بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

◄ مهاجرت رانندگان اتوبوس به عمان با دستمزد ماهیانه 60 میلیون تومان؟

شماری از رانندگان اتوبوس بین شهری از مهاجرت فعالان این صنف به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان خبر می دهند.

مهاجرت رانندگان اتوبوس به عمان با دستمزد ماهیانه 60 میلیون تومان؟
تین نیوز |

شماری از رانندگان اتوبوس بین شهری از مهاجرت فعالان این صنف به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان خبر می دهند.

به گزارش تین نیوز ، بر اساس اطلاعاتی که در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، شرایط نامناسب درآمدی رانندگان اتوبوس بین شهری و حقوق ناچیزی که با وجود سختی کار رانندگی ناوگان عمومی به آنان پرداخت می شود یکی از دلایل مهاجرت فعالان این صنف به کشورهای جنوب ایران است.

آن چنان که رانندگان اتوبوس به خبرنگار ما گفته اند، یک راننده در صورتی که مالک ناوگان باشد با هزینه های سرسام آور استهلاک، تعمیرات، لاستیک، قطعات و ... دست و پنجه نرم می کنند و در نهایت آن چه برایش باقی می ماند اتوبوس فرسوده ای است که باید به مراکز اسقاط تحویل دهد.

بیشتر بخوانید:

به گفته آنان هزینه های بیمه بدنه‌، ثالث، لاستیک‌، قطعات مصرفی‌، روغن هم در 10 سال گذشته  افزایش ۱۰۰۰درصدی داشته که دیگر امکان جبران آن با کار رانندگی وجود ندارد بنابراین صنعت حمل و نقل حداقل در بخش اتوبوسی زیان ده است و با این اوصاف و اوضاع ورشکستگی مطلق و انقراض این حرفه در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس است.

رانندگانی که مالک ناوگان نیستند و فقط به عنوان راننده در حال فعالیت هستند نیز دستمزدهایی دریافت می کنند که حتی از حداقل دستمزدهای کارگران عادی نیز کمتر است و باید با این دریافتی حداقلی روزگار بگذرانند.

به گفته آنان، در کنار این موارد رفتارهای نامناسب ماموران پلیس راه و بی احترامی که اغلب از سوی آنان با رانندگان صورت می گیرد، همچنین وجود مقرراتی که از دید آنها عادلانه نیست از جمله توقیف دفترچه های رانندگی و بیکار و خانه نشین آنان با حکم ماموران پلیس - بدون تشکیل دادگاهی که حکم به تعطیلی فعالیت آنان بدهد - و بسیاری دیگر از عوامل موجب افزایش دلسردی آنان از فعالیت در این حرفه شده است.

رانندگان تاکید می کنند وقتی در کشوری مثل عمان شرایط کار برای آنان با حقوق سالیانه 10 تا 12 هزار دلار فراهم است چرا باید با حقوق کمتر از 2000 دلار در سال فعالیت کنند؟

پیش از این نیز یک عضو هیئت مدیره کانون کارفرمایی انجمن های صنفی حمل و نقل مسافر کشور  به تین نیوز گفته بود: امروز حمل و نقل مسافر به نقطه حساسی رسیده است که اگر تصمیمات درست و به جا در مورد گرفته نشود به یقین این صنف نابود خواهد شد.

 مسلم غنی پور، موضوعات مهمی که موجب شده حمل و نقل مسافر به این موقعیت برسد را برشمرده و تاکید کرده بود: باور نداشتن به صنف مسافر به عنوان بزرگترین بازوی خصوصی حمل و نقل، عدم واگذاری امورات اجرایی به صنف مسافر، اختیار نداشتن سازمان مربوط در امورات حمل و نقل مسافر، مشخص نبودن متولی حمل و نقل، توقع اجرای بخشنامه های که زیرساخت مناسب آن وجود ندارد و در نتیجه اجرا نشدن صدها بخشنامه و عدم وجود عدالت در بخش های حمل و نقل مسافر به ویژه مظلوم واقع شدن حمل و نقل جاده ای مسافر از جمله این موضوعات است.

