| کد خبر: 270070 |

◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها

بدون شک مهم ترین و اساسی ترین اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها می بایست توسعه شبکه مدرن ریلی باشد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی اخیرا بر مولد سازی با هدف توسعه زیرساخت ها تاکید نمودند. به دلایل زیر حتی اگر ایشان تمام ساختمان ها و اموال و دارایی های وزارت راه را بفروشند و صرف توسعه شبکه مدرن ریلی با قطارهای سریع السیر نمایند ارزشش را دارد و اقدام تاریخی ماندگار مورد رضایت خالق و مخلوق و تحسین برانگیز و قابل ستایش خواهد بود.

۱- سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر زن و مرد و جوان و خردسال در جاده های ایران کشته، مصدوم و دچار قطع نخاع یا معلولیت های دائمی می شوند. که حدود بیست هزار نفر از این تعداد کشته و بیش از ده هزار نفر قطع عضو و قطع نخاع و معلولیت دائمی هستند.

۲- تعداد کشته های سوانح ریلی به طور متوسط به صد نفر در سال نمی رسد.

۳- در صورت احداث دو هزار کیلومتر قطار سریع السیر اصفهان تهران مشهد و تبریز زنجان قزوین تهران و همچنین اتصال خط آهن پر سرعت ( با میانگین سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ) اهواز به اصفهان و شیراز به اصفهان، حداقل سی تا چهل درصد از سفرهای بین استانی در مسیرهای ذکر شده به ریل منتقل می گردد و ضمن خلوت تر شدن جاده ها و کاهش حوادث جاده ای، تعداد کشته های جاده ای حداقل پنج هزار نفر در سال کاهش خواهد یافت تعداد مصدومین و قطع عضو و معلولیت های دائمی نیز جمعا تا بیست هزار نفر کمتر خواهد شد

آیا اگر دولت حمایت کند و وزارت راه به سرعت، تمامی دارایی های خود را مولد و صرفا صرف هدف مقدس فوق نماید ارزشش را ندارد؟

آمار کشته ها و مصدومان حوادث جاده ای در کشورهایی که از شبکه ریلی مدرن و گسترده و پر سرعتی برخوردار هستند بین نصف تا یک سوم ایران است. بدون شک مهم ترین و اساسی ترین اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها می بایست توسعه شبکه مدرن ریلی باشد.

توسعه شبکه قطار های با سرعت متوسط حداقل ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و به دنبال آن کاهش وابستگی مردم به جاده ها این امکان را برای دولت فراهم خواهد نمود که طی برنامه ای متناسب با توسعه شبکه مدرن ریلی قیمت بنزین و گازوئیل را به سمت قیمت های منطقه ای سوق دهد و بدین ترتیب سالانه ده ها میلیارد دلار منابع مالی جهت اجرای طرح ملی مسکن و سایر پروژه های مهم در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

توسعه شبکه مدرن ریلی منجر به کاهش آلودگی هوا می شود منجر به کاهش زجر و شکنجه روحی مردم در ترافیک های جاده ای می شود منجر به افزایش رضایت مندی مردم از حاکمیت می شود منجر به افزایش وابستگی مناطق مختلف کشور به یکدیگر و افزایش انسجام ملی می شود منجر به افزایش جذابیت جهت جذب جهانگردان و افزایش مسافرت مردم می شود منجر به افزایش ترانزیت می شود و صدها مزیت دیگر برای نسل کنونی و نسل های آینده به دنبال دارد.

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.