| کد خبر: 243070 |

◄ دوگانگی بین دولت و بخش خصوصی به حمل و نقل ریلی ضربه می زند

در موضوع خرید لکوموتیو تاکید شد که یکی از موارد مهم در تولید لکوموتیو، تولید موتور است که یا باید از خارج بیاید یا در داخل، موتورهای قبلی را اورهال کنند.

تین نیوز

اولین جلسه کلاب هاوس تین نیوز در سال جدید، در تاریخ 25 اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، ابتدای جلسه در خصوص حوزه ریلی گفته شد که تعدادی از اهالی وزارت راه و شهرسازی  و مدیران راه آهن برای دفاع از موضوع خرید لکوموتیو و پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص واردات لکوموتیو به مجلس رفته اند.

ظاهرا نمایندگان به استناد این که توان داخلی وجود دارد از توضیحات راضی نشده اند و قرار شده است که کمیته تخصصی برای بررسی ظرفیت داخل تشکیل و ابتدا با داخلی ها قرارداد بسته شود و اگر مازاد بر آن نیاز بود از خارج بیاید.

همچنین گفته شد یک توافقنامه بین ایران و روسیه امضا شده که در راس آن موضوع راه آهن رشت - آستارا قرار داشته است و گویا روس ها به این موضوع ابراز علاقه کرده اند.

افزوده شد که نمایشگاه حمل و نقل ریلی را در پیش داریم. گفته شد که شرکت راه آهن علاقه مند بود که این نمایشگاه با تاخیر در اوایل مهرماه برگزار شود. 3 تا 6 خردادماه تاریخ برگزاری این نمایشگاه است.

در مورد نمایشگاه ریلی افزوده شد که کسانی که غرفه اجاره کرده اند در موضوع به تاخیر انداختن نمایشگاه اعتراض داشته اند و گویا نتیجه نهایی این شده است که در همان تاریخ مذکور برگزار شود.

در موضوع خرید لکوموتیو  تاکید شد که یکی از موارد مهم در تولید لکوموتیو، تولید موتور است که یا باید از خارج بیاید یا در داخل، موتورهای قبلی را اورهال کنند. این سوال در کمیسیون عمران مطرح شد که پاسخ ها قانع کننده نبود.

تاکید شد که حدود 150 لکوموتیو خارج از رده است و با توجه به اعداد مطرح شده از 2000لکوموتیو تا 1000 لکوموتیو و ... اگر مثلا 30 الی 40 لکوموتیو هم به ناوگان اضافه شود، مشکلات بسیاری حل می شود.

گفته شد که در سال 85 با همکاری زیمنس آلمان 150 لکوموتیو به صورت CKD وارد شد که با آن یک کارخانه مپنا شکل گرفت و تعدادی در آنجا مشغول به کار شدند و دانش فنی هم به داخل وارد شد. علاوه بر مپنا، واگن پارس و مجموعه های دیگر هم هستند که قطعه تولید می کنند.

تاکید شد که در زمینه مونتاژ توانایی های خوبی وجود دارد و باید داشته ها و توانایی های داخلی هم در مورد توجه قرار گیرد و جا دارد راه آهن روی بازسازی لکوموتیوهای متوقف تمرکز کند. گفته شد که در حال حاضر  945 لکوموتیو اعم از مانوری، خط اصلی، دولتی و خصوصی و ... وجود دارد که از این تعداد فقط 768 لکوموتیو در گردش و 177 لکوموتیو  متوقف است.

 ضمن این که از 768 لکوموتیو در گردش، فقط 527 دستگاه در حال کار است و 247 دستگاه از این لکوموتیوها منتظر تعمیرات یا قطعات یدکی هستند.  ضمن این که بخش ریلی با مشکل بزرگی به نام نظام تعمیر و نگهداری مواجه است. در مرداد 97 درصد آماده به کاری لکوموتیوها  89 درصد بوده و الان این عدد به 68 درصد رسیده است.

گفته شد برای بهبودبخشی به عمر ناوگان ریلی، نیاز به تعیین استراتژی است و افزوده شد که دانش فنی لازم برای ساخت و تعمیر و نگهداری همه قطعات لازم در کشور وجود ندارد و به همین دلیل اگر لکوموتیو جدید هم اضافه شود با این وضع تعمیرات بعد از 6 الی  7 سال ممکن است از رده خارج شوند.

افزوده شد دوگانگی بین دولت و بخش خصوصی به حمل و نقل ریلی ضربه می زند. موضع گیری ها در بخش های تخصصی نباید به حوزه سیاسی وارد شود. 

در ادامه تاکید شد که شایعه ای مبنی بر بازگشت امیر امینی به وزارت راه مطرح است.

در موضوع جاده ای مطرح شد که با توجه به عدم سرمایه گذاری در بخش جاده ای، مخصوصا کامیون ها، بازار کامیون بر مبنای عرضه و تقاضا ملتهب است. کرایه ها به نسبت سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

در ادامه افزوده شد که در مرز بازرگان قرار است محدودیت هایی در تردد کامیون به دلیل ساخت و ساز ایجاد شود. ارگان های متعدد در مدیریت مرز ها حضور دارند که باعث کندی کار می شود و یک مدیریت واحد وجود ندارد.

در حوزه مترو گفته شد که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو گفته است قرار است صد میلیون یورو تجهیزات مترو تهیه شود.

همچنین عنوان شد که در شرکت فرودگاه ها چند انتصاب صورت گرفته و سه نفر از معاونان شرکت فرودگاه ها منصوب شده اند. معاون جدید عملیات فرودگاهی فرشید گلیج، معاون جدید برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی امیرحسین تابع جماعت و معاون جدید توسعه مدیریت و منابع محمد حسین رئیسی  هستند.

در ادامه بحث واردات خودرو مطرح و افزوده شد که با کلیات آن موافقت شده است و منتظر آیین نامه  آن هستند. شنیده می شود که قرار است حد قیمتی و حد حجم موتور تعیین شود و شرط گذاشته اند که بخشی از سود واردات به تولید منتقل گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.