| کد خبر: 256232 |

یک کارشناس:

◄ درآمد 15 میلیارد دلاری راه‌ آهن رشت آستارا؛ 120 برابر واقعیت است

اگرچه مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفته است با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابجا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد اما کارشناسان ترانزیت این دیدگاه را شایعات بی اساس و نظریات افراطی توصیف کرده اند.

تین نیوز

اگرچه مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفته است با اجرا شدن پروژه راه‌ آهن رشت آستارا ، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابجا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری دارد اما کارشناسان ترانزیت این دیدگاه را شایعات بی اساس و نظریات افراطی توصیف کرده اند.

به گزارش تین نیوز ، محمد اسماعیل علیخانی در مورد اظهار نظرهای صورت گرفته در مورد درآمدهای ترانزیتی و توریستی راه آهن رشت آستارا گفت: اگر طول سیر قطارها در قلمروی ما ۲۰۰۰ کیلومتر و تعرفه حمل بار سه سنت دلار و کرایه هر تن از قلمروی کشور ۶۰  دلار و با درآمدهای احتمالی ۷۵ دلار در هر تن باشد، کل کرایه دریافتی ۱۱۲۵ میلیون دلار خواهد بود که با ۲۰ میلیارد دلار تفاوت فاحش دارد ضمن این که باید در نظر داشت همه کرایه دریافتی نیز درآمد نیست.

بیشتر بخوانید:

 

وی در جمع متخصصان تین نیوز با تاکید بر این که عبور ۱۵ میلیون تن بار از راه آهن یک خطه تقریبا غیر ممکن است، افزود: میزان قبلا تقاضای ترانزیت بار در این محور ۲،۲ میلیون تن اعلام شده بود.

این کارشناس عنوان کرد: اگر تقاضای ترانزیت 15 میلیون تن بار هم وجود داشته باشد، این میزان بار از محور رشت قزوین و گلوگاه کوهین با ظرفیت ۸ میلیون تن نمی تواند عبور کند و بیشتر ظرفیت این محور به وسیله بار ملی و بارهای بندر انزلی اشغال می‌ شود در نتیجه ارقام اعلام شده هم از نظر تقاضا و هم از نظر درآمد دور از واقع است.

علیخانی تاکید کرد: در نتیجه، با توجه به این که کرایه دریافتی حدود مبلغ 0.165 میلیارد برای عبور بار ترانزیت از همه قلمروی کشور در طول حدود 2000 اندومتر است درآمد اعلام شده ۱۵ میلیارد دلاری 120 برابر واقعیت است.

بیشتر بخوانید:

به گفته وی، این در حالی است که همه ۱۶۵ میلیون دلار کرایه دریافتی نیز سود نیست و دست بالا 30 درصد آن سود است که رقمی حدود ۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

او با بیان این که جذب انبوه توریست با احداث این راه آهن نیز جای سوال دارد، عنوان کرد: این اغراق هاست که جریان ترانزیت را به انحراف کشانده وگرنه همین دلارهای اندک هم مهم است، اما برای کسب آن نمی توان برای ساختن یک راه آهن یک خطه هشت تا ده میلیون دلار در هر کیلومتر هزینه کرد.

او گفت: بنابراین با توجه به تعرفه های جاری، در افق ۲۰۲۵ درآمد حاصله از ترازنیت هیچگاه به میلیارد دلار نخواهد رسید و سود حاصله با فرض سی در صد کرایه دریافتی پس از وضع هزینه های جاری و سوخت و با صرفنظر از هزینه استهلاک زیربنا و ناوگان با کوشش های بسیار و در همه کریدورهای مفروض، شاید به 200 میلیون دلار (کمی کمتر یا بیشتر) برسد.

علیخانی افزود: در مجموع این شایعات از مصادیق امور گمراه کننده بوده و فقط موجب توجیه پروژه های ناموجه ( به خصوص در راه آهن )  به اشتباه انداختن مسئولان و تصمیم گیران و وهن کارشناسان در عرصه بین المللی می شود.

