| کد خبر: 256591 |

◄ تکرار تجربه تلخ قطار سریع السیر تهران قم اصفهان در راه آهن رشت آستارا

در شرایط بسیار خوشبینانه مدت زمان اجرای راه آهن رشت آستارا پروژه حداقل 10 سال و در شرایط خوشبینانه حداقل 15 سال برآورد می شود. ولی رسانه ها صرفا وعده های مسئولان را برای ساخت این پروژه در مدت زمان 3 و 4 سال منعکس می کنند.

تین نیوز

مطابق بررسی های انجام شده، مهمترین دلیل ضعف و قوت اقتصاد یک کشور مربوط به نوع پروژه هایی است که در آن کشور کلنگ می خورد و در کشوری که وضعیت اقتصادش ضعیف باشد، قطعا دلیل آن، کلنگ زنی پروژه های غیر کارشناسی، غیراقتصادی، غیراولویت دار و غیرضرور از محل درآمدهای متعلق به مردم، است که مردم هیچ گونه بهره ای از پروژه ها نمی برند و صرفا یکسری فعالیت پیمانکاری یا بازرگانی و با شعارهای توسعه ای در آن کشور صورت می پذیرد.

متاسفانه مشاهده می شود در مرحله پیدایش پروژه ها و قبل از کلنگ زنی یک ابر پروژه که چند ده هزار میلیارد تومان از منابع کشور باید برای آن هزینه شود، رسانه ها، صرفا مصاحبه ها و وعده های مسئولانی که پروژه ها را توجیه می کنند منعکس کرده و خبری از  انعکاس نقطه نظرات منتقدان و کارشناسان غیرذینفع در پروژه نیست که این یک خطای راهبردی در کشور محسوب می شود. قطعا شعار اولویت منافع ملی بر منافع سازمانی و شخصی باید در عمل مشاهده شود که این موضوع بسیار مهم و از ضروریات است.

بیشتر بخوانید:

برای رشد و تعالی کشور و ایجاد شفافیت، ضروری است رسانه ها نظرات موافقان و منتقدان را منتشر نمایند.

شاید برخی رسانه ها با یک وزارتخانه یا شرکت های زیرمجموعه یک وزارتخانه، قرارداد مالی برای پوشش خبری پروژه هایشان داشته و ملزم به نشر خبرهای مثبت پروژه ها باشند. این نوع قراردادها موجب می شود رسانه ها علاوه بر اینکه فقط وعده های غیرکارشناسی مسئولیان را نشر می دهند در بعضی مواقع پا را فراتر می گذارند و خود نیز شروع به حمایت از وعده های مسئولان می کنند و علاوه بر اینکه خبر منتقدان را به درستی منتشر نمی کنند، حتی وارد مرحله اثبات وعده های مسئولان می شوند، اینجاست که رسانه ها، ناخواسته موجب تشویق مدیران به عدم توجه به نقطه نظرات منتقدان و کارشناسان غیر ذینفع در پروژه ها می شوند و در این شرایط، تجربه های تلخ زیادی نشان می دهد که کلنگ هایی که به زمین می خورد، مستقیما کمانه می کند و روی کمر و سفره مردم می نشیند.

متاسفانه در کشور، شاهد هزاران پروژه نیمه کاره، هستیم که بر اساس مطالعات و تجارب بنده، یکی از ابزار اصلی برای کلنگ زنی های غیرکارشناسی در کشور ایران، رسانه ها هستند که با حجم انبوه تبلیغات اجازه نمی دهند نظر منتقدان به گوش مسئولان ردیف اول کشور برسد چرا که اعتقاد داریم مسئولان ردیف اول کشور، منافع ملی را قطعا در اولویت قرار می دهند. متاسفانه همین رسانه ها، بعد از کلنگ زنی و وقتی پروژه ها متوقف می شود آنگاه ناکارآمدی مسئولان یک وزارتخانه را  به مسئولان ردیف اول کشور نسبت داده و دیگر سراغ مسئولی که وعده داده بود نمی روند که این نیز خطای راهبردی است.

