| کد خبر: 251169 |

◄ خواب زمستانی راه آهن

راه آهن همواره یار روزهای سخت مردم در شرایط بحرانی کولاک و سرما بوده است. اما این بار به دلیل انتصاب های سیاسی در این بخش تخصصی، ناکارآمدی و کارنابلدی مدیران، در اقدامی عجیب به جای ارائه راهکار تمامی قطارها لغو شده و صورت مسئله پاک شد.

تین نیوز

راه آهن همواره یار روزهای سخت مردم در شرایط بحرانی کولاک و سرما بوده است. اما این بار به دلیل انتصاب های سیاسی در این بخش تخصصی و ناکارآمدی مدیران، در اقدامی عجیب به جای ارائه راهکار تمامی قطارها لغو شده و صورت مسئله پاک شد.

به گزارش تین نیوز ، راه آهن از گذشته به عنوان حمل و نقلی ایمن مطرح بوده است، قدیمی های این صنعت به یاد دارند در بوران های تبریز که کلیه مسیرهای جاده به تبریز بسته می شد این راه آهن بود که با ابتکار عمل و اعزام دیزل تردد مابین ایستگاه های سراجو و خراجو مانع بسته شدن مسیر ریلی می شد و جور عدم توانایی و توقف حمل و نقل جاده ای را می کشید و نبض حمل و نقل مسافر و ارسال کالا به تبریز را زنده نگه می داشت.

روز گذشته چند مسافر ریلی در راه ماندند؟

بی‌ احترامی رئیس قطار به مسافران گرفتار در سرمای شدید

اما تجربه یخبندان امسال افتضاحی برای راه آهن بود. در حالی که قطار در ایستگاه فریمان متوقف شده بود این اتوبوس ها و حمل و نقل جاده ای بود که به کمک راه آهن آمد و مسافران را به مقصد رساند.

واقعا برای یک راه آهنی قابل درک نیست که اتوبوس و حمل و نقل جاده ای امکان تردد داشته باشد و قطار متوقف باشد به طور قطع چنین شریطی ناشی از مدیریت  ناکارآمد در  راه آهن است.

هر کسی که اندک آشنایی با سیستم فنی لکوموتیوها و واگن ها داشته باشد به خوبی می داند تنها مشکلی که در زمان یخ بندان برای قطار رخ می دهد یخ زدن سوپاپ سه قلو واگن و در نتیجه ترمز شدن قطار است. که این موضوع تنها ناشی از خراب بودن خشک کن دیزل ها و نفوذ آب به سیستم ترمز واگن هاست.

در حالی که تمامی لکوموتیوهای مسافری زیمنس در اختیار و مالکیت راه آهن است اما جالب اینجاست که راه آهن در تلاش است عیب لکوموتیوهای خود، که موجب آسیب به سیستم ترمز واگن های بخش خصوصی و بعضا بریدگی چرخ آنها می شود را به گردن بخش خصوصی بیندازد و مشکل را از سر خود باز کند. موضوعی که با اندکی پیش بینی آب و هوا و تعمیر سیستم خشک کن لکوموتیوها توسط شرکت راه آهن قابل مدیریت بود.

اما مدیریت بحران راه آهن از همه جالب تر است، معمولا ترمز یک یا دو واگن اول به دلیل وجود آب در هوای کمپرسور دیزل عمل کرده و قطار ترمز می شود که با آزادسازی ترمز و خارج کردن ترمز آن واگن ها از مدار، امکان ادامه سیر قطار با سرعت مطمئنه وجود دارد. این که به بهانه ایمنی سریعا قطار را متوقف و با اتوبوس!!! مسافران را به مقصد برسانیم ساده ترین کار است. از همه بدتر لغو تمامی قطارها به مقصد مشهد به دلیل برودت هواست که پاک کردن صورت مسئله و نشان دهنده ناکارآمدی مدیریت راه آهن است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    سلام
    1- این مطلب آسیب به واگنهای بخش خصوصی ، مطلبی دو طرفه است یعنی وقتی واگن هم فرسوده ومناسب نباشد هوا خشک شده را نیز در سرما نمی تواند بدون اشکال استفاده نماید و این باعث فشار بیشتر به لکوموتیو می شود .
    2-مشکل فعلی اتفاق داده بر اثر برودت شدید هوا ، فقط یخ زدگی سوپاپ سه قلوها نبوده ، بلکه عدم فرمان پذیری پایدار سوزن ها نیز بوده که به تبع از دست رفتن علایم الکتریکی را منجر می شود .
    3-نداشتن یه طرح و برنامه ی همه جانبه از قبل تعیین شده جهت پیشگیری و عبور سالم از این حوادث به علاوه بی تفاوتی و بی کفایتی مدیران در ناحیه خراسان ، هم اصلی ترین عامل بوده است

  • ناشناس 1 1

    جا دارد از شرکت راه آهن شرح مشکل و علت این اقدامات توضیح خواسته شود که ظاهراً بجای تدبیر سوء تدبیر به نظر می‌رسد

  • سعید 0 0

    سلام. این وظیفه راه آهن است که علت در راه ماندگی قطار ها بطور شفاف اطلاع رسانی کند تا هر کس از ظن خود مسئله را تحلیل نکند و بشود بحث کارشناسی کرد : آیا علت انبوه برف جلوی مسیر قطار است؟ یخ زدگی سوزن است؟ وجود آب در سیستم ترمز است؟ کاهش فشار سوخت است؟