| کد خبر: 207182 |

◄ فرصت طلایی هوانوردی ایران

برابر بررسی‌های به عمل آمده در چارچوب اهداف توسعه پایدار، حوزه شرق آفریقا سریعترین منطقه در حال رشد در آفریقا تلقی می‌گردد و چشم‌انداز اقتصادی آن مثبت می‌باشد.

تین نیوز

قاره آفریقا سومین قاره پهناور جهان پس از آسیا و امریکا است و حدود بیش از یک هفتم جمعیت جهان را در خود جای داده است. این قاره قدیمی ترین قاره ای است که بشر در آن سکونت داشته و از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می شود.

قاره آفریقا به چهار ناحیه،  آفریقای غربی، مرکز آفریقا، شرق آفریقا و جنوب آفریقا تقسیم می شود که هر یک دارای تعداد قابل توجهی کشور هستند که وجه مشترک تمامی این کشورها، منابع اولیه سرشار است که عدم ثبات سیاسی و وجود تنش ها و جنگ های طولانی مدت، مانع پیشرفت این قاره نسبت به قاره های دیگر با توجه به منابع سرشار شده است.

 اما برابر بررسی های به عمل آمده در چارچوب اهداف توسعه پایدار، حوزه شرق آفریقا سریعترین منطقه در حال رشد در آفریقا تلقی می گردد و چشم انداز اقتصادی آن مثبت می باشد.

 تقاضاهای داخلی بالا، سرمایه گذاری های عمومی در زیرساخت ها و کاهش تنش های مرزی، راه را برای سرمایه گذاری، تجارت و فرصت های جدید تجاری در این منطقه باز کرده است.

 از این رو در حوزه هوانوردی طی 2 سال اخیر،  طیف گسترده ای از رقابت ها میان خطوط هوایی کشورهای حوزه شرق آفریقا برای نوسازی ناوگان خود با هواپیماهای جدید به راه افتاده است. این اقدام در پی تصمیمات اتخاذ شده دولت ها مبنی بر لزوم بالابردن استانداردهای پروازی منطقه به منظور جذب بیشتر گردشگران، تقویت روابط اقتصادی،  فرهنگی و سیاسی با جوامع دیگر از جمله شرق آسیا و اروپا صورت می پذیرد. در همین چارچوب خطوط هوایی سه کشور اتیوپی، رواندا و تانزانیا طی هفته های آینده چند فروند هواپیمای جدید قاره پیمای دریم لاینر ساخت شرکت بوئینگ را تحویل خواهند گرفت.

 در حال حاضر پنج شرکت هوایی مطرح منطقه شرق آفریقا عبارتند از:

کنیا ایرویز، ایر تانزانیا، رواندا ایر، اتیوپی ایرلاینز و  اوگاندا ایرلاینز

که دولت های کشورهای شرق آفریقا نهایت تلاش خود را در بالا بردن سطح استانداردهای ناوگان هوایی این شرکت ها به منظور تسهیل حمل و نقل هوایی به کار گرفته اند.

 اما روند رو به رشد هوانوردی شرق آفریقا برای شرکت های ایرانی چه سودی دارد؟

 از آنجا که تعداد پرواز به پایتخت های آفریقایی نسبت به شهرهای اروپایی و آسیایی کم است. پرواز به آفریقا تقریباً دو یا سه برابر پرواز در مسیرهای مشابه اروپایی و آسیایی قیمت دارد. در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی از ایران به کشورهای آفریقایی دایر نیست و تنها راه دسترسی استفاده از چند ایرلاین محدود در منطقه است. به عنوان مثال در حالی که برای رسیدن به شهرهای آلمان امکان استفاده از دستکم سه پرواز مستقیم و تعداد نامحدودی پرواز غیر مستقیم وجود دارد برای رسیدن به دارالسلام پایتخت اقتصادی تانزانیا تنها می توان از پروازهای غیر مستقیم قطری و ترکیش ایرلاینز  استفاده کرد بنابراین برخی ایرلاین های باسابقه ایرانی با ورود به بازار شرق آفریقا می توانند از  قیمت پرواز از منطقه خاورمیانه به آفریقا بکاهند و از این بازار بکر استفاده لازم را ببرند.

سود اصلی ایرلاین های ایرانی می تواند از ترانزیت مسافر باشد. در حالی که بنگاه های زیادی از هند، روسیه، چین و ترکیه در آفریقا سرمایه گذاری کرده اند. پروازهای مستقیم از این کشورها به مقصد کشورهای شرق آفریقا وجود ندارد و یا بسیار محدود است شرکت های ایرانی می توانند با ورود به این بازار و استفاده از این مزیت سهم خوبی از ترانزیت این مسافران به آفریقا از آن خود کنند. اقدام مهمی که کشوری مانند چین از آن غافل نبوده و در صدد برقراری پروازهای مستقیم هوایی تانزانیا به گوانگجو است.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش 0 0

    بابا دست بردارید اون از ماهان این هم از حالا که میخوایم بخرین اتیوپی جدیدترین مریضی را بیارید ؟بگید میخواهید نسل ایرانی ها را بکنید یه دفعه ای

  • ایرانی 0 0

    هنوز الفبای صنعت هوانوردی را نمی دانی. از این اظهار نظرها نفرمایید .