| کد خبر: 241940 |

◄ ضرر و زیان شدید رانندگان و کامیونداران از نحوه اجرای تن کیلومتر

تمام اختلافات و مشکلات رانندگان و کامیونداران مربوط به مرحله اجرایی شدن تن کیلومتر است چرا که به دلیل عدم شفافیت و گنگ و مبهم ماندن حقوق هر یک از طرفین، رانندگان از حداقل حق تعیین شده محروم می مانند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: تمام اختلافات و مشکلات رانندگان و کامیونداران مربوط به  مرحله اجرایی شدن تن کیلومتر است چرا که به دلیل عدم شفافیت و گنگ و مبهم ماندن حقوق هر یک از طرفین، رانندگان از حداقل حق تعیین شده محروم می مانند.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان کرد و افزود: تن کیلومتر شامل سه مرحله تعیین، تصویب و اجرا است و متاسفانه طی سه سال گذشته و در چهار دوره از بروز رسانی تن کیلومتر طرف زیان دیده هر سه مرحله ذکر شده، رانندگان بودند.

وی تاکید کرد: رانندگان در بخش تعیین شاخص با مصلحت بافی های بی مورد، در تصویب با تعلل های عامدانه و در اجرا با انواع تدلیس مجریان مواجه بودند اما بی‌ شک مهمترین مشکل و محل انحراف در نحوه اجرا بوده است.

بیشتر بخوانید:

خیرمند عنوان کرد:  معمولا تعیین نرخ حمل بر حسب کار کارشناسی و نسبت به هزینه‌ های تمام شده ناوگان آن هم با نهایت مصلحت بافی و مصلحت سازی به نفع صاحبان کالا مشخص می‌ شود، لذا دستکاری آن در مرحله اجرا به هر بهانه ای ولو با رضایت اکراهی رانندگان معنایی غیر از ضرر رساندن به کامیونداران نخواهد داشت.

او گفت: طی سه سال اخیر با وجود این که حداقل نرخ ممکن برای شاخص تن کیلومتر تعیین شده ولی باز به واسطه یک صورتجلسه تا ۲۵ درصد از حق کامیونداران (ضرایب کاهنده) به دست صاحبان کالا و شرکت‌ های حمل و نقل و یا با اعمال مسافت‌ های غیر واقعی توسط متولیان امر تضییع شده است.

این راننده کامیوندار افزود: از طرف دیگر، برخی مسئولان استانی با وجود علم به این موضوع که شاخص تن کیلومتر نرخ تمام شده برحسب هزینه های ناوگان برای کامیونداران است و نه نرخ تمام شده برای صاحب کالا، از اجرای آیین نامه اجرایی مصوبه ۲۰۹ شورایعالی ترابری «ابلاغی مورخ ۹۹.۰۴.۱۴» شانه خالی کردند و از این طریق موجب زیان کامیونداران شده اند.

خیرمند ادامه داد: شاخص تن کیلومتر مخارج و هزینه های کامیوندار را پوشش می‌ دهد و از آنجایی که کمیسیون کالاهای مختلف یکسان نیستند، هیچگاه به عنوان پارامتر در تعیین نرخ شاخص لحاظ نشده است، بنابراین کسر کمیسیون از نرخ تن کیلومتر تعیین شده به مفهوم حذف یک یا دو پارامتر موثر و اصلی خواهد بود و  همین موضوع موجب انحراف تن کیلومتر و مانع از رسیدن کامیوندار و راننده به حقش است.

 این راننده کامیوندار تاکید کرد: هزینه های حمل برای صاحب کالا برابر است با تعرفه تن کیلومتر + عوارض جابجایی + حق العمل کاری شرکت حمل و نقل + بیمه + هزینه‌ های احتمالی بارگیری و تخلیه و... و مجموع موارد فوق همان آیین نامه اجرایی مصوبه ۲۰۹ (ابلاغی مورخ ۹۹.۰۴.۱۴) است که امید است این بار به بهانه های واهی همیشگی به بازی گرفته نشود.

وی از مسئولان صنفی خواست به محض تصویب و ابلاغ شاخص جدید، نرخنامه برحسب مسافت نیز دریافت شده و به همه انجمن‌ ها و رانندگان ابلاغ شود تا به طور شفاف حقوق کامیونداران و تکلیف صاحبان کالا مشخص گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    چه خبر از قرار گرفتن شغل رانندگی در مشاغل سخت و زیان‌آور؟؟
    یعنی هیج یک از خواسته های رانندگان و مالکان کامیون در نظر گرفته نشده و احتمالا این صنف به دولت و مسئولین بدهکار هم خواهند شد!

  • محمد 1 0

    دولت خود باعث وبانی وتضییع کننده حقوق همه اصناف به خصوص رانندگان وکامیونداران با همدستی با مافیا کارخانه دار وصاحب بارهای عمده وسهامداران کارخانجات بزرگ هست و حق آنها را پایمال کرده وبه جیب خود میریزن،،،،