مدیریت تقاضای سفر در پایتخت
در شهر تهران حدود ۱۹.۴ میلیون سفر روزانه انجام می شود و به طور متوسط روزانه ۱.۶ نفر در اثر تصادفات، جان خود را از دست میدهند.
یادداشت دوم از مجموعه یادداشت های حمل و نقل و ترافیک به مدیریت تقاضای سفر و افزایش ایمنی تردد در سطح شهر اختصاص دارد.
در شهر تهران حدود ۱۹.۴ میلیون سفر روزانه انجام می شود و به طور متوسط روزانه ۱.۶ نفر در اثر تصادفات، جان خود را از دست میدهند. به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه، شهرداری تهران عملا با تعداد ۲۲۰۰۰ فضای پارک روباز ، ۹۰۰۰ فضای پارک طبقاتی، ۲۵۰۰ دوربین نظارت تصویری، ۴۰۰ سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ۲۲۰ سامانه کنترل مکانیزه طرح ترافیک، ۲۸۰ سامانه کنترل مکانیزه محدوده طرح کاهش و کنترل ۵۳۰ تقاطع با سیستم هوشمند کنترل مرکزی و با استناد به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تلاش می کند بخشی از تقاضای سفر را در پایتخت را مدیریت کند.
روشن و شفاف باید گفت در این حوزه، مسئولیت ها با اختیارات به هیچ عنوان تطابق ندارد. به دلیل عدم تعامل سازنده با پلیس راهور، بسیاری از قوانین درست اجرا نمی شوند و یکپارچگی در تصمیمات ترافیکی پایتخت وجود ندارد. از طرفی، شهر بر مبنای TOD( توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل عمومی) توسعه پیدا نکرده، برنامه جامع آموزشی به منطور ارتقای فرهنگ ترافیک وجود ندارد، چندین شورا، نهاد و سازمان در بخش حمل و نقل و ترافیک پایتخت دخالت دارند و مکانیزم مناسبی در تعامل بین دولت و مدیریت شهری در خصوص نحوه رفع مشکلات ترافیکی وجود ندارد. از سوی دیگر، برای دریافت عوارض و جرایم شهری مکانیزم جامعی وجود ندارد، عمدتا پروانه های ساختمانی بزرگ مقیاس بدون لحاظ مطالعات ترافیکی صادر می شود، پارک حاشیه ای عملا رها شده و هیچ سیاست مشخصی در احداث و توسعه پارکینگ در شهر تهران وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
10 چالش حوزه حمل و نقل عمومی تهران
برای حل این مشکلات و ده ها مشکل دیگر که اینجا ذکر نشده است 2 راهکار کوتاه مدت 2 ساله و چهار ساله وجود دارد.
راهکارهای کوتاه مدت 2 ساله عبارتند از:
- نهائی نمودن و تصویب مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر تهران در مراجع ذیصلاح
- پیگیری و اصلاح لایحه مدیریت یکپارچه شهری
- بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران بر مبنای توسعه شهر براساس معیارهای حمل و نقل عمومی (TOD)
- الزام صدور پروانههای ساختمانی بزرگ مقیاس به داشتن پیوست ترافیکی
- مکانیزاسیون حدود ۸۰ هزار فضای پارک حاشیه ای
- تدوین سند جامع توسعه پارکینگ در قالب مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل و مدیریت آن به صورت متمرکز در شهرداری تهران (پارک غیر حاشیه ای)
- پیگیری الزام داشتن توقفگاه برای انواع کاربری ها نظیر شرکت های باربری و مسافربری برون شهری از طریق وزارت راه و شهرسازی بر اساس بند "پ" ماده یک مصوبه شماره ۶۲۹۲۲/ت۵۳۲۱۶ هـ مورخ ۲۴/۵/۹۶ هیئت وزیران
- شناسنامه دار نمودن کلیه پارکینگ ها و محل های پارک دائمی شهر اعم از خصوصی، عمومی و حاشیه معابر
- جلب همکاری ناجا و پلیس راهور در جهت در اختیار گذاشتن بانک اطلاعات خودروها
- توسعه و نصب حدود ۲۵۰۰ دستگاه انواع دوربین و سامانههای ثبت تخلف و نظارتی از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و با تأمین منابع از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
- پیگیری اجرایی شدن ماده ۳۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت عرضه و تقاضای حمل و نقل
- راه اندازی سامانه تصادفات و پردازش آمار و اطلاعات تصادفات شهر تهران و تهیه برنامه عملیاتی رفع نقاط حادثه خیز
- توجه به اصل ایمنی در ارائه هرگونه خدمات و تسهلات حمل و نقل خصوصاً سامانه های حمل و نقل عمومی
- تهیه برنامه جامع عملیاتی اصلاح هندسی معابر شهری
- پیگیری تدوین سند جامع آموزش شهروندی در شهرداری تهران از حیث هدف، محتوا و ابزار و ارائه لایحه «سند جامع آموزش شهروندی» در حوزههای ایمنی و مدیریت بحران، محیطزیست، کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش تولید پسماند و تفکیک و بازیافت آن ، استفاده از حمل و نقل عمومی و اصلاح رفتار ترافیکی، پرداخت عوارض شهری، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، افزایش سواد سلامت، بهبود سلامت روان، آشنایی با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و آثار و تبعات تخلفات ساختمانی( منظور از این سند در تمامی ابعاد وظیفه ای مدیریت شهری می باشد)
- مشارکت در تدوین برنامههای آموزشی دیداری و شنیداری و اجرای سناریوهای تشویقی و استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد
- توجه ویژه به بهسازی علائم و تجهیزات عمودی و افقی ترافیکی (نهضت نگهداشت)
و سه پیشنهاد میانمدت که طرف ۳-۴ سال قابلیت تحقق دارند:
- انجام مطالعات نحوه شمارهگذاری خودروهای پلاک تهران و تهیه لایحه مربوطه
- انجام پیگیریهای حقوقی لازم به منظور الزام مالکان خودروها به داشتن سند پارکینگ به ازای هر خودرو
- شناسایی، کدگذاری و شناسنامهدار نمودن کلیه پارکینگها و محلهای پارک دائمی شهر اعم از خصوصی، عمومی و حاشیه معابر با بهکارگیری آخرین تکنولوژی هوشمند شناسایی
* کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.