پارلمان قزاقستان خواستار اصلاحات ساختاری در راه آهن این کشور
پارلمان قزاقستان می خواهد اصلاحات ساختاری در اپراتور ملی راه آهن قزاقستان (KTZ) انجام دهد. مجلس درخواست حذف مدیریت زیرساخت از صلاحیت های شرکت و افزایش شفافیت رویه ای و راهبردی را ارائه کرده است.
پارلمان قزاقستان می خواهد اصلاحات ساختاری در اپراتور ملی راه آهن قزاقستان (KTZ) انجام دهد. مجلس درخواست حذف مدیریت زیرساخت از صلاحیت های شرکت و افزایش شفافیت رویه ای و راهبردی را ارائه کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرام اندیشکده حمل و نقل ایران، از آنجا که حجم عبور بار ریلی از قزاقستان بعد از تغییرات اخیر منطقه ای افزایشی چشمگیر پیدا کرده است، پارلمان قزاقستان نگران است که افزایش مکرر هزینه های حمل و نقل ریلی، رقابت پذیری این کشور را به عنوان یک کشور ترانزیت ریلی تضعیف کند. از سال 2016، هزینه های راه آهن قزاقستان بیش از دو برابر شده است. در سال 2023، KTZ کارمزدهای خود را سه بار افزایش داد و در سال 2024 نیز افزایش قیمت اتفاق افتاده است.
با این وجود KTZ درخواست افزایش قیمت برای سال های آینده را نیز داده است. به گفته موکاش اسکندیروف نماینده پارلمان قزاقستان، این موضوع باعث نگرانی شدید صادرکنندگان داخلی می شود. افزایش هزینه های حمل و نقل ریلی ممکن است منجر به کاهش رقابت، از دست دادن بازارها و زیان تولید شود.