◄ سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دلاری فرانسه در توسعه بندر جده/ تمرکز عریستان بر نقش آفرینی در کریدورهای بینالمللی
سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دلاری فرانسه در توسعه بندر جده بیانگر تمرکز عریستان بر توسعه لجستیک و نقش آفرینی در کریدورهای بین المللی و تبدیل این کشور به هاب ترانزیتی منطقه است.
سهیل مصباح: شرکت CMA CGM از طریق شرکت تابعه خود، CMA Terminals، و Red Sea Gateway Terminal (RSGT) در کنفرانس FII9 در ریاض، توافقنامه ای را برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای توسعه و بهره برداری از ترمینال ۴ (T4) در بندر اسلامی جده امضا کردند. CMA CGM این موضوع را در یک بیانیه خبری اعلام کرد. سرمایه گذاری برنامه ریزی شده ۱.۷ میلیارد ریال سعودی (تقریباً ۴۵۰ میلیون دلار آمریکا) یک ترمینال کانتینری ۲.۶ میلیون TEU ایجاد خواهد کرد که در کنار تأسیسات فعلی RSGT قرار دارد.
این سرمایه گذاری به عنوان یک امتیاز فرعی تحت توافقنامه امتیاز بلندمدت RSGT با سازمان بنادر عربستان سعودی (ماوانی) عمل خواهد کرد. رودولف سعده، مدیرعامل CMA CGM، این همکاری را «گامی جدید در توسعه بندر اسلامی جده» توصیف کرد که با چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی همسو است و افزود که ترکیب شبکه جهانی CMA CGM با تخصص محلی RSGT به تبدیل جده به «یک دروازه لجستیکی کلیدی در دریای سرخ» کمک خواهد کرد.
مسئولان این بندر اعلام کردند که افزودن ترمینال ۴، ظرفیت سالانه آن را از حدود ۶.۲ میلیون TEU به ۸.۸ میلیون TEU افزایش می دهد. این تأسیسات جدید برای عملیات کانتینری کشتی های بزرگ طراحی شده است و تجهیزات نسل بعدی، سیستم های دیجیتال و ویژگی های پایداری را در خود جای خواهد داد.
در سند چشم انداز 2030 عربستان سعودی، که در سال 2016 تهیه و تدوین شد، هدف گذاری این کشور برای تبدیل شدن به محل اتصال سه قاره را به عنوان یکی از سه هدف اصلی توسعه خود تا سال 2030 بیان نموده است. عربستان سعودی برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و لجستیکی باید بنادر خود را توسعه دهد، شبکه ریلی و ناوگان قدرتمندی ایجاد و حمل و نقل جاده ای خود را تقویت نماید. در کنار تجهیز زیرساخت های لازم برای این هدف، سعودی ها باید روابط سیاسی با کشورهای مختلف و مهم تر از همه همسایه های خود را بهبود دهند.
عربستان سعودی دارای دو بندر مهم و اصلی است، بندر دمام در خلیج فارس و بندر جده در دریای سرخ، این دو بندر بزرگترین و اصلی ترین بنادر این کشور به حساب می آیند.
توسعه بندر جده در دریای سرخ راه را برای دور زدن تنگه باب المندب باز می کند، اگر اتصال ریلی بین بندر دمام و جده کامل شود، در عمل راه جایگزین برای مسیر تنگه باب المندب باز خواهد شد تا در صورت تشدید درگیری یمن با رژیم صهیونیستی یا ایالات متحده آمریکا، این مسیر به عنوان جایگزین در دسترس قرار داشته باشد. بنابراین تمرکز عربستان سعودی بر توسعه ترانزیت و هاب لجستیکی شدن تنها به دلایل اقتصادی نیست بلکه اهداف امنیتی و سیاسی نیز در پی دارد.
* کارشناس ترانزیت