گام مهم شرکت های هواپیمایی در استفاده از هوش مصنوعی
ارزان ترین و اثربخش ترین کاربرد همان کال سنتر و چت بات های هوشمند با مسافر است که فراگیر شده است. در این کاربرد، شرکت های هواپیمایی با استفاده از AI، خدمات مشتری را به صورت شخصی سازی شده ارائه می دهند.

خلیل الله معمارزاده : هوش مصنوعی (AI) در شرکت های هواپیمایی به سرعت در حال تحول است و از من داشته باشید که در آینده نزدیک شرکت های هواپیمایی ایرانی که سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه می کنند سایر شرکت ها و حتی شرکت های بزرگ را به زانو در خواهند آورد. تا بدین جای کار شرکت های هواپیمایی با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی، بهبودهای چشمگیری در کارایی، ایمنی و تجربه مشتریان حاصل کرده اند و بر اساس آخرین گزارشی که امروز مطالعه کردم، استفاده از AI در این صنعت به طور گسترده ای افزایش یافته و در بخش های مختلفی به کار گرفته شده است.
ارزان ترین و اثربخش ترین کاربرد همان کال سنتر و چت بات های هوشمند با مسافر است که فراگیر شده است. در این کاربرد، شرکت های هواپیمایی با استفاده از AI، خدمات مشتری را به صورت شخصی سازی شده ارائه می دهند. 60٪ از آن ها از AI برای بهبود خدمات مشتری استفاده می کنند و 55٪ از مسافران ترجیح می دهند از چت بات های مجهز به AI برای پرس وجوهای رزرو استفاده کنند. این فناوری همچنین به بهبود سرگرمی های پروازی و افزایش رضایت مسافران کمک می کند حتی در حالت پرواز با همان گوشی های تلفن همراه، فکرش را کنید، دیگر به صفحه نمایشگر پشت صندلی هم نیازی نیست ! همه چیز در دست شماست!
سال هاست در حوزه برنامه ریزی یکپارچه شرکت های هواپیمایی تحت شرایط عدم قطعیت کار می کنم و می توانید مطالعات بین المللی آن را جستجو نمایید که در بهینه سازی عملیات شرکت های هواپیمایی آن را به کار گرفته ام که مصرف سوخت را تا 15٪ و هزینه های نگهداری را تا 30٪ کاهش می دهد و در عین حال همچنین، تأخیرات پروازی را تا 30٪ و لغو پروازها را تا 20٪ کاهش می دهد.
بخش بسیار جذاب دیگر به کارگیری هوش مصنوعی در افزایش درآمد و عایدی و مدیریت قیمت گذاری است که باورش بسیار سخت است که در همین شرایط فعلی شرکت های هواپیمایی ایرانی تا دو نیم درصد میزان کل درآمد، پرت های درآمدی دارند که با جلوگیری از هدر رفت آن می توانند به اندازه حقوق و دستمزد ماهیانه و جاری پرسنل خود در هر ماه صرفه جویی کنند. با استفاده از مدل های قیمت گذاری پویا مبتنی بر AI در همین سامانه های نیم بند رزرواسیون CRS شرکت های هواپیمایی ایرانی می توان درآمد را تا 10٪ افزایش داد و دقت مدیریت درآمد را نیز تا 50٪ بهبود داد و وای از این پتانسیل که می توان درآمدهای کمکی Ancillary را تا 40٪ افزایش داد.
هوش مصنوعی AI در بهبود ایمنی و امنیت پروازها هم نقش کلیدی دارد. با استفاده از AI، سیستم های مدیریت ایمنی تا 20٪ بهبود یافته و کارایی غربالگری امنیتی فرودگاه نیز تا 30٪ افزایش یافته است و استفاده از AODB فرودگاه ها را به نحو چشمگیری به صورت داشبوردی بهتر کرده است و باعث شده کیفیت تصمیم گیری های مدیران فرودگاهها به نحو موثری ارتقا یابد. واحد هماهنگی پرواز و اطلاعات پرواز را حذف کرد و با دستیار مجازی سفر مبتنی بر سوپراپلیکیشن فرودگاهی از مشتریان محبوس فرودگاهی تا می توان درآمد و رضایت در کنار هم کسب کرد.
در نگهداری پیش بینانه و قابلیت اطمینان AI به شرکت های هواپیمایی امکان می دهد تا نگهداری هواپیما را به صورت پیش بینانه انجام دهند. با استفاده از AI، وظایف نگهداری هواپیما تا 90٪ کاهش یافته و رویدادهای نگهداری برنامه ریزی نشده تا 45٪ کاهش یافته اند. همچنین، قابلیت اطمینان هواپیما تا 25٪ افزایش یافته است. همچنین، حوادث هواپیما تا 15٪ و خرابی های موتور جت تا 50٪ کاهش یافته اند.
در مدیریت کرو و عملیات زمینی AI کارایی برنامه ریزی و رضایت کرو و نیز عدالت ساعت پروازی و مسیر تا 15٪ بهبود یافته و زمان گراندتایم تا 30٪ کاهش یافته است. همچنین، زمان انتظار مسافران در فرودگاه تا 25٪ کاهش یافته است.