| کد خبر: 180620 |

یک کارشناس:

◄ پیگیری امور ترانزیت، نهاد جداگانه می‌خواهد

چرا باید به ادامه رویه موجود که علی‌رغم توسعه ترانزیت در منطقه از سهم ایران سال به سال کاسته می‌شود، اصرار کنیم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است پیگیری امور ترانزیت در بدنه وزارت راه جواب نمی‌دهد و لازم است ستاد راهبری ترانزیت زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود.

به گزارش تین‌نیوز، مجید بابایی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی و در پاسخ به خبرهایی که از امکان حذف ایران از کریدورهای بین‌المللی ترانزیت منتشر می‌شود، گفت: هر چند همچنان معتقدم در مسئله کریدورهای ترانزیتی مولفه‌های سیاسی و توانایی بازی در چارچوب قواعد بین‌المللی به همراه ساختار حکمرانی مناسب بیش از مولفه‌های اقتصادی موثر است و ما بیشتر از این ناحیه ضربه خورده ایم، اما باز هم پیشنهاد چند سال قبل را مطرح می کنم که پیگیری امور ترانزیت در بدنه وزارت راه جواب نمی‌دهد و لازم است ستاد راهبری ترانزیت زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل و وزارت راه هم دبیرخانه ستاد شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تلاش‌های زیادی در وجه حمل‌و‌نقلی ترانزیت صورت می‌گیرد که چون سایر حوزه‌های مرتبط نظیر مراودات بین‌المللی و دیپلماسی بین‌المللی ما در بخش ترانزیت ضعیف است نتیجه درخور، حاصل نمی‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: ممکن است گفته شود مدیریت ما هم نقص دارد که درست است اما عملکرد امروز ترانزیت حاصل سوء مدیریت بخش حمل‌ونقل نیست، حاصل حلقه‌های مفقوده‌ای خارج از کنترل ما است.

او افزود: بدون تعارف، سازوکارهایی که ما در حوزه ترانزیت می‌شناسیم و چند دهه است دولت به دولت آنها را پشت سرهم و با یک فرمول عارضه‌یابی کرده‌ایم و روی آن متمرکزیم باید کنار گذاشته شود، پس مسئله ما تغییر نگرش است نه افزایش کارایی سازوکارهای موجود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که تشکیل این ستادها و شوراهای عالی نیز اگر با سازوکار متفاوت نباشد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت، گفت: در مورد ترانزیت دهه‌هاست این روش‌های آزمایش شده را تقریبا با یک رویه ثابت انجام داده‌ایم و آخر کار جایی خارج از کنترل ما که باید تصمیم آخر را می‌گرفتند اقدامات متوقف یا بی‌اثر شده است مثل مسیر لاجورد افغانستان.

او تاکید کرد: پس چرا باید به ادامه رویه موجود که علی‌رغم توسعه ترانزیت در منطقه از سهم ایران سال به سال کاسته می‌شود، اصرار کنیم.

بابایی گفت: اگر واقعا ایمان داریم که ترانزیت می‌تواند منبع ارزی مهمی برای کشور باشد بیاییم به این چارچوب ساختاری پیشنهادی، حداقل فکر کنیم و همان ابتدا آن را از گزینه‌ها حذف نکنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مدیر عامل شرکت 0 0

    جناب دکتر بابایی از ارائه نقطه نظرات کارشناسی بسیار سپاسگزارم . عرصه حمل و نقل ایران با تغییرات اخیر خیلی بهم خورد در ایران بیش از 85% حمل و نقل با جاده است ولی جاده در سالهای اخیر با ادغام راهداری از شالکه خود خارج شد. برای استفاده مطلوب از مزیتهای حمل و نقل وجود وزارت حمل و نقل و یا شورای ترانزیت که سازمانهای مرتبط با حمل و نقل را در یک محیط تجمیع و آنها را مدیریت نماید مناسب خواهد بود .