مختار داوودی رئیس کانون انجمن‌ های صنفی و کارگری استان کرمانشاه نیز مدتی پیش به دسترنج نیوز گفته بود: حقوق نهایتا ۶ میلیون تومانی رانندگان به گونه‌ ای است که توان پرداخت بیمه ۲ میلیون تومانی را نداشته و قطع شدن بیمه تامین اجتماعی این قشر بسیار نگران کننده بوده و اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

وی افزوده بود: پیش‌تر باید نگران مهاجرت مغزها باشیم اما امروز مهاجرت کارگران به ویژه رانندگان نیز باید توجه قرار داد چرا که در کشورهای حاشیه خلیج فارس با دستمزد بالا شرایط مناسبی برای رانندگان فراهم می‌آورد و موقعیت را برای مهاجرت این قشر از جامعه ایجاد خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی عباسزاده پاسخ

    خدا انشاللاه که خودش شما رو بیچاره کنه با این همه فشار روی مردم

  • ناشناس پاسخ

    فاجعه اصلی حمل و نقل مسافری شهریه که بیشترین فشار و کمترین درامد رو داره وساعت کاری بالا

  • ناشناس پاسخ

    سلام خدمت همه دوستان و همکاران گرامی به عرض مسعولان سازمان راهداری کشور برسانیم که رانندگان محترم و زحمتکش ما در این حرفه سخت و زیان آور هیچ امنیت شغلی ندارند از جمله اخذ دفترچه کار آنها توسط پلیس راه اکثر اوقات بدون هیچ دلیل منطقی اذیت کردن ایست بازرسی های بین راه الافی های زیاد در آن گلوگاه اگر کوچکترین اعتراضی از طرف آن راننده خسته شود دیگه بیچاره هست نداشتن جاده های استاندار نداشتن سوخت کافی در جایگاهای بین راه یا مبداء و مقصد آخه نه بیمه درست درمانی نه استراحتگاه مناسبی نه استراحت درستی در جاخواب اتوبوس نه هیچ کمک مالی از طرف ارگانهای دولتی از جمله خود وزارت راه یک صورت حساب دربستی را هم از صنف ما گرفتن آخه این چه عدالتی هست هیچ وزیری از طرف وزارت خانه های مربوط برای یکبار نیامده بین این قشر زحمت کش ازش بپرسه دردت چیه چه مشکلی داری آقایون مسعول شما چه خدمات مناسبی به این قشر دادی که ازش خدمات مطلوب میخوای تا حالا کدام شرکت یا مغازه دار متخلف دو ماه یا سه ماه تعطیل شده که پلیس محترم جواز کسب راننده را بدون منطق میگیره و سفره اون رو میبندن مگر خدای نیست خواهشا به خود بیاید دست از هوا دار این قشر زحمت کش باشید زمان جنگ هم همین صنف جانی و مالی به این کشور خدمت کردن همه شما آقایون مسعول رده بالای کشور زندگی شیرین و راحته خودتون و خانواده را مدیون این قشر زحمتکش هستید

  • علی اصغر حسین نژاد پاسخ

    چجور باید رفت عمان یا جای دیگه که ماهم برویم

  • ناشناس پاسخ

    آره برای چند ثانیه رفتم رو سرعت ۱۰۱ کیلومتر پلیس راه چمن بید دفترچه کارم رو گرفت و بیکار شدم و کلا شغل رانندگی رو بوسیدم گذاشتم کنار

  • ناشناس پاسخ

    معلومه که مهاجرت میکنند مسولین هیچ کاریبرای زندگی بهتر مردم نکردند ماشین شاسی بلند میخواهند اصلا به مجلس راه یافتند برای کسب امتیاز وخودنمایی