متاسفانه با تبلیغات رسانه  ای و انواع وعده ها، کلنگ زنی ابرپروژه ها صورت می پذیرد و بعد از اینکه مسئول عوض می شود و حقایق پروژه آشکار، در این زمان است که پروژه های غیر کارشناسی یا کاملا متوقف می شوند یا به اجبار به صورت قطره چکانی منابع کشور را هدر می دهند تا مسئول قبلی خیلی مورد مواخذه قرار نگیرد که چرا صرفا بر اساس وعده، مسئولان ردیف یک کشور و مردم را فریب و منابع کشور را هدر داده است؟

کسری بودجه ها و بدهی ناشی از بازپرداخت وام های خارجی در طرح های عمرانی نتیجه این تفکر است که پروژه ها صرفا با هدف تامین منافع قشر خاصی از جامعه تعریف می شود و نه بر اساس نیاز توده مردم و معمولا با شعارهای توسعه عملا قشر سرمایه داری کشور فقط رشد می کند و فاصله طبقاتی افزایش می یابد. متاسفانه مسئولان و پیمانکاران و سرمایه داران و واردکنندگان و دلالان و بانک ها به دنبال کلنگ زنی ابر پروژه های بزرگ در کشور هستند درحالی که نیاز مردم و انتظارشان از مسئولان، حداقلی بوده و به دنبال انجام پروژه های کوچک هستند لذا برای خروج از بحران اقتصادی رویکرد مسئولان باید به نظر مردم نزدیک شود.

چهار  خبر و تحلیل منتقدان احداث راه آهن رشت آستارا که در رسانه ها به درستی منعکس نشد:

1- دلایل عدم سرمایه گذاری کشور روسیه در پروژه راه‌ آهن رشت آستارا :

مهمترین دلیل آن وجود انواع کریدورهای شمالی جنوبی در کشور ایران از جمله کریدور شمالی جنوبی سرخس بافق بندرعباس بود که حدود 11 هزار کیلومتر مسیر بار اروپا و روسیه به هند و کشورهای شرق و جنوب شرق ایران را کوتاه تر می کند (تبدیل 19 هزار کیلومتر مسیر فعلی دریایی به 8 هزار کیلومتر مسیر ریلی سرخس بندرعباس) و عملا نیازی به خط آهن رشت آستارا ندارند که فقط حدود 800 کیلومتر دیگر مسیرشان را کوتاه ترتر می کند و سود لازم را با عبور از این مسیر می برند و هزینه هایشان به اندازه کافی کاهش پیدا می کند که هم اکنون هم در حال استفاده از این خط هستند. از طرفی روس ها از رسانه های ایرانی مطلع شدند که مسئولان ایرانی حتی حاضرند ساختمان وزارتخانه راه و شهرسازی را بفروشند و یا از محل درآمد فروش نفت (تهاتر نفت) و یا از محل اخذ قرض(وام) ،  این خط را بسازند پس چه لزومی دارد خودشان را درگیر سرمایه گذاری با این همه تهدیدات در این پروژه کنند.

2- منعکس نکردن نظر کارشناسان و منتقدان در خصوص وعده مسئولان در مورد درآمدهای سرشار ارزی پروژه رشت آستارا:

وعده های مسئولان در مورد درآمدهای سرشار از این پروژه با اعداد متفاوت و از 2 تا 20 میلیارد دلار در سال اعلام شده است در صورتی مطابق نظر کارشناسان و متخصصان غیر ذینفع در پروژه و حتی مشاوران پروژه، اعداد منطقی 20 تا 50 میلیون دلار در سال برآورد می شود. حساب کنید مدت زمان بازپرداخت اصل و فرع قرضی که باید برگردانده شود (پیش بینی 50 تا 80 سال). چون ظرف مدت زمان محدودی باید قرض (وام صادراتی) 1.6 میلیارد دلاری روسیه برای این پروژه تسویه شود، قطعا بازپرداخت این وام باید از درآمدهای نفتی کشور باشد.

آیا وعده های قبلی مسئولان در توسعه و درآمدهای سرشار برای رسانه ها، محقق شده است که مجدد، به دفاع از وعده های مسئولان، یک مصاحبه را چندین بار منعکس و تبلیغ می کنند؟ یک نمونه از صدها نمونه ای موجود که وعده ها محقق نشده است، قطار سریع السیر تهران قم اصفهان است. آیا مسئولانی که قبلا وعده داده اند حاضرند خسارات این پروژه به منابع کشور را بپردازند!! آیا رسانه هایی که موقع کلنگ زنی این پروژه از درآمدهای سرشار آن تیتر می زدند و نظر مخالفان پروژه را منعکس نمی کردند، حاضرند از مردم عذرخواهی کنند؟ تاریخ تلخ قطار سریع السیر تهران قم اصفهان و ... در پروژه راه آهن رشت آستارا در حال تکرار شدن است. یک مسئول(رئیس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی) که اسیر جو و تبلیغ رسانه ها نشده است و واقعیت ها و تهدیدات محیط زیستی این پروژه را به درستی مطرح کرده است نباید مورد هجمه رسانه ها قرار گیرد که این روش به صرف و صلاح کشور نیست و باعث دلسرد شدن نیروهای انقلابی متخصص متعهد می شود لذا باید این رسانه ها تغییر رویه دهند.

