بازدید سایت : ۷۹۲۸۴

◄ نقد منصفانه معاونان سابق وزیر با توجه به انتظارات، اختیارات و ملاحظات

برای نقد منصفانه باید ابتدا انتظارات، اختیارات و ملاحظات (ارزش ها و خطوط قرمز) مکتوب شده بررسی شود.

نقد منصفانه معاونان سابق وزیر با توجه به انتظارات، اختیارات و ملاحظات
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: 

  • یعنی دو چیز را توجه داشته باشید: یکی اینکه در انتقادها سعی کنید که نقطه ضعف به طرف مقابلتان ندهید؛ یعنی جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مرجع قضائی محکوم کنند ... ؛ دوم اینکه از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید ... این جور نباشد که شما به طور قاطع یک مجموعه را نفی کنید یا اشکالی بر آنها وارد کنید؛ ... (از بیانات رهبر معظم انقلاب در 13980301).
  • اخیرا دو تن از معاونان ریلی وزارت راه جابجا شدند و نقد عملکرد چند ساله ایشان در رسانه های تخصصی به ویژه تین نیوز با این عناوین آغاز گردید. خیرالله خادمی زیر ذره بین نقد؛ مدیریت خادمی در شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل موفق است یا ناموفق؟ (تین 283904) و عملکرد میعاد صالحی زیر ذره بین نقد؛ میراث صالحی برای راه آهن چه بود؟ (تین 282617).
  • در پاسخ این فراخوان آقای سید مرتضی ناصریان اهم نقاط ضعف آقای خادمی را چنین نوشت (تین 284188): انباشت بدهی هنگفت به پیمانکاران، بی توجهی به جایگاه مهندسین مشاور، افزایش قابل توجه حجم کارهای قرارگاه خاتم به ضرر پیمانکاران بخش خصوصی ... . در مدیریت ایشان کارایی مورد توجه بوده ولی اثربخشی و بهینه کردن قیمت و کیفیت موردتوجه کافی نبود.

نقشه راه

  • بستر فراهم شده تین نیوز سبب سهولت ثبت انتقادات و نظرات کاربران در مورد این دو مدیر شد که برای آقای دکتر خادمی تا شامگاه 8 آبان بیش از 100 نظر مشروح و چندصد رد و قبول و برای آقای دکتر صالحی 11 نظر مکتوب با چن دصد رد و قبول ثبت گردید و ذیل نظرات آقای مهندس ناصریان در مورد آقای دکتر خادمی هم 11 نظر مکتوب با چندصد رد و قبول ثبت گردید.
  • برای نقد منصفانه باید ابتدا انتظارات، اختیارات و ملاحظات (ارزش ها و خطوط قرمز) مکتوب شده بررسی شود مانند آنچه درنامه 53 حضرت علی (ع) در نهج البلاغه مشاهده می گردد (تین 284151) که متاسفانه در احکام انتصاب کمتر موردتوجه قرار می گیرد و این امر ابتدا بر عهده وزیر و وزارت راه و شهرسازی است و در مرحله دوم سازمان های برنامه، مدیریت، بهره وری و نهایتا مجلس.
  • در تبیین انتظارات باید تکالیف قانونی، اسناد بالادستی، اهداف سازمانی، خواسته های وزیر، دولت و دیگر ذینفعان حکومتی و خصوصی تعیین و ابلاغ گردد و باید شاخص ها به همراه روند گذشته برای سنجش عملکرد معاونان وزیر و سازمان ها ابلاغ گردد.
  • مثلا انتظارات از مدیرعامل راه آهن: مطالبات رهبر انقلاب در مورد انتقال بار از جاده به ریل، تکالیف قانون مدیریت سوخت و سهم جابجایی بار و مسافر، افزایش ایمنی راه آهن، کاهش تلفات جاده ای با انتقال بار و مسافر به ریل، اقتصادی کردن راه آهن، توسعه ترانزیت، تکالیف آمایش سرزمین، هدفمندی یارانه ها، افزایش سرعت قطارهای مسافری (رئیس جمهور)، افزایش بهره وری ناوگان و شبکه، افزایش سهم بخش خصوصی، افزایش دوخطه و برقی، جلب سرمایه از داخل و خارج، کاهش زمینه استیضاح ... .
  • در مورد اختیارات هم باید اختیارات قراردادها، مشارکت (مانند BOT-ROT)، واگذاری، عضویت، خریدوفروش ... تبیین گردد.
  • برای ملاحظات، ارزش ها و خطوط قرمز باید تبیین گردد، مثلا ارزش کمی جان و وقت (برای اولویت بندی پروژه ها)، ارزش منابع مالی، ارزش اعتماد مردم، پیمانکاران و کارکنان، ارزش پاسخگویی در جلسات با بخش خصوصی، مردم، کارکنان و رسانه ها ... .
  • در بررسی آثار مثبت ومنفی مدیران عامل گذشته (و دیگر مدیران، مسئولان و ...) باید از تبیین اصول سه گانه فوق (انتظارات، اختیارات و ملاحظات) از سوی وزیر مطمئن گردید، به‎ عنوان نمونه وزیر راه و شهرسازی در نامه 9 آبان 1400 (تین 236876) به مدیرعامل راه آهن، علت عدم تحقق بندهای 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری را تعدد مراجع دخیل در برنامه ریزی، ساخت و بهره برداری پروژه ها و عدم توجه به ملاحظات بهره برداری اعلام نمودند (تین 236979).
  • هرچند این ادعا از جهاتی صحیح است اما امکان واگذاری بسیاری از پروژه ها مانند راه آهن سریع اصفهان به راه آهن مقدور نبود به ویژه با چالش های فراوان سازمان که در یادداشت فوق به پرواز یک هواپیما با باراضافه در روزگرم با خطر سقوط تشبیه شد. یا تعارض منافع شرکت ساخت و راه آهن (تین 257653)، فقدان طبقه بندی خطوط در آیین نامه 288 (تین 283757)، اولویت بندی بر اساس هزینه جانبی (تین 262015)، برقی یا سریع (تین 258312)، ضعف قانون سوخت ...، که باید وزیر راه آنها را تبیین می نمود.
  • از آنجاکه غالبا در انتصابات این نکات رعایت نمی شود، رسانه ها می توانند با استفاده از نظرات متخصصان ...، آغازکننده آن باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    از توضيحات ارزنده آقاي مهندس قربانعلي بيك متشكرم

