| کد خبر: 264928 |

موزه خودرو؛ اتومبیل‌ هایی که روایتگرند

هدف موزه ها، تحقیق در آثار و شواهد به جای مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

تین نیوز

واقعیت این است که اشیای تاریخی فقط تاریخی نیستند؛ بلکه روایتگر فرهنگ یک مرز و بوم هستند؛ هویت فرهنگی گذشته را به نسل جدید منتقل می کنند، هویت بخشی می کنند و به آینده راهکار می دهند.

بنابراین نباید موزه را فقط یک زیستگاهی برای نمایش آثار تاریخی بدانیم؛ بر اساس تعریف سازمان یونسکو « موزه موسسه ای ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند. هدف موزه ها، تحقیق در آثار و شواهد به جای مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»

« موزه خودروهای تاریخی ایران » یکی از زیباترین و جذاب ترین موزه ایران است. این موزه در کیلومتر۱۱ جاده مخصوص کرج قرار گرفته است این موزه با جمع آوری منحصر به فردترین خودروها در صنعت خودروسازی، فضایی برای نگهداری از این آثار و نمایش آنها ایجاد کرده است تا تاریخچه ورود و تغییرات خودرو در ایران را به تصویر بکشد.

موزه خودروهای تاریخی ایران در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 1382 در زمینی واقع در کیلومتر 10 جاده مخصوص تهران کرج، با مساحت 19300متر مربع که 10 هزار متر مربع آن به فضای مسقف اختصاص یافته بود افتتاح شد. از آنجایی که ساختمان محل نگهداری و نمایش خودروها از ابتدا به این منظور طراحی نشده بود، موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که وظیفه حفظ و نگهداری این مجموعه را برعهده دارد، در راستای برنامه های فرهنگی این مجموعه اقدام به بازسازی و بهبود بهره برداری فرهنگی از این مجموعه با ارزش نمود. در ابتدای سال 1399 با بهره گیری از مهندسان و افراد متخصص در این حوزه، ابتدا تغییرات مد نظر در طرح معماری اعمال و طراحی سازه ای و تاسیساتی پروژه انجام  و عملا فاز اجرای پروژه از 20 اردیبهشت ماه 1399 آغاز شد و در اول آبان ماه 1400 ساختمان این موزه افتتاح شد.

چرا بازدید از موزه مهم است؟

موزه ها، مراکز اجتماعی با وظایفی اجتماعی هستند. از تاثیرات اجتماعی موزه بر سه گروه نباید غافل بود:

·        خود

·        خانواده

·        گروه های اجتماعی

 بازدید از موزه  بر درک انسان ها از خود، کمک به بهبود سلامت جسم و روان و ایجاد تعادل و آرامش فردی، الهام بخش بودن و برانگیختن روح خلاق افراد جامعه، تقویت توانایی ها و کسب مهارت های فردی، درک از هویت فردی و ارتباط تعالی بخش و معنوی موثر است.

در بعد خانواده: تحکیم بنیان خانواده و شناخت عمیق تر مفهوم خانواده و خانه، انسجام، تداوم و انعطاف پذیری خانواده را می توان مدنظر قرار داد و سرانجام در بخش گروه های اجتماعی نقش موزه ها بر تأثیر در ایجاد، انسجام، همبستگی و پیوند گروه ها، منبع الهام بخشی و محل اجتماع و انگیزه دیدار و پیوند نزدیک تر این گروه ها قابل ذکر است.

بنابراین موزه خیلی فراتر از مجموعه اشیایی است که در آن نگهداری می شود. موزه به شما اجازه می دهد تا حین بازدید با اطرافیان خود تعامل داشته باشید، درباره عقاید و نظرات خود فکر کرده، شاید آنها را مورد بازبینی قرار دهید و خود را در زمان و مکان دیگری خیال کنید.

بازدید از موزه می تواند دلیل موجه و مثبتی برای گذران اوقات در کنار دوستان و خانواده باشد. ارتباطات بین فردی در موزه از این طریق شکل می گیرد یا مستحکم تر می شود. گذران یک روز در موزه با عزیزانمان علاوه بر تجربه یادگیری مشترک، تجربه ای به یادماندنی برایمان به جا می گذارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.