3- منعکس نکردن دیدگاه های مربوط به تهدیدات زیست محیطی، اجتماعی و تملک پروژه رشت آستارا

4- عدم انعکاس نظر متخصصان در خصوص مدت زمان ساخت پروژه

در شرایط بسیار خوشبینانه مدت زمان اجرای این پروژه حداقل 10 سال و در شرایط خوشبینانه حداقل 15 سال برآورد می شود. ولی رسانه ها صرفا وعده های مسئولان را برای ساخت این پروژه در مدت زمان  3 و 4 سال منعکس می کنند. متوسط زمان ساخت پروژه های کلنگ زنی شده ریلی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی بیش از 10 سال بوده است. آن هم برای پروژه های خیلی ساده و بدون مشکل. متاسفانه چون دوره ریاست جمهوری در ایران چهار سال است، لذا مدت زمان ساخت تمامی پروژه ها توسط پیمانکاران و شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی چه یک ساختمان 10 طبقه، چه یک راه 100 کیلومتری و چه راه اهن 160 کیلومتری و چه راه آهن 900 کیلومتری، 3 تا 4 اعلام و کمتر از یک دوره ریاست جمهوری وعده داده می شود تا مدیران ردیف یک وزارتخانه ها و نمایندگان مجلس و کشور، انگیزه صدور مجوز کلنگ زنی را صادر کنند و متاسفانه این وعده ها در حال تکرار شدن است لذا اهمیت موضوع باید برای خبرگزاری ها تبیین شود.

از همه رسانه های تخصصی و غیر تخصصی که انصافا همگی دلسوزانه به دنبال آبادانی کشور اسلامی عزیزمان هستند، خواهشمندم در مرحله پیدایش ابر پروژه های ملی، نقطه نظرات و نکات منتقدان و موافقان را بدون احساسات و بدون تعصب مطالعه و منعکس نمایند تا ان شاء الله مسئولان دلسوز این کشور، بهترین تصمیم را به نفع توده مردم اتخاذ نمایند.

*  کارشناس حوزه اقتصاد، امنیت

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 0

    پروژه قطار سریع السیر اصفهان یک افتضاح سیاسی هست.


    پول خرج میشود اما محبوبیت و رایی هم جمع نمیکند!!

    مثل اینکه طلا ها را در بیابان بریزیم، همین خرج در تهران تا قم تا اصفهان میشد ۲۰ میلیون نفر حامی داشت.



    الان قطار سریع السیر ترکیه و برقی ببینیم ابتدا استانبول را به انکارا متصل کردند .

    در ایران مبدا وجود ندارد بیابان ریل گزاری کرده ایم ! سوال مصرف کننده و مسافر کجاست.


    همه یادمان هست اصل طرح ابتدا مانند شانگهای ، اتصال قطار سریع السیر تهران به فرودگاه امام ، سپس قم حرم، از انجا به اصفهان بود.


    کارشناسان ان زمان کجا بودند؟ یک علت پیشرفت آزادراه تهران شمال این بود که در دولت قبل ، قطعه ۱ یعنی مبدا افتتاح کردند ، دولت حاضر هم منطقی قطعه ۲ را در حال پیگیری هست.



    هر ادم عاقلی میداندیک مسیر ریلی بدون مبدا باری و مسافری ارزش ندارد

  • سعید اقاجانی 5 3

    راه اهن رشت استارا از هر مسیر رد بشه یا میفته تو باغات مردم یا شالیزار نهایت یه گوشه جنگل گیسوم رو اشغال میکنه شما باید یه متر زمین رو پنج ملیون از کشاورز بخری تا بتونی ریل گذاری کنی. اقتصاد ما به کشاورزی و زمین گره خورده با توجه به تقسیمات زمین بین وراث هر کشاورز متوسط چن هزار متر زمین داره که واسه امرار معا‌ش لازمه اونم بده به یه پروژه بدون حساب کتاب که ارزش نداره. تو روستای خطبه سرا تالش پل زدن کامیون از زیرش رد نمیشه میگن اشتباه شده یه بار هم تو خوب بودنتون اشتباه کنید چرا تو گتداتون اشتباه میشه. یه پل نمیتونین درست کنین الان میخوایین کل زمین مردم رو نابود کنید /b>

