| کد خبر: 239363 |

یک راننده کامیوندار :

◄ نرخ پایه سیستمی کرایه حمل کالا با تن کیلومتر منطبق نیست

یک راننده کامیوندار می گوید اکنون در بسیاری از استان‌ ها و مسیرها نرخ های پایه سیستمی کرایه حمل کالا، هیچ انطباقی با تن کیلومتر ندارد.

تین نیوز

یک راننده کامیوندار می گوید اکنون در بسیاری از استان‌ ها و مسیرها نرخ های پایه سیستمی کرایه حمل کالا، هیچ انطباقی با تن کیلومتر ندارد.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان کرد و افزود: پیرو بخشنامه شماره ۱۵۲۶۸۲/۷۴/۱ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ مقرر گردید، نرخ کرایه بارگیرهای غیر ثابت مطابق با نرخ شاخص «تن کیلومتر» بصورت سیستمی محاسبه و لحاظ شود.

وی گفت: از متن این نامه مستفاد می گردد؛ زین پس در این نوع بارگیرها به جای کرایه پایه ای که تا کنون بر حسب ۲۲ تن به عنوان کف کرایه لحاظ شده و محلی برای اجحاف در حق کامیونداران (به خصوص فله بر) شده بود، نرخ بر مبنای تناژ محاسبه و اعمال شود.

او عنوان کرد: این موضوع در صورت اجرای واقعی می‌توانست دور زدن قانون توسط شرکت های حمل و نقل را خنثی نماید، لیکن این امر در ابتدا مستلزم این است که نرخ پایه لحاظ شده در سیستم دستخوش مصلحت اندیشی مدیران استانی با «عدم اعمال» ضرایب مسافتی و «اعمال» ضرایب تطبیق نشده و عیناً بر حسب فرمول محاسباتی تن کیلومتر ( شاخص×مسافت × ضرایب در مسافت های مشخص شده) در سیستم بارگذاری گردد، که اگر خلاف این موضوع باشد، هر نرخی در هر مسیری در نگاه اول می تواند مطابق با بخشنامه مذکور باشد.

بیشتر بخوانید:

خیرمند ادامه داد: کما اینکه اکنون در بسیاری از استان‌ ها و در بسیاری از مسیرها به همین سبب، نرخ های پایه سیستمی هیچ انطباقی با تن کیلومتر ندارد و لذا بخشنامه مذکور عملاً هیچ تغییری در وضعیت نرخ کرایه ها ایجاد نکرده است، مگر در خصوص بارنامه های معروف به پلیس راهی ،آن هم در بخش فرآورده های نفتی.

وی افزود: شاید عنوان شود ضرایب تطبیق اعمال شده در کاربری کمپرسی طبق صورتجلسه ۹۷.۰۹.۱۹ است و مدیران استانی دخل و تصرفی نداشته اند، اینجاست که لازم است بخشنامه شماره ۸۲۳۲۸/۷۴/۱ مورخ ۹۹/۰۶/۲۴ صادره، یادآوری شود که بر اساس آن مقرر شد از ابتدای آبان همان سال ضریب کاهنده از بخش کمپرسی رخت بر بندد.

این راننده کامیوندار گفت: از آنجایی که امکان محاسبه کلیه مسیرها در این متن نیست، به صورت مصداقی ۲ مسیر از مبدأ معدن گل‌ گهر سیرجان و معادن سنگان خراسان را محاسبه کردم که نشان می دهد هیچ اتفاقی در راستای بخشنامه فوق نیفتاده و همچنان با همان کرایه پایه قبلی اعمال می شود.

خیرمند خاطرنشان کرد: در مجموع تصور رانندگان و کامیونداران در مورد اصلاح ساختار سیستم سازمان جهت بستن راه‌ های دور زدن قانون توسط شرکت ها تاکنون محقق نشده و به نظر می‌ رسد سازمان بیشتر به فکر منافع خود (دولت) است تا ممانعت از تضییع حقوق کامیونداران و رانندگان.

او عنوان کرد: کرایه مغایر با تن کیلومتر تاکنون توسط متصدیان شرکت های حمل و نقل به وسیله ماشین حساب محاسبه می شد و اگر قرار بود همان روش این بار به وسیله سازمان اعمال شود، نیازی به چنین بخشنامه ای نبود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.