  • فرید پاسخ


    از شخصی به اسم م.ا (مدیر روسازی اسبق بخش ریلی) که اخراج شده اند‌ به عنوان کارشناس استفاده کردین و که دلیل اخراجش فساد مالی در خرید ریل بوده است و خودشونم بیان کرده اند بعد از ۱۷ سال کار شرافتمندانه اخراج شده اند و دلیل اخراجشون هم عدم استفاده از افراد متخصص و … توسط دکتر خادمی بیان کرده اند.تخصص از نظر ایشون داشتن فساد مالی است؟آقای دکتر خادمی در تمام سال های خدمتشون حتی از یک نفر از بستگان در قسمتی از بدنه سیستم استفاده نکرده اند.توهم متخصص بودن همکارانی که توقع پست و مقام داشته اند ملاک تشخیص عملکرد ایشون نمیباشد.
    در تمام دوران مدیریت ایشون بودجه های فراتر از تخصیص به بدنه زیرساخت مملکت تزریق شده که خیلی از دوستان منتقد هم به این مهم اشاره کرده اند و به لابی ایشون ربط داده اند که باید پرسید آیا این نکته مثبت است یا منفی؟
    اینکه وضع بودجه مملکت سالانه کمتر از سال قبل است و همین مهم سبب کم کاری شرکت های پیمانکار و مشاور شده است آیا مقصر ایشون هستن یا بودجه مملکت؟درحالی که متذکر میشم همین لابی که دم میزنید دلیل تزریق حداقلی اعتبار برای جلوگیری از بیشتر به گل نشستن شرکت ها بوده است.
    دم از شجاعت خانم وزیر میزنند برای این تصمیم،باید خدمتتان عرض کنم زیر ساخت مملکت یتیم شد،این تصمیم شجاعت نبود و نام دیگری داشت.اسم دکتر خادمی تا ۲۰ سال دیگر در تمام زیر ساخت این مملکت هستش.به نظر اینجانب تصمیم خانم وزیر صرفا از فشار سیاسی،لجبازی و سهم خواهی پشت پرده بوده است که باید ایشان دوست و دشمن خود را بشناسن.
    لابی که دم میزنند حدود ۱۰ سال دکتر خادمی را نگه داشت قدرت و توان بیشتر از این را نداشته است؟ ولی این لابی ماندگاری ایشون نبوده،لابی لیاقت ایشون بوده است که متاسفانه خانم وزیر استقلال را با تخریب بدنه وزارت اشتباه گرفته اند.
    تعدادی از همکارن متوهم سهم خواه دم از فساد مالی زده اند که باید خدمت دوستان عرض کنم در خصوص وضعیت مالی آقای دکتر به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت مطالعه بیشتری بفرمایند.
    در آخر مجدد از خانم وزیر خواستارم از شتابزدگی زنانه پرهیز و خیر،مصلحت،دوست و دشمن خود را بهتر و بیشتر بشناسند