  • عایرضا پاسخ

    سلام‌ ادم‌ بره‌ سر‌ چهاراه ها‌ گدای‌ کنه‌ بهتره‌ به خدا‌ من‌ الان‌5 ماهه‌ خونه‌ نشین‌ شدم‌ از دست‌ همین‌ پلیس راه‌ ترمینال‌ مشهد‌ اخه‌بدون‌تست‌ میگه‌ مثبته

  • ناشناس پاسخ

    سلام من یک راننده پایه یک ۲۰ سال بسیار عالی

  • احمد پاسخ

    از سال ۱۳۶۷ از خدمت سربازی بازگشتم همی دوران خدمت کردستان بودم
    بگذریم پدر بزرک مادر من جزئی از رانندگانی بودند که کواهینامه زمان
    اول حکومت محمد رضا شاه را داشتند من هم به عنوان شغل اجدادی مجبور آن وارد این حرفه شدم ۳۵ سال کار سخت از مسافری واز باری از سواري تا تریلی
    زحمت کشیدم چه شبهای که از دست نا امنی جادها نتوانستم بخوابم وچه روزهای که از دست مأموران پلیس راه زجرها که نوشیدیم
    حالا با ۵۷ سال سن و صدها درد بی درمان باز نشسته شدم
    ای مسلمانان ای کسانی که دین دارید ودرد میدانید من با حقوق ۵میلیون ۶۰۰ هزار تومان چه کنم
    بخدا قسم حق بیمه که از من کرفتند خیلی بیشتر از این بود

    بداد مظلومان در تمامی اصناف برسید که مسولیت پذيرفته اید پس جواب کو باشید

  • مجید مکی پور پاسخ

    سلام من اطلاع کامل از وضعیت راننده ها دارم. در اینجا با رانندگی کسی چیزی نمیشود و پیشرفت هم نمیکند. فقط کلی زحمت میکشد و حتی کسی از او تشکر هم نمیکند چند شب قبل مسئولی می گفت اگر بیکار هستید بروید اسنپ کار کنید خود این مسئول حاضر هست نصب روز برود اسنپ کار کند...تازه شما فکر میکنید پول اینهمه قطعات که خراب میشود در میآید. رانندگی سخت ترین شغل هست و کمترین درآمد را دارد.حتی تریلی را هم که حساب کنید با اینهمه مسیر طولانی و بیخوابی وقتی پایان سفر را انجامش بدهد تازه بابت قطعات و خرابی وسیله بدهکار هم هست البته بهترین پیشنهاد شغل کلاهبرداری در ایران... و دکترا که پول زیر میزی میگیرند... و اداره ای کار داشته باشید یک پولی بگیرند و کار شما را درست کنند به بانک مراجعه میکنی برای وام میگویند یک فاکتور بیاور که خرید کرده ای مجبورا به دروغ باید فاکتور ببرید هم بانک میداند که شما خرید نکرده اید هم خودتان...دورغ مگر بزرگترین گناه نیست؟ چرا بانک ربا میدهد و اینطوری اصلاح میکند ؟ حالا این پولی که بانک نجس کرده و ما همه در بانک پول داریم حتی برای خرید نان باید از کارت عابر بانک کارت بکشیم خوب پول ما هم نجس شده شما بگوئید ربا چیست؟

  • احمد پاسخ

    نا چارن چکار کنن بنده خداها

  • ممد پاسخ

    دقیقا من بد بدخت و بیچاره از همون رانندگان کامیون بودم که توانایی پرداخت بیمه تامین اجتماعی را نداشتم و از بیمه عشایر و روستایی جهت تمدید کارت هوشمند رانندگان استفاده نمودم
    و متاسفانه بعد از چندین سال مریض شدم و در نهایت شیمی درمانی و در حال حاضر نیز شیمی درمانی میشوم
    و از کار افتاده شدم
    و مستمری ماهیانه من بیچاره یک میلیون و چهارصد هزار تومان است؟!!! شما خودتان قضاوت کنید با این مستمری چه کار کنم
    !!!!........