قابل ذکر است، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور همزمان با انعقاد قرارداد راه آهن رشت آستارا، با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی با بیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می‌ شود،‌ گفت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت - آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه جا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه‌آهن ساخته شود.

منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه‌اندازی این خط ریلی و آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امين 6 12

    به كوري چشم دشمنان گيلان اين راه اهن ساخته ميشه

    • محمد علی 7 3

      ایشالا پولش بره تو جیب مردم گیلان چش دشمناشم دربیاد دوروز دیگه نیایی زوزه بکشی شما که جنگلامونو نابود کردید حداقل به ما محلیا هم یه کاری بدید

  • ناشناس 7 3

    جالبه که بعد از نگرانی آمریکایی ها از احداث این خط , حالا هر روز چند صدا از اینور آنور مملکت در می آد و هر کسی به نحوی احداث این خط را می کوبه یکی می گه مشکل محیط زیستی داره دیگری می گه زمین های مرغوب شمال را از بین می برید دیگری اهداف و منافع این طرح را زیر سوال می بره و نفر بعدی بذر ناامیدی و یاس پخش می کنه !!!!! این طرح احداث خواهد شد و در "افق طرح" به این میزان جابه جایی بار و مسافر و درآمد 20 میلیارد دلاری و حتی بیشتر هم خواهد رسید وقتی می گن "افق طرح" یعنی طرح ساخته می شود به افتتاح می رسد ایرادها و مشکلات احتمالی اش برطرف می شود توسعه پیدا می کند و اگر لازم باشد ریل آن حتی از قزوین , 2 خطه خواهد شد اما فعلا همین 1 خطه کافیست و تا به احداث این یک خط برسیم که حداقل 4 سال کار خواهد بود و تا ظرفیت همین خط را هم پرکنیم انشاله به داشتن 20 هزار کیلومتر خط ریلی نرمال هم خواهیم رسید و یکسری گره های دیگر هم در شبکه ریلی باز خواهد شد آنوقت می شود به توسعه بیشتر و بیشتر هم فکر و اقدام کرد , کریدور شمال جنوب نه یک طرح منطقه ایی , بلکه یک طرح جهانی است که سازمان ملل هم برای احداث آن توصیه کرده درواقع این کریدور , کریدور سوئز خشک است و حمل بار جهانی را به لحاظ امنیت , زمان و قیمت با شرایط خیلی بهتری مواجه می کنه در نتیجه هر 1 دلاری که برای بنادر شمالی جنوبی ایران و بزرگراه ها , آزادراه ها و ریل های شمالی جنوبی متصل کننده این بنادر هزینه می شود بعدا 100 برابرش برمی گرده و این تازه وجه دوم کار است وجه اول و مهم این کریدور , دادن وزن سیاسی به ایران و قرار دادن ایران در شرایطی است که به سادگی قابل تحریم نباشد به سادگی هم نشه در مجامع جهانی علیه چنین کشوری رای منفی داد چون منافع قدرت ها به خاک ایران دوخته می شود از طرفی با دوخته شدن منافع کشورهای همین منطقه به هم , فتنه و مشکلات کمتر خواهد شد فتنه باشد دیگر نمی شود این منطقه را چاپید و این درد بزرگ غرب خواهد شد به عنوان مثال اگر همین جمهوری آذربایجان که امروز شیطنت می کند فردا ببیند از همین کریدور به درآمدهای بزرگی می رسد دیگر بعدش نمی تواند به شیطنت ها ادامه دهد چون آنوقت ایران مسیر کریدور را به سمت دیگر می چرخواند اروپا هم همین جوری به ثبات و بعدا پیشرفت رسید این ها همه با هم مشکلات تاریخی و حتی نژادی دارند اما آنقدر منافع یکدیگر را بهم دوخته اند که دیگر مجبور شدند که آرام کنار یکدیگر قرار بگیرند و همه با هم پیشرفت کنند .

