| کد خبر: 234460 |

مدیریت تقاضای سفر در پایتخت

در شهر تهران حدود ۱۹.۴ میلیون سفر روزانه انجام می شود و به طور متوسط روزانه ۱.۶ نفر در اثر تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند.

تین نیوز

یادداشت دوم از مجموعه یادداشت های حمل و نقل و ترافیک به مدیریت تقاضای سفر و افزایش ایمنی تردد در سطح شهر اختصاص دارد.

در شهر تهران حدود ۱۹.۴ میلیون سفر روزانه انجام می شود و به طور متوسط روزانه ۱.۶ نفر در اثر تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند. به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه، شهرداری تهران عملا با تعداد ۲۲۰۰۰ فضای پارک روباز ، ۹۰۰۰ فضای پارک طبقاتی، ۲۵۰۰ دوربین نظارت تصویری، ۴۰۰ سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ۲۲۰ سامانه کنترل مکانیزه طرح ترافیک، ۲۸۰ سامانه کنترل مکانیزه محدوده طرح کاهش و کنترل ۵۳۰ تقاطع با سیستم هوشمند کنترل مرکزی و با استناد به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تلاش می کند بخشی از تقاضای سفر را در پایتخت را مدیریت کند.

روشن و شفاف باید گفت در این حوزه، مسئولیت ها با اختیارات به هیچ عنوان تطابق ندارد. به دلیل عدم تعامل سازنده با پلیس راهور، بسیاری از قوانین درست اجرا نمی شوند و یکپارچگی در تصمیمات ترافیکی پایتخت وجود ندارد. از طرفی، شهر بر مبنای TOD( توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل عمومی) توسعه پیدا نکرده، برنامه جامع آموزشی به منطور ارتقای فرهنگ ترافیک وجود ندارد، چندین شورا، نهاد و سازمان در بخش حمل و نقل و ترافیک پایتخت دخالت دارند و مکانیزم مناسبی در تعامل بین دولت و مدیریت شهری در خصوص نحوه رفع مشکلات ترافیکی وجود ندارد. از سوی دیگر، برای دریافت عوارض و جرایم شهری مکانیزم جامعی وجود ندارد، عمدتا پروانه های ساختمانی بزرگ مقیاس بدون لحاظ مطالعات ترافیکی صادر می شود، پارک حاشیه ای عملا رها شده و هیچ سیاست مشخصی در احداث و توسعه پارکینگ در شهر تهران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

10 چالش حوزه حمل و نقل عمومی تهران

 برای حل این مشکلات و ده ها مشکل دیگر که اینجا ذکر نشده است 2 راهکار کوتاه مدت 2 ساله و چهار ساله وجود دارد.

راهکارهای کوتاه مدت 2 ساله عبارتند از:

- نهائی نمودن و تصویب مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر تهران در مراجع ذیصلاح

- پیگیری و اصلاح لایحه مدیریت یکپارچه شهری

- بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران بر مبنای توسعه شهر براساس معیارهای حمل و نقل عمومی (TOD)

- الزام صدور پروانه‌های ساختمانی بزرگ مقیاس به داشتن پیوست ترافیکی

- مکانیزاسیون حدود ۸۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ ای

- تدوین سند جامع توسعه پارکینگ در قالب مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل و مدیریت آن به صورت متمرکز در شهرداری تهران (پارک غیر حاشیه ای)

- پیگیری الزام داشتن توقفگاه برای انواع کاربری ها نظیر شرکت های باربری و مسافربری برون شهری از طریق وزارت راه و شهرسازی بر اساس بند "پ" ماده یک مصوبه شماره ۶۲۹۲۲/ت۵۳۲۱۶ هـ مورخ ۲۴/۵/۹۶ هیئت  وزیران

- شناسنامه دار نمودن کلیه پارکینگ ها و محل های پارک دائمی شهر اعم از خصوصی، عمومی و حاشیه معابر

- جلب همکاری ناجا و پلیس راهور در جهت در اختیار گذاشتن بانک اطلاعات خودروها

- توسعه و نصب حدود ۲۵۰۰ دستگاه انواع دوربین و سامانه‌های ثبت تخلف و نظارتی از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و با تأمین منابع از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

- پیگیری اجرایی شدن ماده ۳۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت عرضه و تقاضای حمل و نقل

- راه اندازی سامانه تصادفات و پردازش آمار و اطلاعات تصادفات شهر تهران و تهیه برنامه عملیاتی رفع نقاط حادثه خیز

- توجه به اصل ایمنی در ارائه هرگونه خدمات و تسهلات حمل و نقل خصوصاً سامانه های حمل و نقل عمومی

- تهیه برنامه جامع عملیاتی اصلاح هندسی معابر شهری

- پیگیری تدوین سند جامع آموزش شهروندی در شهرداری تهران از حیث هدف، محتوا و ابزار و ارائه لایحه «سند جامع آموزش شهروندی» در حوزه‌های ایمنی و مدیریت بحران، محیط‌زیست، کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش تولید پسماند و تفکیک و بازیافت آن ، استفاده از حمل و نقل عمومی و اصلاح رفتار ترافیکی، پرداخت عوارض شهری، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، افزایش سواد سلامت، بهبود سلامت روان، آشنایی با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و آثار و تبعات تخلفات ساختمانی( منظور از این سند در تمامی ابعاد وظیفه ای مدیریت شهری می باشد)

- مشارکت در تدوین برنامه‌های آموزشی دیداری و شنیداری و اجرای سناریوهای تشویقی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد

- توجه ویژه به بهسازی علائم و تجهیزات عمودی و افقی ترافیکی (نهضت نگهداشت)

و سه پیشنهاد میان‌مدت که طرف ۳-۴ سال قابلیت تحقق دارند:

- انجام مطالعات نحوه شماره‌گذاری خودروهای پلاک تهران و تهیه لایحه مربوطه

- انجام پیگیری‌های حقوقی لازم به منظور الزام مالکان خودروها به داشتن سند پارکینگ به ازای هر خودرو

- شناسایی، کدگذاری و شناسنامه‌دار نمودن کلیه پارکینگ‌ها و محل‌های پارک دائمی شهر اعم از خصوصی، عمومی و حاشیه معابر با به‌کارگیری آخرین تکنولوژی هوشمند شناسایی

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.