| کد خبر: 265402 |

رسولان سمیکو

حل موضوعات درون سازمانی از طریق گفتگو بیانگر روش هوشمندانه و امیدوارکننده است.

تین نیوز

28 آذر ماه 1385 شرکتی به شماره 312499 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران به ثبت رسید با عنوان شرکت گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا (سمیکو)؛ طبق اساسنامه اهداف شرکت؛ جلب رضایت کارکنان، افزایش حس تعلق سازمانی به واسطه افزایش توان مالی، توسعه فرهنگ پس انداز و سرمایه گذاری کارکنان بود. اما هر چه بر عمر این شرکت افزون می گشت؛ تردید ها نسبت به اقدامات و فعالیت های آن بیشتر می شد تا جایی که هیچ محلی برای آن اهداف بلند و والای اولیه نماند!

·        جلب رضایت کارکنان کجا و گسترش نارضایتی ها کجا!

·        افزایش تعلق سازمانی کجا و لحظه شماری برای جدا شدن از شرکت کجا!

·        توسعه فرهنگ پس انداز کجا و تردید در سرمایه گذاری ها سمیکو کجا!

کار به جایی رسید که رسولانی از بین کارکنان سوالاتشان را واضح پرسیدند؛ اما با پاسخ های نامطمئن و گنگ مواجه شدند؛ متاسفانه پرسشگری که مقوم هر توسعه ای است با جباریت پاسخ داده شد! اما از آنجا که هدف والاتری در بین بود، رسولان از پای ننشستند و بر جایگاه پرسشگری خود اصرار ورزیدند؛ ناملایمات آنها را دلسرد نکرد؛ فلاسفه معتقدند کارهای بزرگ از باور انسان ها نشات می گیرد؛ آنها باورمند بودند که باید از سرمایه های کارکنان حفاظت کرد به همین لحاظ تهدید و تطمیع بر آنان غلبه نکرد و در راه خود ماندند. تلاش رسولان اقدامی بود در مسیر برقراری توازن قدرت و آدمی را به یاد جمله معرف لرد اَکتون فیلسوف و مورخ انگلیسی می اندازد او در نامه ای به اسقف مندل کرایتون در ۵ آوریل ۱۸۸۷ میلادی، جمله ای نوشت که هنوز هم یکی از معروفترین نقل قول ها چه بین مردم چه در محافل دانشگاهی است: «قدرت فساد می آورد و قدرت مطلق، فساد مطلق».

در گرماگرم همین فعالیت ها؛ ناگهان نشانه های مثبتی از سوی سازمان بروز داده شد؛ نشانه هایی از بلوغ سازمانی، تلاش برای « افزایش تعاملات سازمانی »؛ حل موضوعات درون سازمانی از طریق گفتگو بیانگر روش هوشمندانه و امیدوارکننده است. تعامل سازمانی زمانی رخ می دهد که کارکنان برای دستیابی به اهداف مشترک از طرف شرکت خود با یکدیگر همکاری می کنند. هرچقدر میزان و کیفیت این تعاملات بیشتر باشد، مزایای آن برای سازمان و کارکنان آشکارتر خواهد شد. این فرآیند مزایای بسیاری در سازمان خواهد داشت از جمله:

·        افزایش رضایت کارکنان

·        افزایش طرح ایده های جدید.

·        افزایش مشارکت و وفاداری کارکنان

·        بهبود روحیه کارکنان

·        بهبود کیفیت زندگی کارکنان

تقویت فرهنگ سازمانی بر اساس گفتگوهای درون سازمانی به تقویت بنیان بهره وری و توسعه اخلاق حرفه ای منجر خواهد شد. سینرژی بیشتری ایجاد کرده و دریچه ای به سمت تعالی سازمانی خواهد گشود. به گمانم ما در کنار صنایع خود باید «صنعت گفتگو» را هم جدی بگیریم صنعتی که سرمایه آن «شنیدن» است؛ به تعبیری «نقصان نمی پذیرید سرمایه شنیدن»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.