  • صادق 8 3

    پیشنهاد میشود بجای احداث این خط از میان جنگلها وزمینهای کشاورزی راه اهن استارا به راه اهن میانه اردبیل وصل شود واز این همه خسارت به محیط زیست جلوگیری شود

  • محمد 5 3

    مطلب گفته شده کاملا دقیق و صحیح است
    ان شاء الله مسئولین به تهدیدات واقعی این پروژه توجه و پروژه را متوقف و قرضی که از روسیه برای این پروژه گرفته شده بیارن تو مسکن یا تولید یا بیارن تو پروژه هایی که مورد نیاز مردم است.

  • M 2 0

    گستردگی سفره ای که قرار سر این پروژه پهن بشه و حداقل یک دهه بخور بخور باشه اهمیت خاصی برای عده ای خاص و عزیز کرده داره فاجعه محیط زیستی و صلاح یک ملت٬ کیلویی چنده یک عده خاص و شرکت پیمانکاری را بچسب(تفکر مسئولین)

  • احمد 2 0

    متاسفانه حکومت رسانه های منتقد را تعطیل کرد و رسانه های سازشگر و خودی هیچ وقت چیزی را نقد نکرده ب

  • رضا 2 0

    استان گیلان نسبت به تراکم جمعیتش وسعت کمی دارد... رآهن نابودکنندزمینهای مرغوب خواهدبود.. من بعنوان یک گیلانی مخالف این طرح هستم.

  • ابراهیم 2 2

    گیلان هر چقدر سرسبز باشه از اروپا و بلژیک سرسبزتر نیست که بیشترین خطوط ریلی از دل جنگلهایش رد شده چرا اونجا مشکل محیط زیستی ایجاد نمی کنه این خط لوله جدا از منافع اقتصادی برای کشور ، پیوند منافع و وابسته سازی کشور های همسایه و به تبع آن صلح ، تسهیل در ترددات بار و مسافر ، تسهیل ترانزیت و صنایع تولیدی و تبدیلی و بسته بندی و ...... مفید و کار ماندگاری برای ملت، دولت و نظام است. به امید فعال شده این خط ریل آهن

  • یاشار 0 3

    خط راه آهن آستارا و رشت و تکمیل شدن خط بین المللی شمال جنوب بسیار به نفع منافع پایدار ایران و وابستگی دیگر کشورها به ایران می گردد امیدوارم مردم و دولت های خدمتگزار به کارشناسی های همراه با حب و بغض هیچگونه توجهی نکنند

  • علیرضا نوری 5 0

    قطار سریع اصفهان در دوره مدیریت کسانی بود که با به اصطلاح رستاخیز ریلی بزرگترین سانحه ریلی کشور رو رقم زدند و دهها مسافر آذر بایجانی رو در سانحه سمنان به کام آتش و مرگ فرستادن کسانی که بجای محاکمه شدن الان در جایگاه کارشناس مطالبه گر ظاهر شدند متاسفانه نهاد های نظارتی هیچوقت در مورد عملکرد و ثروت این ابر اختاپوس ها که بر آمده از دولت های اصلاحات و تدبیر و.. گزارشی به قوه قضاییه ندادندمثلا عملکرد معاونت مسافری در زمان 92تا95فصاحت به تمام معنا بود

  • اکبر 3 0

    حرف حرف کاملا درستی هست.
    تازه مدیرعامل شرکت راه آهن مصاحبه کرد گفت کریدور ریلی شمالی جنوبی سرخس بافق بندرعباس در شرق ایران و به دور از مراکز جمعیتی و محیط زیستی و مناسب برای عبور بار ترانزیت که کاملا در اختیار روسها قرار گرفته و هر میزان باری که دارند میتونن از این مسیر بیارن و این مسیر بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مسیر فعلی دریایی آنها را کاهش داده است.
    به همین دلیل روسها در رست آستارا سرمایه گذاری نکردند و فقط یه قرض به ایران میدهند.
    روسها احمق نیستند در راه آهن رشت آستارا سرمایه گذاری کنند و بعد بروند التماس کشور آذربایجان رو بکنند که تو رو خدا اجازه بده بار رو از کشورت عبور بدیم تا بتونیم از مسیر رست آستارا ببریم.
    مسئولین کمی تفکر هم خوبه.