  • غلامعباس پاسخ

    من پارفتنم شما که میگی درست کنمن برم با۲۵ سال سابق مردباش پاش وایسا

  • مهدی بهادرزاده پاسخ

    باسلام من راننده ای باسابقه ۳۰ سال کارباتریلی واتوبوس هستم،حاصل این عمرکاری جدایی همسرم ودوری ازبچه هام ،مستأجری ونداشتن حداقل یک سواری برای ایاب وذهاب خونواده ام هست،تنهاکشوری که راننده نه مسکن داره ،نه حق سنوات واولادی وحتی بازنشستگی کافی ایران هست،خداروقسم میدم کسانی که باعث این وضع توکشورم شدن ،به زمین گرمشون بزنه،هرچنداینقدربی رگ هستن که نفرین های من ودیگران کک این آدمها ونمی گزه.

  • علیقلی پاسخ

    باسلام
    بدبخت ترین شغل رانندگی با وسایل نقلیه سنگین علی الخصوص اتوبوس وکامیون هست چون راننده با جانش بازی میکنه حقوقش کم هست دفترچه رانندگیش به مویی بنده که پلیس منتظره که سرعت ۱۰۰ کیلومتر بشه ۱۰۱ درجا دفترچه سلیقه ایی توقیف و هرچند روزخواست بیکار میکنه بیمه تامین اجتماعی هم شده دومیلیون تومان کارت سلامت شده سیصد الی چهارصد هزار تمدید کارت هوشمند هم همین هزینه آزمایش عدم اعتیاد هم همیشه بامسافر کلنجار با ایست و بازرسیها هم همیشه دست به سینه اگر ماشین ازخودت نباشه که بیچاره وسرگردان آخراینهمه دیسک کمر و نا بینایی وکم بینایی چشم آقای احمدینژاد و مجلس محترم از سختی کار رانندگان بر میدارن و به شغل تفننی میزارن آخه یکی نیست بگه از تهران تا قم با سواری خودت که بری اونم تازه اتوبان هست ده بار وامیستی وعیالت تورو باد میزنه که خسته شدی کلی چایی و تخمه میزنی بازهم میگی کلی خسته شدم قم که میرسی میری خواب میشی و.........

    حالا راننده رو تصور کن که با یک اینتر نشنالی از چابهار سیستان وبلوچستان حرکت کرده میخواد بره سنندج یا گرگان یا شهرهای دیگر بنظر مسعولین محترم اینکار تفننی هست یا اختلاسهای ملیاردی لحظه ایی🤔🤔🤔🤔🤔

  • محمد مجیدی پاسخ

    من اهنگرم ۲۵ سال سابقه دارم اهنگر سوله اسکلت درب وپنجره ودربهای سنگین و راننده پایه یک هستم میخوام بدونم چطور میشه رفت برای کار به کشورهای حوظه خلیج فارس ممنون

  • علی محمد پاسخ

    سلام من نزدیک ۴۰ سال است که راننده اتوبوس هستم دراین مدت بجز ادیت شرکت‌ها وصاحب ماشین‌ها وادارت دولتی هیچ چیز نشده ایم فقط آزیت شده ایم ا، اینور بیمه ماهیانه اجاره خانه پول‌های که باید به این ادارات بدهیم ایا کیست که به دادمون برسه از اینور هم صاحب ماشین ها هم حق راننده بدبخت را هم می‌خورند جدا عجب مملکتی شده

  • رضا رستمیان پاسخ

    راننده اتوبوس هستم. رانندگی در عمان

  • مجید ترکزاد پاسخ

    اگر از پایه مسعولین تشکل صنفی به درد این صنف میرسیدن شاید وضعمان بهتر بود چه کسی باید ازحق راننده دفاع کند قبلا میومدن برامون کار میکردن حالا باید بریم براشون کار کنیم امان ازبی لیاقتی