| کد خبر: 256592 |

◄ تحسین دشمن و پندهایی از کتابچه راهنمای کاربردی خرابکاری در سازمان ها

رهبر معظم انقلاب در بخشی از دیدار با مداحان در بهمن 1401 فرمودند: من به عنوان یک ناظر در دل خود به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم چراکه همه چیز را در جای خود و به اندازه فراهم کرده بود اما با وجود این نقشه ... موفق نشدند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در بخشی از دیدار با مداحان در بهمن 1401 فرمودند: من به عنوان یک ناظر در دل خود به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم چراکه همه چیز را در جای خود و به اندازه فراهم کرده بود اما با وجود این نقشه ... موفق نشدند.

گاهنامه مدیر در نشریه 27 تیرماه 1401 با عنوان راهنمای کاربردی خرابکاری در سازمان های دشمن چنین آورده است:

گفته می شود این سند جالب مربوط به سال ۱۹۴۴ (یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم) است که (OSS) اداره خدمات استراتژیک (CIA) آن را برای نیروهای خود در کشورهای اشغالی آلمان نازی نظیر فرانسه و نروژ تهیه کرده و دستورالعمل های خرابکاری را شرح داده است (این موضوع حقیقت داشته باشد یا نه، مطالعه متن خالی از لطف نیست) در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود. سند مورد اشاره این کتابچه (Simple sabotage Field Manual- Office of Strategic Services) است،

نکته جالب و قابل توجه در این سند این است که بسیاری از نکات ذکر شده در آن، متاسفانه در بسیاری از سازمان ها و ارگان ها قابل مشاهده است و می توان نتیجه گرفت که انجام این موارد در سازمان ها، تضمین کننده نابودی و افول آنها ... است.

- سازماندهی و مدیریت: اجازه ندهید راه میان بُر برای تسریع دنبال شود، - طولانی صحبت کنید و تجربه های خودتان را با شرح و تفصیل ... از لزوم « احتیاط » سخن بگویید، « منطقی» باشید و از دیگر همکاران خود هم بخواهید « منطقی » باشند و ...

- برای مدیران: در تقسیم کارها، همیشه اول به کارهای غیرمهم بپردازید و حواس تان باشد کارهای مهم به دست آدم های کاربلد نیفتند، تا می توانید رویه ها و تاییدهای لازم در فرایندهای اداری را زیاد کنید. هر کار ساده را حداقل سه نفر باید تایید کنند.

- برای کارکنان: - آهسته کار کنید، - به بهانه های مختلف کارتان را قطع کنید، - خوب کار نکنید و از ابزار و تجهیزات و ... نامناسب ناله کنید، - از اینکه نمی گذارند کارتان را درست انجام دهید شکایت کنید، - تجربه خود را به تازه واردها ندهید.

- با نگاهی به این کتابچه 32 صفحه ای که از سایت Amazon، Gutenberg یا ... قابل دریافت است می توان به روش هایی که به شهروندان ساده و حتی مدیران میانی کشورهای اشغال شده نازی ها برای ناکارآمد سازی سازمان ها آموزش داده می شد پی برد.

با نگاهی به ص 29 می توان تشابه رفتار برخی مدیران با روش های کتاب مانند بند 5 (سفارش مواد کیفیت بالا) را مشاهده نمود.

  • نقشه راه بلوغ، که بهمن 1386 در کمیسیون فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد از بررسی و تحلیل قوت ها و ضعف های اقتصادی، صنعتی و ... استنتاج شده و به سه ویژگی مشترک ناکامی ها (مناسب ترین گزینه نبودن، فراتر از حد استطاعت بودن، دفعتا و بدون فرصت اصلاح انجام شدن) اشاره می نماید و سه رویکرد درمانی، تصمیم شایسته، اقدام بایسته و بهبود پیوسته را پیشنهاد می نماید. - در اقدام بایسته (ص 10) می خوانیم: در اتخاذ هر تصمیمی باید به توانایی ها و امکانات توجه شود، حتی در موضوع جهاد به عنوان یک عامل بقای جامعه، شرط اصلی این امر اعلام شده، استانداردهای آلودگی موتورهای بنزینی و دیزلی مرحله ای اروپا نمونه مناسب اقدام بایسته می باشد. عدم توجه به محدودیت ها چرخه های مذکور را منفی و روند حرکت را نزولی میکند.
  • ترجمه دقیقتر توصیه کتابچه به مدیران و سرپرستان (ص 29): 1- درخواست دستورات کتبی، 2) با پرسش های مکرر خود را به نفهمیدن بزنید ، 3) هرکار می توانید برای تاخیر کارها انجام دهید، 4) تا اتمام موجودی سفارش ندهید، 5) مواد با کیفیت بالا که تهیه آن سخت است سفارش دهید، 6) اول کارهای غیر مهم را آغاز کنید، 7) بر کار دقیق و کامل بویژه برای محصولات غیر مهم اسرار نمایید، 8) قطعات و محصولات را به جای نادرست منتقل نمایید 9) در آموزش توصیه های غلط یا ناقص بدهید، 10) به افراد ناکارآمد ارتقاء بدهید تا روحیه کارکنان پایین آید، 11) وقتی کارهای مهمتری وجود دارد همایش تشکیل دهید، 12) کارهای کاغذی را بیافزایید، 13) فرآیند کارها را افزایش دهید، 14) همه دستورالعمل ها را در آخرین نامه اعمال نمایید.
  • اکنون بازگردیم به گلایه رهبر انقلاب از روش های اداری که در ملاقات با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان فرمودند (بهمن 400): از سال ٩٧ تا ١۴٠٠، فقط در بخش گمرک ١۵٠٠ بخشنامه صادر شده، خب به کدامش عمل کنند؟ (تین 240019) و اندیشه کنیم در جنگ اقتصادی، مهندسی خوب دشمن چه جاهایی را با چه روش هایی برای ضربه به کشور انتخاب می نمود ....

 

برای دریافت فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.