| کد خبر ۳۰۵۰۲۲
کپی شد

◄ لوکوموتیوهای مسافری زیمنس در سال 1403 و 10 پیشنهاد برای بهبود

مذاکرات خرید لوکوموتیو زیمنس در پایان دهه هفتاد آغاز گردید و 19 دستگاه ساخته شده در آلمان پس از 10 سال از شروع مذاکره در سال 1389 و 11 دستگاه نیز در 1390 به صورت (CBU) وارد شد.

لوکوموتیوهای مسافری زیمنس در سال 1403 و 10 پیشنهاد برای بهبود
تین نیوز |

عباس  قربانعلی بیک: 

1) مذاکرات خرید لوکوموتیوهای زیمنس در پایان دهه هفتاد آغاز گردید و 19 دستگاه ساخته شده در آلمان پس از 10 سال از شروع مذاکره در سال 1389 و 11 دستگاه نیز در 1390 به صورت (CBU) وارد شد. پس از آن 120 دستگاه در کارخانه لوکوموتیو سازی مپنا در کرج به صورت (PLB) ساخته و از 1391 تا 1395 به ترتیب، 12، 33، 32، 32 و 11 دستگاه تحویل راه آهن گردید. 

2) تعداد کل لوکوموتیوها در پایان سال 90 به 30 و از 1391 تا سال 1395 به ترتیب به 42، 75، 107، 139 و 150 دستگاه رسید.

3) تعداد دستگاه متوسط گرم (15 مهر هر سال) از سال 1390 به ترتیب 23، 27، 48، 70، 103، 129، 123، 121، 118، 84، 92، 93، 92 بود و در سال 1403 به 74 دستگاه کاهش یافت.

4) حداکثر تعداد گرم (129) و آماده بکاری (86%) در سال 1395 (سال اتمام تولید و تحویل) و کمترین آماده بکاری برابر 49 درصد  در 1403 محقق گردید (متوسط 69 درصد).

5) تعداد گزارش خرابی لوکوموتیوها نیز از سال 1390 نیز به ترتیب 152، 156، 323، 452، 975، 822، 626، 696، 718، 463، 807، 846، 1091 و 1025 مورد بود با ساعت توقف 1222 (متوسط 72 دقیقه).

6) متوسط فاصله بین خرابی (MDBF) از سال 1390 به ترتیب برابر: 38، 43، 37، 39، 26، 39، 49، 44، 41، 45، 29، 28، 21 و 18 هزارکیلومتر بود و کمینه چندساله نیز 11 هزارکیلومتر در 1403 بود (تین 270253).

7) لوکوموتیوهای پرخرابی از سال 1390 به ترتیب: 1523 با 10 خرابی، 1506 با 8، 1508 با 9، 1573 با 15، 1593 با 19، 1532 با 12، 1556 با 11، 1533 با 14، 1503با 15، 1503 با 10، 1503 با 19، 1538 با 18، 1581 با 18 و 1511 با 23 خرابی بودند. 

8) لوکوموتیوهای پرخرابی در سال 1403 به ترتیب: 1569 با 72 خرابی، 1608 با 66، 1519 با 66، 1564 با 58 و 1591 با 55 خرابی بودند و کمترین مورد 1 خرابی و جمع همه آنها به 2819 مورد رسید.

9) جمع کیلومتراژ لوکوموتیوها در 1403 برابر: 29 میلیون کیلومتر برای 122 لوکوموتیو (با 19 دستگاه در حد صفر) و جمعا 103 لوکوموتیو فعال بود که متوسط کیلومتراژ سالانه 284 هزارکیلومتر (هک) را برای هر لوکوموتیو گرم و 396 هک را به عنوان بیشترین سیر برای 1535 نشان می دهد.

10) لوکوموتیو 1608 با 26 خرابی، بیشترین خرابی سال را به نام خود ثبت کرده و در عین حال 366 هک سیر داشته و (MDBF) آن به 14 هک رسید و لوکوموتیو 1644 با 2 خرابی و 366 هک سیر به (MDBF) 183 هک و لوکوموتیو 1538 به (MDBF) 12 هک (هزارکیلومتر) رسید. 

11) (تفاوت تعداد خرابی 1608 در بندهای 8 و 10 با 66 و 26 گزارش خرابی ناشی از تعریف دو نوع خرابی موثر و غیرموثر است). 

12) در گزارش ارسالی برای وزارت، تعداد متوسط لوکوموتیو زیمنس گرم در 1403 برابر 76 و درگردش 105 دستگاه اعلام شده است.

13) در 1403 تعداد 15 دستگاه به تعمیرات کرج اعزام شدند و 35 دستگاه که سال های قبل به تعمیرات اساسی واگذار شدند بازگشتند.

14) از 1987 گزارش خرابی پرتکرار در 1403، 611 مورد خاموش شدن و 149 مورد آلارم 115 (خاموشی) و حدود 140 مورد نشتی آب و خاموشی بوده است که جمع موارد خاموشی موتور به بیش از 900 مورد و حدود 50% گزارشات بالغ می گردد.

پیشنهادهایی برای بهبود شرایط کنونی:

1) با وجود انتخاب اولیه غلط (تین 289002)، ضعف های طراحی لوکوموتیو زیمنس (تین 304115) و عدم آزمایشات سختگیرانه (تین 278354)، بسیاری از خرابی های تکراری ناشی از کیفیت پایین نگهداری و قابل اجتناب بوده که تفاوت 13 برابری (MDBF) بند 10 موید آنست.

2) آب و هوای گرم عامل درصد بالایی از مشکلات لوکوموتیوهای دیزل در ایران است که مورد توجه کارگروه (UIC) برای دماهای بالا و شرایط بیابانی نیز بوده و قابل استفاده است (تین 253332).

3) طراحی سیستم کنترل و حفاظت موتور دیزل و تنظیمات آن توسط سازنده در تشدید این مشکلات نقش بالایی داشته و قابل اصلاح است (تین 267358).

4) لازمه این اصلاحات، باور به احتمال اشتباه شرکت های بزرگ مانند جی ای، زیمنس و ... است (تین 246781).

5) اشتباهات طراحی حتی در مولدهای اضطراری نیروگاه اتمی هم رخ داده (تین 257248).

6) استفاده از سامانه پایش لوکوموتیو (تین 236832) یا دوقلوی دیجیتال (تین 249466) بسیار موثر خواهد بود.

7) استفاده از روش درخت تحلیل خطا کمک شایانی خواهد نمود (تین 304469).

8) روش تکنیکی 5 چرا هم بسیار راهگشاست (تین 237243).

9) ثبت درس آموخته ها (تین 275164) و مدیریت دانش از ضروریات اصلی است (تین 250295).

10) داشبورد مدیریتی کار را تسهیل می نماید (تین 233895). 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.