| کد خبر: 259949 |

در دومین همایش صنعت قیر ایران مطرح شد:

◄ تلاش تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت قیر

تولیدکنندگان قیر و مسئولان مرتبط با این صنعت در دومین همایش صنعت قیر ایران بر ضرورت افزایش قیر تولیدی در کشور تاکید کردند.

تین نیوز

تولیدکنندگان قیر و مسئولان مرتبط با این صنعت در دومین همایش صنعت قیر ایران بر ضرورت افزایش قیر تولیدی در کشور تاکید کردند.

به گزارش تین نیوز، دومین همایش صنعت قیر ایران چهارشنبه 18 مردادماه 1402 در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

داود محمدی رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران در این همایش ضمن تشکر از حمایت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس این مرکز در برگزاری همایش قیر، بیان کرد: با تاسیس انجمن قیر به عنوان تشکل تخصصی این محصول در سال 1398 ، زیرساخت هایی آماده شد که دست سودجویان و واسطه هایی که مدعی این صنعت بودند، از بازار قیر کوتاه شده و منافع تولید کنندگان و ذینفعان واقعی این صنعت به نحو بهتری تامین می شود.  وی اظهار کرد: ایران جایگاه خوبی در تولید قیر منطقه و جهان قرار دارد و ارزش افزوده و  صادرات این محصول سالانه حدود 2 میلیارد دلار برآورد می شود.

راه اندازی نهضت کیفی سازی قیر و آسفالت

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این همایش بیان کرد: بیش از 300 هزار کلیومتر انواع جاده در کشور داریم که ارزش آنها حدود 3 هزار همت است. لذا بحث کیفیت آسفالت و روسازی یکی از مهم ترین مباحث در زنجیره اقتصاد حمل و نقل است و این بحث ارتباط مستقیمی با کیفیت قیر دارد. مرکز تحقیقات، آموزش فنی اپراتورهای تولید کننده در کارخانه های قیر و  آسفالت را آغاز کرده و دومین دوره این آموزش ها در آذربایجان شرقی هم برگزار شده است.  در حال حاضر 300 واحد تولید آسفالت از مرکز تحقیقات گواهینامه فنی گرفته اند.  از دوستانمان در حوزه اجرا تقاضا داریم در بحث ارزیابی شرکت های پیمانکار، داشتن گواهینامه های آموزش فنی را لحاظ کنند. نهضتی از دهه 90 در مرکز تحقیقات در موضوع کیفیت قیر راه اندازی شده و کارگروه ارزیابی کیفیت قیر و آسفالت با حضور تمام ذینفعان این صنعت از دستکاه های اجرایی تا اساتید و انجمن تاسیس شده است. تجهیز کارخانجات تولید کننده قیر به آزمایشگاه PG و دو جداره کردن کامیون های حمل قیراز دیگر اقدامات در راستای کیفی سازی قیر در کشور بوده است.

تصور اشتباه درباره ارزان بودن قیر

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی دیگر سخنران این نشست بود. وی بیان کرد: قیر تا سال ها محصولی کم ارزش شمرده می شد اما اکنون سال هاست قیر به محصولی گران و ارزنده تبدیل شده و با این حال نگرش ما به این محصول تغییر چندانی نکرده است.

وی تصریح کرد: افزایش کیفیت قیر با هدف رشد طول عمر و کیفیت آسفالت باید در ایران به اولویت تولیدکنندگان تبدیل شود و مرکز تحقیقات و شرکت ساخت نیز در این راه حامی تولیدکنندگان باشند. خادمی بیان کرد: عمر مفید آسفالت در کشور ما 12 سال است که این عدد نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است.

شایان ذکر است؛ این همایش با اهدای لوح تقدیر به دست اندرکاران و برگزیدگان صنعت قیر کشور پایان یافت.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.