◄ راهکارهای پیشنهادی در مواجهه با کریدور زنگزور/ بازنده و برنده اصلی کریدور زنگزور کدام کشور ها هستند؟
برنده اصلی کریدور زنگزور کشور آذربایجان است. ایجاد اتوبان و خط آهن آذربایجان به نخجوان چه مشکلی را حل می کند مگر طی ده ها سال گذشته آذربایجان از طریق ایران بدون هیچ مشکلی با نخجوان ارتباط نداشته است؟

سید حسین میرافضلی: ارمنستان و آذربایجان با حضور در دفتر آقای ترامپ ضمن امضای تفاهمنامه، ساخت و مدیریت کریدور زنگزور را برای مدت 99 سال به آمریکا واگذار کردند.
قرار است از طریق این کریدور ترکیه به دریای خزر متصل شود. واقعیت این است که هدف اصلی این کریدور اتصال آذربایجان به نخجوان و جلوگیری از اتصال ایران به دریای سیاه از طریق ارمنستان می باشد وگرنه اتصال ترکیه به دریای خزر از نظر اقتصادی هزینه انتقال بار بین شرق به غرب را کاهش نمی دهد و مزیت های اقتصادی زیادی در مقایسه با انتقال بار از طریق خط آهن گرجستان ارمنستان ایران و همچنین خط آهن ترکیه ایران ندارد لذا ایران می بایست با دو شرط در مقابل اجرای کریدور فوق همراهی نماید:
- اجازه اتصال ریلی و جاده ای ایران به ارمنستان
آن گونه که نخست وزیر ارمنستان بیان کرده است مانعی برای اتصال ریلی ارمنستان به ایران و توسعه همکاری ها در این خصوص وجود ندارد با این حال باید تلاش کنیم بیشترین امتیاز ممکن را از فرآیند ایجاد شده کسب نمائیم.
- همراهی ترکیه در رفع موانع خط آهن بین دو کشور در مسیر دریاچه وان
طبق نقشه های زیر، ترکیه می تواند خط آهن شرق به غرب دریاچه وان را متصل نماید تا از این طریق بدون نیاز به توافق و هزینه بابت انتقال بار از قطار به کشتی و از کشتی به قطار حجم زیاد بار بین اروپا و آسیا از طریق این خط آهن جابجا شود اما ترکیه طی چند دهه گذشته عمدا در این خصوص اقدامی ننموده است.
بی شک همکاری های ریلی ترکیه با ایران مزیت های بسیاری برای دو کشور و اقتصاد جهان در بر دارد لذا می بایست موانع توسعه همکاری ها توسط هر دو طرف رفع و همکاری های حمل و نقلی خصوصا حمل و نقل ریلی به بالاترین سطح ممکن برسد.
با احداث کانال کشتیرانی خزر سیاه، کریدور زنگزور از بعد حمل و نقل بین المللی جایگاهی نخواهد داشت زیرا وقتی کشتی ها از دریای مدیترانه تا دریای خزر تردد می کنند و قادر به حمل حدود 20 هزار تن بار در هر تردد می باشند کریدور ریلی جاده ای ترکیه زنگزور قادر به رقابت با کانال بین المللی فوق نخواهد بود. بازنده اصلی کریدور زنگزور ارمنستان و برنده اصلی آن آذربایجان است. ایجاد اتوبان و خط آهن آذربایجان به نخجوان چه مشکلی را حل می کند مگر طی ده ها سال گذشته آذربایجان از طریق ایران بدون هیچ مشکلی با نخجوان ارتباط نداشته حال این کریدور چه مزیت خاص حمل و نقلی ایجاد خواهد نمود. این کریدور بیش از اینکه اقتصادی باشد سیاسی - امنیتی و جهت فشار بر ایران و محدود کردن ارمنستان است.
چنانچه ایران بتواند با ابزار فشاری که در اختیار دارد دو پیشنهاد ذکر شده را تحقق بخشد از منظر اقتصادی این کریدور برای ما چندان نگران کننده نخواهد بود. اما از منظر شیطنت های آمریکا و برخی همسایگان و بدخواهان تلاشی است برای محدود کردن امتیازات و موقعیت های ممتاز خدادادی که ایران در مسیر جاده ابرایشم و کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب از آن برخوردار است.
قطعا با درایت اعضای شورای عالی امنیت ملی و رئیس و دبیر با تدبیر آن، همه نقشه ها خنثی و ایران به امتیازات ذکر شده و سایر برنامه های توسعه ای در حوزه حمل و نقل دست خواهد یافت.
سیدحسین میرافضلی
نمیتونم فاز افرادی که برای ترامپ تروریست هرزه، پیشوند آقا میگذارند رو درک کنم
یادشون نرفته همین ماه پیش راه افتاده بود همه ما رو بکشه
اینها همه آثار غربگدا بودنه
وگرنه
به صدام حسین هم نمیگن آقای صدام؟؟
این هرزه چون آمریکاییه میگن آقای فلان
سلام
رئیس شعام پزشکیان هست که قبلا عید میگفت «میزنن باز میسازیم» و دیروز گفت « بسازیم باز میزنن، چه کار کنیم؟»
دبیر شعام، لاریجانی هست که برجام رو تو ٢٠ دقیقه تصویب کرد
و تمام مشکلات امروز ما از همون برجامه
سایر مطالبی که فرمودید هم یک سری خوش خیالی محدود در ذهن شماست، دقیقا مثل توهمات برجام