| کد خبر: 179851 |

◄ همه تلاش‌های ترانزیتی سازمان راهداری

در جلسه با مسئولان حمل‌ونقل کشور گرجستان دوکشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و گرجی، موافقت کردند تسهیلاتی برای کامیون‌های گرجی و ایرانی قائل شوند و تا سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱۹ هزار پروانه تردد بین دو کشور تبادل شود.

تین نیوز

موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و انجام بیش از ۹۰ درصد جابجایی‌ها توسط بخش حمل‌ونقل جاده‌ای سبب شده این بخش از اهمیت شایانی در کشور برخوردار باشد و با بهره‌گیری از ظرفیت ۴۰۰ هزار ناوگان کامیون و با تلاش ۶۰۰ هزار راننده فعالیت این بخش ادامه دارد به‌طوری‌که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا در کشور جابه‌جا می‌شود.

از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی توسعه ارتباطات باکشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدارهای دوجانبه در دستور کار است تا مسائل و مشکلات با تعامل و تبادل‌نظر برطرف یا در صورت نبود مشکلات و موانع روابط تحکیم شود.

بر این اساس برای توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی با سایر کشورها در سال جاری جلساتی با کشورهای سوئیس و یونان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان برگزار شده است که به‌عنوان‌ مثال در جلسه با مسئولان حمل‌ونقل  کشور گرجستان در این جلسه دوکشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیش‌تر برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و گرجی، موافقت کردند تسهیلاتی برای کامیون‌های گرجی و ایرانی قائل شوند و تا سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱۹ هزار پروانه تردد بین دوکشورتبادل شود.

در رابطه با کشور ترکمنستان نیز با توجه به افزایش یک‌جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاک ترکمنستان از ۱ به ۱.۵ دلار، سفیر ترکمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و حضور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و در خصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور گفت‌وگو شد.

در رابطه با نارضایتی رانندگان ناوگان ایرانی عبوری از مرز ترکمنستان و افزایش ۶۰۰ دلاری هزینه‌های آن‌ها نیز در بخش‌نامه ابلاغی ۱۵ تیرماه، بارگیری کامیون‌های ترکمنی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی ترکمنستان و صادراتی ایران از داخل پایانه‌های مرزی ایران راداشتند ممنوع شد؛ اما مجدد از آن‌ها دعوت شد تا برای رفع این مشکل درجلسات حضور یابند.

از سوی دیگر از آن‌جا که سوئیس تنها کشوری بود که موافقت‌‌نامه حمل‌ ونقلی با ایران نداشت، که پیش‌نویس این توافق ‌نامه در اواخر فروردین‌ماه سال جاری با هیئت سوئیسی امضا و مقرر شد در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوئیس این توافق‌نامه امضا شود. این توافق‌نامه در بخش کالا و مسافر، بین دو کشور منعقد شد و از مزایای آن می‌توان به نامحدود بودن تردد وحمایت سازمان‌های بین‌المللی حمل‌ونقلی از آن اشاره کرد.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده نشست با مسئولان حمل‌ونقل جاده‌ای ازبکستان بوده است که حذف عوارض ورود از ناوگان جاده‌ای یکدیگر با هدف کاهش هزینه‌های جابه‌جایی کالا بین دو کشور و ترانزیت از قلمرو یکدیگر، چگونگی افزایش تردد ناوگان جاده‌ای ازبکی و مسائل مربوط به تردد کامیون‌های دو طرف از مرزهای جاده‌ای دوکشور، عوارض و هزینه‌های پرداختی توسط رانندگان از جمله مواردی بودندکه مورد مذاکره قرار گرفت.

علاوه بر این دور دوم مذاکرات کارشناسی مربوط به اصلاح موافقت‌نامه حمل‌ ونقل بین‌المللی جاده‌ای سال ۱۳۷۲ انجام شد وآقای دهقان اف رئیس کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ازبکستان با پیشنهادهای طرف ایرانی مبنی برمبادله سالیانه تعداد نامحدود مجوز تردد برای کامیون‌های دوطرف و مبادله تعداد مشخصی پروانه تردد معاف از عوارض ورود به‌ صورت اصولی موافقت شد و پیش‌‌نویس پروتکل اصلاحی مربوط به آن در این خصوص تنظیم و مبادله شد.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده حضور در نشست ‌ای بین‌المللی و کنگره‌های جهانی است که آخرین مورد آن حضور در کنگره جهانی اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای  ایرو در عمان بوده است.

با توجه به آمار ترانزیت کشور در6 ماهه ابتدایی سال جاری ازمجموع کالاهای ترانزیت شده، ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار تن کالا ها را مواد نفتی و ۳ میلیون و ۴۶۱ هزارتن را مواد غیر نفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیرمواد سوختی، قطعات یدکی،انواع پنبه، محصولات کشاورزی ومواد غذایی بوده است.

درمدت زمان یاد شده، ازمیان مرزهای کشور، بندر شهید رجایی بایک میلیون و ۶۸۱ هزارتن معادل ۲۹ درصد فعال‌ترین مرزدر زمینه ترانزیت ورودکالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای پرویزخان با ۲۴ درصد و باشماق با ۱۰ درصد در رده ‌های بعدی قرار دارند. بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بارترانزیتی را از مبدأ عراق و به مقصد امارات است که بیش‌ترین حجم مسیرهای پرترددکالا ازمرزهای کشور طی مدت مذکور ازپرویز خان به بندر امام، بندر شهید رجایی به مرز باشماق و باشماق به مرز بندر امام بوده است.

درپی اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با سایر سازمان‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال کردن مناسبات ترانزیتی و حمل‌ونقلی با کشورهای منطقه، هم‌چنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی درکشور، به‌رغم اعمال فشار و محدودیت آمریکا به برخی ازکشورهای منطقه آمارترانزیت افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.