| کد خبر: 237982 |

◄ پیوست عدالت برای شرکت های پرمصرف انرژی به ویژه در حمل و نقل

به نظر می رسد یکی از اولویت های دولت سیزدهم تهیه پیوست عدالت برای بخش یارانه انرژی باشد.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار با رئیس جمهور و و اعضای هیئت دولت سیزدهم در هفته دولت به نکات مهمی اشاره نمودند که بخشی از آن در خصوص پیوست عدالت را به نقل از رسانه سایت رهبری مرور می نماییم:

«... مسئله‌ بعدی عدالت‌ ورزی است که خب اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ عدل است، کما اینکه اساس همه‌ ادیان بر اقامه‌ عدل است. خدای متعال می فرماید ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب های آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ (اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه‌ عدالت‌ آمیز باشد) خب ما در این زمینه‌ ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوّبه‌ ای که شما تصویب می کنید، هر لایحه‌ ای که در دولت تنظیم می کنید، هر بخشنامه‌ ای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر می کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد؛ حالا یا با یک پیوست مکتوب یا بالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشد که این طور باشد.

گاهی اوقات یک روش مدیریّتی، یک رفتار رایج ضربه می زند؛ ما واقعاً چنین مواردی داریم. الان هم در مجموعه‌ کارهای ما یک رسومی، و اوضاعی وجود دارد که اینها باید اصلاح بشود؛ در زمینه‌های مختلف [هم هست]؛ و عمدتاً در زمینه‌ عدالت در توزیع امکانات کشور است؛ این امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخش ها حقیقتاً این جوری نیست. البتّه اینکه من عرض می کنم، به معنای این نیست که یک اقدامی پشت سر این وجود داشته باشد لکن مثلاً در زمینه‌ انرژی، در زمینه‌ نفت، همین اواخر یکی از مسئولانِ دولت قبل، گزارشی به ما داد که یارانه‌ پنهان نفت در سال ۹۹، حدود ۶۳ میلیارد دلار است! که خب اصلاً این رقم و این یارانه به چه کسی می رسد؟ چه کسانی‌ از نفت کشور، از بنزین، بیشتر استفاده را می کنند؟ جمع مهمّی از مردم اصلاً از این یارانه هیچ استفاده نمی کنند. آن وقت محاسبه کرده‌ اند ۶۳ میلیارد دلار یعنی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان، که از بودجه‌ سال ۹۹ بیشتر است! اینها خب چیزهایی است که حالا من گفتم، [البتّه] در زمینه‌ نفت، من هیچ توصیه‌ ای ندارم که چه کار بکنید، آنها را باید بررسی کنید، ببینید که چه کار باید انجام بدهید؛ می خواهم بگویم یک چنین وضعی گاهی وجود دارد؛ اینها خب خلاف عدالت است، بایستی مراقبت بشود. باید کاری کنیم که فاصله‌ طبقات محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود»

از همین نویسنده:

از سوی دیگر صنعت حمل و نقل در 13 آذرماه چنین آورده است: فولاد مبارکه به تنهایی در سال 1399 چند هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل جاده‌ای مصرف نموده است. سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با بیان مطلب فوق گفت: طبق اظهار و اسناد فولاد مبارکه، در سال ۱۳۹۹ این شرکت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته و کل هزینه‌ های جاری، تولید، مالیات و… آن ۴۰هزار میلیارد تومان بوده است. در نتیحه ۶۰ هزار میلیارد تومان سود خالص این شرکت بوده که بخشی از آن به سبب یارانه‌ دهی استثنائی کشور ما در منابعی چون گازوئیل، گاز، برق و … حاصل شده است. برآورد می‌شود فولاد مبارکه سالانه حدود ۲۰هزار میلیارد تومان یارانه از محل چنین منابعی دریافت می‌کند.

  • با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نخستین دیدار با رئیس جمهور و و اعضای هیئت دولت سیزدهم در هفته دولت و تاکید ایشان بر پیوست عدالت برای یه کلیه لوایح و مصوبه ها و ... و مثال ایشان در مورد یارانه انرژی غیر عادلانه در کشور به نظر می رسد یکی از اولویت های دولت سیزدهم تهیه پیوست عدالت برای بخش یارانه انرژی باشد. به ویژه با گرفتن مالیات یا با واقعی کردن قیمت انرژی برای صنایع پرمصرف انرژی و بهره مند از یارانه به ویژه شرکت هایی که از انرژی تقریبا رایگان بهره می برند ولی محصولات خود را با قیمت جهانی حتی بالاتر به مردم عرضه می کنند و تورم بیشتر را دامن می زنند. (در کنار مصرف انرژی بالا (گازوئیل، گاز، برق و ...) سایر آثار جانبی مانند نرخ بالای تصادفات، آلودگی بالا و به ویژه مصرف بالای آب را نباید فراموش نمود) 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.