| کد خبر: 268954 |

اطلاعات سامانه خودنویس تا پایان سال کامل می شود؟

طبق اعلام دولت، تمامی استان ها تا پایان سال به سامانه خودنویس متصل می شوند، اما هنوز اطلاعات معاملات مسکن به صورت کامل در این سامانه بارگذاری نشده است.

تین نیوز

طبق اعلام دولت، تمامی استان ها تا پایان سال به سامانه خودنویس متصل می شوند، اما هنوز اطلاعات معاملات مسکن به صورت کامل در این سامانه بارگذاری نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از هفته های گذشته وزارت راه وشهرسازی در راستای قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار مسکن اقدام به راه اندازی سامانه خودنویس کرده است. این در حالی است که در این ایام به طور معمول میزان معاملات مسکن به ویژه در بخش اجاره چندان پر رونق نیست و قراردادهای زیادی بین موجر و مستاجر منعقد نمی شود اما با این وجود دولت سعی کرده است با راه اندازی این سامانه بخشی از نیاز مستاجران در این بازار را تامین کند.

سامانه خودنویس khodnevis.mrud.ir، با هدف نظارت بر بازار مسکن، از سوی دولت، راه اندازی شده تا بنگاه داران و متقاضیان ثبت قرارداد املاک،  استعلام اجاره نامه و اخذ کد رهگیری به صورت رایگان به سامانه  مراجعه کرده و پس از ثبت نام از امکانات آن، بهره مند گردند.

هادی عباسی معاون وزیر راه وشهرسازی  پیش از این در خصوص سامانه خودنویس اعلام کرده بود که  سامانه خودنویس شبانه روزی فعال است و امکان ثبت رایگان قرارداد های اجاره در این سامانه وجود دارد. همچنین امکان پاسخ گویی تلفنی و اینترنتی از ۸ صبح تا ۸ شب نیز ایجاد شده است.

به گفته این مقام مسئول، تمامی املاکی که قرارداد های اجاره آن ها در سامانه خودنویس ثبت می شود باید پیش تر در سامانه املاک و اسکان ثبت شوند و ثبت این املاک در سامانه املاک و اسکان این مزیت را دارد تا خانه ها به عنوان خالی شناخته نشوند.

عباسی اصل ادامه داد: تمامی مشاوران و بنگاه های مشاور املاک مجاز به این سامانه متصل هستند و در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که سامانه های مرتبط از جمله سامانه ثبت احوال و سایر سامانه های مرتبط برای ارائه خدمات مناسب تر به این سامانه متصل شود.

وی افزود: سامانه خودنویس از سامانه املاک و اسکان بازخوانی می کند و اگر ملک در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان ثبت اجاره و خرید و فروش را در این سامانه نخواهد داشت. هم اکنون در ۱۱ استان امکان ثبت رایگان اجاره ایجاد شده است و در صدد هستیم تا پایان سال تمامی استان های کشور امکان ثبت اجاره را در سامانه خودنویس پیدا کنند.

به گفته وی، استان های یزد، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، کرمان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، ایلام، لرستان، فارس و بوشهر امکان ثبت معاملات اجاره را در سامانه خودنویس دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در سامانه خودنویس افراد با کد ملی، کد پستی و با تلفن همراهی که به نام خودشان است این امکان را خواهند یافت تا احراز هویت شوند و در این سامانه معاملات خود را به عنوان موجر و مستأجر ثبت کنند.

این در حالی است که در رابطه با سامانه خودنویس  کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اطلاعات سامانه خودنویس هنوز کامل نیست و دارای اختلال های زیادی در حوزه اطلاعات مالکان و مستاجران است.

او ادامه داد: این سامانه علاوه بر ایراداتی که گفته شد، در حال ورود به یک حوزه صنفی تخصصی است که هیچ سررشته ای در آن ندارد. شاید ما بتوانیم با اصناف دیگر رقابت کنیم، اما مسلما بحث دولت فرق دارد و ما نمی توانیم با چنین شرایطی استقلال کاری داشته باشیم. انتظار می رود دولت این یک مورد را همانند مشکلات دیگر برطرف کند تا صنف ما در این باره متضرر نشود.