  • ناشناس 0 1

    تین نیوز این چه طینتی تو داری
    اواخر دوره ریاست جمهوری رفسنجانی بود که همه روسای جمهور منطقه دعوت کرده بودن برای افتتاح راه آهن جنوب شمال.
    از آن زمان تا حالا 26سال میگذرد چرا هیچ کس تذکری انتقادی نظری نداد همینکه یک نفر پیدا میشه داره طرح های روی زمین مانده به اجرا میخواد دربیاره
    انتقادات مخالفت ها شروع میشه تا اون دست از کار برداره از زمان پایان جنگ تا الان همچین رئیس جمهوری نیومده بود خواهشاً امواج منفی نفرست

  • آرش(زخمی) 2 0

    متاسفم چراکه ماایرانیان عادت داریم تجربه رادوباره تجربه کنیم

  • امیر 1 2

    واقعا چرا این تبلیغات رو راه انداختین
    همه میدونن که اگه این راه آهن راه بیفتد گیلان بخ هاب منطقه تبدیل میشه و استان های شمال غرب اینو نمی‌خوان ولی این کار انجام میشه و حتی میتونه در دوسال اول تمام هزینشو بده مثل رشت قزوین که تونست با عوارض صرفا داخلی تو یک سال تمام هزینشو در بیاره

  • امين 0 3

    به كوري چشم دشمنان بي هويت گيلان اين پروژه اجرايي ميشه

  • ناشناس 1 1

    آماده شدن واسه کارشکنی خدا دشمنان ایران و اسلام را خار و زبون خواهد کرد زور میزنید که کار رو تعطیل کنید خودتون و شرکتهای وابسته ساخته شدید که خون مردم رو به اسم پروژه های ملی توی شیشه کنید و پروژه های ۲ ساله رو ۱۰سال کش بدید خدا ناظر اعمال شماست روز مرگ شما هم میرسه چه بخوای چه نخوای اون موقه باید جواب بدید

  • ابوالفضل 2 0

    بار روسیه و اروپا الان از کریدورهای ریلی شمالی جنوبی ایران نظیر سرخس بافق بندرعباس داره ترانزیت میشه.
    مسیر روسیه چند هزار کیلومتررکوتاه شده.
    دیگه نیازی نیست رشت آستارا ساخته بشه با این همه تهدید و با پول قرضی از روسیه.
    برای حمل بار بین آستارا تا رشت هم میشه از روشهای ترکیبی استفاده کرد در دنیا هم اینطور نیست همه جا رو با ریل وصل کنند اون هم با مول قرضی بازپرداختش از جیب مردم.

  • مرتضی 0 2

    شایسته است راه آهن رشت آستارا در کمتر از یک سال احداث شود.

  • قربان 3 2

    راه اهن رشت استارا به جنوب ......نابودی اکوسیستم منطقه گیلان میباشد .....طرح بدون مشورت بانخبگان علم زیست محیطی ومنابع طبیعی........روسیه سواربراسب خود شد
    ومادنبال اسب رها شده ......بهتراست مدرسه ودانشگاه ها تعطیل شود تااقایون بگردنند دنبال اسب رها شده

  • محمود 0 0

    بجای آستارا رشت که خیلی سخت است اتصال میانه به اردبیل ؤآستارا ویا بیله سوار بهترین گزینه است .پروژه میانه به اردبیل دردست اجراست

  • رستم 0 0

    این پروژه که قطعا توجیه اقتصادی نداره و گیلان رو نابود میکنه امسال متوقف بشه خیلی بهتر تا سال بعد متوقف بشه.
    مسئولین وقتی بیدار میشن که دیگه خیر دیر میشه.
    شبیه ستونهای منوریل قم یا قطار سریع السیر تهران قم اصفهان و ...
    در دولت انقلابی قرار بود کلنگ زنی بیهوده انجام نشه.
    ظاهرا فرمون دست عده ای خاص است و تغییر مسئولین تغییری در رویکرد و عملکرد نداره.
    این پروژه هم قطعا متوقف میشه و هر چه زودتر متوقف بشه آبروریزیش کمتره.
    ما گفتن بود بعدا نگید کسی به ما نگفت و خبر نداشتیم.