلی این حادثه را ریشه یابی نمایند.
سالانه ۲۰ هزار نفر از عزیزان این ملت در سوانح جاده ای کشته و حدود ۸ هزار نفر قطع نخاع و دچار مصدومیت دائمی و صدها هزار نفر دچار انواع مصدومیت های جسمی و روحی می شوند. حال پرسش این است که اگر بین تهران و مشهد خط آهن سریع السیر با سرعت ۳۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر وجود داشت باز هم نزدیکان ایشان با خودروی شخصی در این جاده های خطرناک سفر می نمودند و خطر مرگ و انواع مصدومیت ها را می پذیرفتند ؟
اگر آنها می توانستند با قطار سریع السیر در مدت سه ساعت به مشهد سفر نمایند آیا سفر در آرامش با قطار که امن ترین وسیله حمل و نقل مسافر بین شهری است را بر نمی گزیدند. چنانچه بین شهرهای اصفهان تهران مشهد و تبریز تهران مشهد و اهواز و شیراز و رشت و ساری قطار سریع السیر تا تهران وجود داشت تعداد کشته ها و مصدومان سوانح جاده ای به شدت کاسته نمی شد.
در کشورهای اروپایی و کشورهایی که از شبکه حمل و نقل ریلی مدرنی برخوردار هستند با وجود جمعیت بالا و تعداد مسافرت بیشتر نسبت به ایران، تعداد کشته ها و مصدومان سوانح جاده ای یک سوم تا یک چهارم ایران است. بطور قطع اگر ایران از شبکه ریلی مدرنی برخوردار بود تعداد کشته های سوانح جاده ای به کمتر از ۸ هزار و تعداد مصدومیت های دائمی و قطع نخاع نیز به نصف تا یک سوم کاهش می یافت.
جان مردم چقدر ارزش دارد. زجر قطع نخاع و قطع عضو و مصدومیت های دائمی مردم ایران چقدر برای مسئولان اهمیت دارد ؟
هزینه احداث ۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی پرسرعت چقدر است؟ این هزینه به ده میلیارد دلار نمی رسد یعنی ارزش چند ماه تولید نفت و گاز و میعانات گازی و به اندازه نصف واردات گازوئیل در هر سال.
افزایش سهم ریل در جابجایی مسافر و بار منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی در مصرف گازوئیل خواهد شد و این بدان مفهوم است که ما بجای واردات ۵ میلیارد دلار گازوئیل خواهیم توانست ده میلیارد دلار گازوئیل صادر نمائیم و میزان آلودگی شدید هوا که عمدتا ناشی از کامیون ها و اتوبوس ها می باشد را کاهش دهیم.
اکنون از دکتر سقاب اصفهانی انتظار است طی چند سال تمام وقت و توان خود را صرف احداث شبکه ریلی پر سرعت نمایند و تحول شگرفی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد نمایند. که اگر چنین کنند کل سرمایه گذاری در مدت کوتاهی از طریق کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های تصادفات جاده ای و قیمت فروش بلیط بازگشت خواهد شد. ایشان به عنوان معاون رئیس جمهور و مسئول مدیریت مصرف انرژی توان تحقق این هدف بزرگ ملی را دارند و انشالله جهت تحقق این آرمان بزرگ تمام وقت و انرژی خود را صرف خواهند نمود و مردم و خدای مردم حامی این حرکت بزرگ و ماندگار خواهند بود.