◄ دستور وزیر فقید برای ساخت 5 لوکوموتیو مانوری هیبرید
در اواسط دهه 70 طرح مفهومی اولین لوکوموتیو مانوری هیبرید ایران (با استفاده از مولد داخلی حدود 200 کیلو وات و مجموعه باتری به جای موتور آمریکایی 1400 اسب بخار) تهیه و قرارداد مربوطه در سال 1377 منعقد شد.

عباس قربانعلی بیک: در پی شهادت سردار سپهبد باقری، رهبر معظم انقلاب در حکمی امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و انتظار "ارتقای مورد نیاز توانمندی ها و آمادگی های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح ... " را مطرح نمودند.
ضمن عرض تسلیت شهادت سرداران رشید اسلام، دانشمندان هسته ای و مردم بیگناه در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به ملت شریف و خانواده این عزیزان، انتظار رهبری برای ارتقای توانمندی ها در احکام مذکور در حالی مطرح می شود که توانایی دفاعی کشور بسیار عالی است اما رمزماندگاری در موقعیت ممتاز فناوری های دفاعی و سایرفناوری ها در همین کلیدواژه مهم است (تین 285636).
به گزارش رسانه های تخصصی خودرو، تویوتا، به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در جهان، بخش قابل توجهی از موفقیت خود را مدیون مدیریت آکیو تویودا، سومین نسل از خانواده تویودا، است. او دیدگاه روشنی درباره آینده صنعت خودرو دارد و از مخالفان سرسخت الکتریکی سازی کامل این صنعت محسوب می شود و معتقد است که تمرکز انحصاری بر خودروهای برقی (BEVs) می تواند به صنعت خودرو آسیب بزند و خودروهای هیبریدی و سوخت های مصنوعی را برای کاهش انتشار کربن مؤثرتر می داند.
تویوتا پیشگام تولید خودروهای هیبرید بوده و از زمان عرضه تویوتا پریوس در ۱۹۹۷، بیش از ۲۷ میلیون دستگاه خودروی هیبرید فروخته است.
به گفته تویودا، این تعداد خودروی هیبریدی، با در نظر گرفتن تولید باتری و خودرو، به اندازه ۹ میلیون خودروی تمام برقی آلایندگی داشته اند (بویژه با احتساب کربن تولیدی در تولید باتری). تویوتا یک استراتژی چندگانه را دنبال می کند: 1) بهبود مستمر خودروهای هیبریدی.2) توسعه خودروهای برقی. 3) عرضه خودروهای برقی لکسوس (دو مدل جدید تا ۲۰۲۷).
در اواسط دهه 70 همزمان با آغاز مذاکرات فنی لوکوموتیو AD43 با شرکت آلستوم فرانسه، طرح مفهومی اولین لوکوموتیو مانوری هیبرید ایران (با استفاده از مولد داخلی حدود 200 کیلووات و مجموعه باتری به جای موتور آمریکایی 1400 اسب بخار) تهیه و قرارداد مربوطه در سال 1377 (همزمان با طرح فوق) منعقد گردید و در سال 1380 اولین نمونه ساخته شده لوکوموتیو هیبرید ایران با استفاده از پلتفرم لوکوموتیو G12، توسط مرحوم دکتر دادمان در زمان وزارت رونمایی گردید، ایشان در مورد این طرح که اتمام آن همزمان با رونمایی اولین لوکوموتیو مانوری هیبرید آمریکا بود دستوردادند که 5 نمونه دیگر تولید گردد (تین 176271).
برای جبران توان از دست رفته موتور 12 سیلندر آمریکایی لوکوموتیو مذکور با قدرت 1400 اسب بخار که با یک دیزل ژنراتور 240 اسبی بومی شده جایگزین گردید، از تعدادی باتری بزرگ سرب-اسید استفاده شد و برای تقویت توان علمی کارشناسان و همکاران مرکز تحقیقات و کاهش هزینه و زمان از دو موتور برقی AC موجود در بازار و اینورترهای IGBT استفاده گردید.
نظر به آثار متعدد استفاده از لوکوموتیوهای هیبرید شارژ شونده (Plug in hybrid) به ویژه مصرف سوخت، کاهش آلایندگی در کلان شهرهایی مانند تهران با اتکا به منابع داخلی و سهولت، هزینه و وابستگی کمتر هیبرید کردن لوکوموتیو DC نسبت به نوعAC ، کنسرسیومی با مشارکت چند شرکت در سال 94 تشکیل و پیشنهاد سرمایه گذاری برای تبدیل 37 لوکوموتیو قدیمی به هیبرید به راه آهن ارائه گردید.
با توجه به رویکرد صنایع پیشرفته جهانی از جمله توشیبا، آلستوم و ... به این موضوع در سال های اخیر، با این حرکت علاوه بر صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا در تهران، مشهد ...، شرایط رشد ظرفیت های مهندسی و تولیدی داخلی و زمینه کاهش وابستگی به خرید خارجی فراهم و بستر افزایش سهم حمل و نقل بار و مسافر ریلی به 30% و 18% فراهم می گردد.
باوجود گزینه های متعدد راه اندازی 50 لوکوموتیو متوقف G12 (از جمله تبدیل به هیبرید، برقی باتری یا چند موتوره) و قابلیت رسیدن کشش هر دستگاه به بالاتر از یک لوکوموتیو معادل برای مانورهای سنگین (تین 287368)، عمل به توصیه وزیر فقید برای تبدیل پنج دستکاه دیگر به هیبرید، می توانست این فناوری را بومی (تین 264107) و بستر گسترش دانش حاصله به لوکوموتیوهای اصلی دیزلی، برقی دیزلی ... (تین 264107) و خودکشش به صورت برقی باتری (تین 297656 و 298392) را فراهم نماید.
با نهادینه شدن رویکرد ارتقا به عنوان یکی از رموز افتخارات صنعت موشکی، جهش سایر بخش های فناوری مانند خودرو ... که فناوری را فقط در وارد کردن نمونه محصولات جدید و ماشین آلات پیچیده با هزینه و وابستگی بالا می بینند هم محقق خواهدشد (تین 266212).