| کد خبر: 264926 |

رونمایی کتاب منت از امید

اوایل سال 1399 بود که مهندس دارا غزنوی با من تماس گرفتند، توافق کردیم خاطرات ایشان را مستند کنیم. کار با جلسات منظم گفتگویی آغاز شد به نظرم حدود 8 ماه زمان برد تا خاطرات ایشان را ضبط کنیم؛ همزمان با ضبط خاطرات فرآیندهای پیاده سازی و تنظیم خاطرات را هم پیش بردیم.

تین نیوز

مرحوم عبدالحسین نوایی استاد تاریخ جمله تاثیرگذاری داشت که آن را همیشه تکرار می کرد می گفت: اگر بپذیریم تاریخ درس عبرت است؛ خواندن صفحه اول کتاب تاریخ برای هر کسی کافیست! اما صد افسوس که تاریخ نمی خوانیم و اگر هم بخوانیم عبرت نمی گیریم! در جایی دیدم که نوشته بود ۷۰ درصد مشکلات یک سازمان تکرار پذیر هستند. این بدان معناست که اتفاقاتی که امروزه در سازمان ما رخ می دهد قبلا به صورت دیگر رخ نموده است. چرا که همه ما بر بستری فرهنگی مشترک قرار داریم و از یک اتمسفر مشترک تنفس می کنیم.

به گمان من توسعه یافته یافتگی صنعتی بر دو پایه مهم تفکری بنا می شود؛ نخست کتابت فکری و دیگری گفتگوی فکر! اگر خوب نگاه کنیم می بینیم که صنعتی به بزرگی صنعت خودرو از همین دو عامل در رنج است. فقر گفتگو و فقر کتابت!

متاسفانه در صنعتی به بزرگی خودرو مستندسازی تجارب هنوز جایگاهی در قد و قامت این صنعت پیدا نکرده است. از سوی دیگر هم به چند سبب گفتگو در میان صنعتگران خودرویی کم رنگ است و همین یکی از عوامل باز شدن دریچه ای نقد بی محابا بر پیکره صنعت خودروست. صنعتی که قادر نباشند در فضای درون خود گفتگو برقرار نماید و نقدهای خود را در آینه خودش ببیند؛ مجبور خواهد شد صدایش را فضای بیرون صنعت بلندتر کند و همین فرصت کافی در اختیار رقبای این صنعت قرار خواهد داد تا بر آن بتازند.

فرایند نگارش کتاب منت از امید

اوایل سال 1399 بود که مهندس دارا غزنوی با من تماس گرفتند، توافق کردیم خاطرات ایشان را مستند کنیم. کار با جلسات منظم گفتگویی آغاز شد به نظرم حدود 8 ماه زمان برد تا خاطرات ایشان را ضبط کنیم؛ همزمان با ضبط خاطرات فرآیندهای پیاده سازی و تنظیم خاطرات را هم پیش بردیم؛ هر چه بود در اواسط سال پیش کتاب را برای اخذ مجوز ارشاد راهی این وزارتخانه کردیم؛ پس از انتظار دو ماهه، کتاب با 35 مورد اصلاحی به دستمان رسید؛ تیغ اصلاحات همه چیز را در بر گرفته بود از مطالب بسیار معمولی تا مطالب کمتر معمولی! اصلاحات انجام شد و کتاب به ارشاد رفت؛ پس از دو سه ماه انتظار این بار با 25 مورد اصلاحی برگشت! اصلاحات اعمال شد و دوباره به ارشاد تقدیم گردید و برای بار سوم به 15 مورد رسید! و در نهایت بعد از برگزاری چند جلسه در ارشاد و اعمال پاره ای دیگر از اصلاحات بلاخره کتاب در تابستان 1402 مجوز نشر گرفت.

درست که کتاب در طول دو سال شکل گرفت!

درست که چند بار زیر تیغ ارشاد جراحی شد!

درست که مجبور بودیم برخی از نام ها را با اختصار یاد کنیم!

اما آنچه پدید آمد کتابت یک رشته از خاطرات یا به تعبیر بهتر عینی کردن دانش ضمنی بود؛ دانشی که به ما نشان می دهد خیلی از چیزهای که ما اکنون آنها را معتبر می دانیم در طول زمان اعتبار خود را از دست می دهند!

دانشی که می گوید خودتان را زودتر اثبات کنید.

زودتر معنایی متولد کنید.

دانشی که می گوید به چیزی دل نبندید، حتی به امید

دانشی که می گوید از کسی منت نگیرید، حتی از امید

سخنان دکتر علی اکبر قاضی زاده استاد رشته خبرنگاری در مراسم رونمایی کتاب 

سال ها پیش مردم بی منت بودند هر چه بود خودشان بودند و متکی به زور بازوی خودشان ؛ این بخشی از سخنان دکتر علی اکبر قاضی زاده استاد رشته خبرنگاری بود در مراسم رونمایی کتاب منت از امید که در روز یک آذر ماه 1402 در موزه خودروهای تاریخی ایران برگزار شد.

کتاب منت از امید به ثبت تجارب مدیریتی و خاطرات مهندس دارا غزنوی اختصاص دارد. این کتاب توسط احمد فرهادی تدوین گردیده و در تیراژ 1000 نسخه توسط نشر تاش عرضه شده است. احمد فرهادی در مقدمه این کتاب شخصیت ایشان را چنین توصیف کرده است: زندگی به او آموخت که نمی توان از امید منت برد! این گونه بود که پس از 38 سال کار سازمانی؛ سعی کرد برای خودش کار کند، درست در 66 سالگی پهلوان ما که نامش با ورزش، صنعت خودرو و صنعت لجستیک گره خورده است دست بر روی زانوی خود گذاشت و سیر جدیدش را آغاز کرد. مسیری که امروزه می تواند به آن افتخار کند

در مراسم رونمایی کتاب منت از امید بسیاری از پیشکسوتان صنعت خودروی کشور حضور داشتند. مهندس دارا غزنوی در این مراسم گفت: خیلی ها می گویند در ایران رسمی وجود دارد که می گویند پهلوان زنده را عشق است! ما خیلی ها را دعوت کرده بودیم که بنا به دلایلی متاسفانه نیامدند! آقای اصغر خسروی خبرنگار پیشکسوت صنعت خودرو در سخنان کوتاهی به با اشاره به علت العلل مصائب صنعت خودرو گفت: تا زمانی که این صنعت به صورت دولتی اداره می شود نمی توان به آینده آن دلخوش کرد.

در انتهای مراسم رونمایی کتاب توسط اردلان غزنوی و دارا غزنوی انجام شد. سفارش این کتاب در پایگاه های اینترنتی خرید کتاب و کتاب فروشی های عمده میسر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.