| کد خبر: 251628 |

واکاوی بروز بحران در شبکه ریلی ایران به واسطه سرمای شدید

با توجه به پیش بینی های هواشناسی در مورد سرمای هوا، لازم بود تمهیدات لازم توسط بخش های مختلف راه آهن انجام می شد ولی راه آهن و مدیران ارشد آن در مقابل این بحران غافل گیر نمی شدند.

تین نیوز

بحران در شبکه ریلی ایران به واسطه سرمای شدید و تبعات ناشی از آن از قبیل یخ زدن سوزن ها، از کار افتادن سیستم ترمز قطارها به دلیل سرمای زیاد، در راه ماندن قطارها در مسیر به مدت طولانی، تاخیر زیاد قطارها در رسیدن به مقصد، عدم مدیریت مناسب در ایستگاه مشهد توسط راه آهن، اطلاع رسانی نامناسب و با تاخیر، حذف شدن تعداد زیادی از قطارها طی روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد، سرگردانی و بلاتکلیفی مسافران جهت اسکان و پذیرایی در مشهد پس از حذف قطارها و ... با تلاش زیاد کارکنان و کارگران زحمتکش اجرایی راه آهن و کوشش کارکنان شرکت های بخش خصوصی ریلی مدیریت شد.

در این مورد توجه به موضوعات ذیل قابل توجه می باشد:

۱- با توجه به پیش بینی های هواشناسی در مورد سرمای هوا، لازم بود تمهیدات لازم توسط بخش های مختلف راه آهن انجام می شد ولی راه آهن و مدیران ارشد آن در مقابل این بحران غافل گیر نمی شدند.

۲- تشکیل دیرهنگام ستاد مدیریت بحران در راه آهن، عدم وجود نمایندگان بخش خصوصی به عنوان متولی اصلی حمل و نقل مسافر در شبکه ریلی در این ستاد، عدم وجود کارشناسان خبره در بخش های مختلف در ستاد مذکور و اکتفا به حضور مدیران مربوطه، عدم مدیریت مناسب در اطلاع رسانی به مسافران، نابسامان بودن وضعیت ایستگاه مشهد و بلاتکلیف بودن مسافران و انتظار طولانی مدت آنها از نکات منفی عملکرد راه آهن در بحران اخیر بوده است.

۳- قطعا اگر تجربیات و درس آموخته های شبکه ریلی کشور از حوادث و اتفاقات مشابه قبلی از قبیل سیل، برف و سرمای شدید سال های گذشته، زلزله و ... مستند و منتشر می شد و از این نتایج در تدوین دستورالعمل های نحوه مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی در راه آهن استفاده می گردید و نیروهای فنی و اجرایی و مدیران مربوطه تحت آموزش های مدیریت بحران قرار می گرفتند و از همه مهم تر اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در راستای کاهش اثرات این حوادث برنامه ریزی و اجرا می گردید، شرایط بهتری برای سیستم ریلی در بحران اخیر قابل تصور بود.

۴- اقدامات بعد از پایان این بحران به شرح ذیل پیشنهاد می گردد:

- فراخوان از کارکنان و مدیران برای اعلام تجربیات و درس آموخته های این بحران.

- تحلیل، دسته بندی و انتشار نتایج فراخوان فوق در قالب گزارش های مدیریتی و مفصل.

- تدوین دستورالعمل های مواجهه با حوادث مشابه.

- تدوین چک لیست اقدامات قبل، حین و بعد از سرمای شدید در شبکه ریلی.

- تدوین اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای کاهش اثرات سرمای شدید بر شبکه ریلی در آینده.

- هماهنگی بیشتر با سازمان ها و نهادهای خدماتی و امداد رسان در منطقه خصوصا آستان قدس رضوی جهت رسیدگی بهتر به مسافران و پذیرایی ایشان، اسکان رایگان یا ارزان و رفع سایر مشکلات ناشی از بحران.

- و از همه مهم تر و موثرتر، قدردانی و پاسداشت تلاش های همکاران اجرایی در قطارها، ایستگاه ها، طول خطوط و ... به منظور ایجاد انگیزه جهت حضور فعال و مؤثر در حوادث و بحران های احتمالی آینده.*

 

* این یادداشت در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی متخصصان ریلی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    ایکاش نویسنده سر سوزنی انصاف داشت و بعد از دیدن فیلمی که مدیرعامل در اکانت خودش از سرمای بیسابقه و عجیب فریمان و نیز مدیریت کردن مقبول بحران گذاشته بود، دست به قلم می برد.