| کد خبر: 242534 |

دردسر تازه برای زنجیره تامین جهان

هزاران کانتینر که با محمولات مختلف بنادر هندوستان را به مقصد روسیه ترک کرده اند، در میان بنادر اروپا و غرب آسیا سرگردان هستند زیرا جنگ در اوکراین موانع زیادی را برای حمل و نقل کالاها در سراسر جهان ایجاد کرده است.

تین نیوز

هزاران کانتینر که با محمولات مختلف بنادر هندوستان را به مقصد روسیه ترک کرده اند، در میان بنادر اروپا و غرب آسیا سرگردان هستند زیرا جنگ در اوکراین موانع زیادی را برای حمل و نقل کالاها در سراسر جهان ایجاد کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، اکنون برخی از خطوط کشتیرانی جهت برگرداندن مجدد این کانتینرهای تحویل داده نشده، درخواست هزینه های اضافی از فرستندگان کالاها را دارند. این باعث شده تا برخی از صادرکنندگان سعی در یافتن مسیرهای جایگزین زمینی برای رساندن کالاها از میان راه به مقصد باشند و یا در جست و جوی خریداران جدید برای این کالاها در کشورهای دیگر هستند.

به گفته مدیران آگاه به مسائل دریایی، حدود ۳۰۰۰ کانتینر به ارزش میلیاردها دلار به علت مشکلات پیش آمده، نه توانایی ادامه مسیر دارند و نه می توانند به هند برگردند.

بسیاری از فرستندگانی که سعی در برگرداندن کالای خود به بنادر هند را داشته اند، با خواسته خطوط کشتیرانی برای پرداخت هزینه دیرکرد و حق توقف کانتینرها مواجه شده اند.

صاحبان کالایی که نتوانند این مبلغ را پرداخت کنند باید در انتظار ضرر و زیان بسیار سختی باشند. در کنار گزینه عودت کانتینرها به مبدا، صادرکنندگان به دنبال خریداران جدیدی برای محصولات خود نیز هستند.

 اگرچه تعداد کمی از کانتینرهای حامل محمولات صادراتی هند در حال بازگشت از مسیر خود هستند، اما هنوز بخش زیادی از کانتینرها در بنادر مختلف گیر کرده اند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مشکل کمبود کشتی و کانتینر از قبل به دلیل مسائلی وجود داشته و درعین حال تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه و تجارت آن باعث افزایش قیمت نفت خام و رشد هزینه های حمل و نقل نیز شده است.

آجای ساهای، مدیر کل فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت: اداره گمرک در حال ایجاد سیستم هایی برای ترخیص سریع تر کالاهای مرجوعی است.

به گفته یک مقام دولتی آگاه در هند، هیئت مرکزی مالیات های غیرمستقیم و گمرک در حال آماده سازی یک رویه عملیاتی استاندارد (SOP) در قبال این کانتینرهای مرجوعی است.

به اذعان صادرکنندگان، صادرات هند به روسیه حالا از طریق بندر کینگدائو در چین و یا پس از حمل دریایی به ترکیه در حال شکل گیری است و برخی نیز گزینه بندر چابهار ایران را در پیش رو دارند تا پس از حمل دریایی به چابهار، کانتینرها به صورت زمینی و از مسیر کشور جمهوری آذربایجان به کشورهای مشترک المنافع (CIS) و روسیه منتقل شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.