گودرزی اظهار کرد: تا به امروز این سامانه نتوانسته به هدف خود که شفافیت در قرارداد ها و ایجاد امنیت بوده است، برسد؛ چراکه ارتباط لازم با سازمان های مرتبط را ندارد. البته نمی توان منکر شد که این سامانه در حوزه های مختلف به بخش مسکن کمک های زیادی کرده؛ برای مثال، صدور کد رهگیری رایگان، مشکل خیلی از مستاجران را حل کرده است.

او بیان کرد: علاوه بر کاهش هزینه، حوزه های دیگری مثل حساب های مالیاتی و مشکلات قضایی قرارداد ها نیز برطرف شده است. به همین دلیل باوجود تمام ضعف ها و ایراداتی که وجود دارد، این سامانه یک بانک اطلاعاتی خوب محسوب می شود که اطلاعات و آمار خوبی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم آورده است و این وزارتخانه می تواند از این اطلاعات در سیاست گذاری خود بهره ببرد.

همچنین فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن درباره سامانه خودنویس گفت: سامانه ای که به طورمعمول در دفاتر مشاوران املاک با آن کار می کنند، حدود ۱۵ سال عمر دارد و در این مدت به متقاضیان برای خریدوفروش، رهن و اجاره ، کد رهگیری داده می شد.

وی در ادامه بیان کرد: اما در حالت دیگر، متقاضیانی بودند که به واسطه پلتفرم های اینترنتی، روزنامه ها و آگهی های موجود همدیگر را پیدا می کردند و مجبور بودند تا برای عقد قرارداد و اخذ کد رهگیری سراغ مشاوران املاک بروند و به اجبار هزینه ای را به عنوان کمیسیون به مشاوران پرداخت کنند. البته در سالیان گذشته، عده ای با استناد بر همین ضعف و با اهداف سوداگری و سودجویانه به دیوان عدالت شکایت و کد رهگیری را از معاملات مسکن باطل کردند.

ایلاتی با بیان اینکه به طورکلی این ضعف در سیستم معاملاتی باعث شد تا برای تقاضا های داوطلبانه پیش بینی صورت نگیرد، افزود: البته این پیش بینی از سوی دولت انجام شده بود که در هر منطقه تعدادی از بنگاه های مشاوران ملکی منتخب، تنها با اخذ مبلغ کمی به عنوان حق ثبت، معاملات این چنینی را انجام دهند و متقاضیان داوطلب، به مشاوران املاک کمیسیون پرداخت نکنند. البته این موضوع منتفی شد و به جایی نرسید.

وی بیان کرد: این مقاومت ها و کارشکنی ها باعث شد تا یک وقفه ۱۰ساله برای راه اندازی یک سامانه منضبط و منسجم اتفاق بیفتد؛ از این رو سرانجام بعد از چند سال، دولت و وزارت راه وشهرسازی تصمیم گرفت با راه اندازی سامانه «خودنویس» این ضعف را پوشش دهد و به مردم این امکان را دهد تا بتوانند به صورت رایگان، خودجوش و بدون مراجعه به بنگاه های املاک، اقدام به ثبت قرارداد های رهن و اجاره خود کرده و کد رهگیری دریافت کنند.  

براساس این گزارش طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر  مستاجرانی که در این سامانه اقدام به ثبت قرارداد اجاره کرده اند از ناقص بودن این سامانه خبر داده و گفته اند که اطلاعات این سامانه کامل نیست و همین امر باعث شده است که در طول انعقاد قرارداد با مشکل مواجه شوند.

 حال با توجه به آنکه دولت وعده داده است تا پایان سال تمامی معاملات اجاره مسکن به سامانه خودنویس منتقل خواهد شد باید ببنیم که آیا اطلاعات معاملات مسکن که هنوز در سامانه خودنویس به صورت کامل بارگذاری نشده است وارد می شود یا خیر؟ چراکه برای تمدید قرارداد های اجاره که طی یکی دو سال گذشته افزایش یافته است نیاز به این اطلاعات است بنابراین باید دولت تمهیدات لازم را در این زمینه انجام دهد تا شاهد بهبود وضعیت بازار اجاره از ابتدای سال آینده باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.