    • ناشناس 0 0

      تحقق درآمد 20 میلیارد دلاری مستلزم مقدماتی استن که اساسا وجود خارجی ندارد. بار به این میزان نیست. دقیقا این موضوع مثل ده ها فرودگاه است که ساخته شده و اصولا مسافری وجود ندارد. تازه اگر روابط بین المللی برقرار شود ممکن است که فرودگاه ها فعال شود. ولی اگر هر اتفاقی هم بیفتد، میزان بار ترانزیت از این محود چندان افزایشی پیدا نمیکند هر پروژه اقدامات و مطالعات خود را نیاز دارد و کسی بدون مطالعه و تخصص حرف نزند!

  • ناشناس 8 3

    عبور ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی کاملا غیر واقعی هست، راه آهن یک خطه این امکان را ندارد، ظرفیت خط بندرعباس تا رشت خیلی کمتر از این ارقام هست.
    برای کارشناسان این حوزه شنیدن این رقم سازی ها و دیدن نتایجش واقعا عذاب آور هست

  • محمد 6 3

    وعده داده شده برای درامد کشور از ترانزیت راه اهن رشت آستارا 120 برابر نیست بلکه 125 برابره
    همیشه وعدهای بزرگ داده میشه تا مجوزات گرفته بشه و پروژه ها کلنگ بخوره، بعد که کار زخمی شد واقعیتها را می گویند.و چند ده سال پروژه پیمانکاری طول میکشه.
    مطابق تعرفه های بین المللی برای عبور بار ترانزیتی، این تعرفه به طور متوسط 2 سنت تن کیلومتر است
    فاصله آستارا تا بند عباس 1600 کیلومتر است در نتیجه درآمد یک تن بار ترانزیت از آستارا تا بندعباس 32 دلار است که اگر فرض خیلی خوشبینانه کنیم که از این درامد فقط 50 درصد آن صرف هزینه های این انتقال بار می باشد، لذا سود حاصل از هر تن بار ترانزیت از رشت به آستارا 16 دلار است.
    مطابق نظر مشاورین حداکثر بار قابل انتقال از مسیر کشور آذربایجان و رشت و آستار1 میلیون تن در سال می باشد(مطابق ظرفیت کشور آذربایجان به عنوان کشور واسط ایران و روسیه) لذا سود حاصل از این ترانزیت حداکثر 16 میلیون دلار در سال می باشد نه 20 میلیارد دلار در سال.
    در رشد وعده ها پیشرفت خوبی داشتیم

  • سید مرتضی ناصریان 3 1

    با سلام و احترام
    مطلب استاد معظم علیخانی درست است
    البته با تغییر شرایط و مفروضات ممکن است درآمد اندکی بیش از برآورد ایشان باشد
    با این حال اصل مطلب ایشان درست است که اغراق فاحش در برآورد درآمد ترانزیت در رسانه ها بیان شده که گمراه کننده است

    درآمد ترانزیت ریلی و جاده ای برای کل کشور به زحمت ممکن است به یک میلیارد دلار برسد.

  • فعال محیط زیست 5 0

    برای سد کمال خان در افغانستان هم خودمان سیمان دادیم و الان گرفتار شدیم.

    تکرار اشتباه از خود اشتباه بدتره.

    با دست خودمان تیشه به ریشه مان نزنیم و با طناب روسها به چاه نرویم.

    جنگلهای سواحل خزر دیگر توان ندارند.

    امنیت غذایی کشور همین الان هم با بحران مواجه است.
    حال با از دست دادن ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در این پروژه مخرب، به این آتش دامن نزنیم.

  • محمدی 7 1

    ساخت راه آهن رشت -آستارا در قبال تخریب محیط زیستی و ااز بین رفتن درختان هیرکانی هیچ توجیهی ندارد

  • ناشناس 3 1

    این خبرای کذب فقط برای آرام کردن مردم گرسنه ایرانه

  • ناشناس 4 0

    این پروژه اگر به واقع و دور از دروغها و آمار غلط، به درستی بررسی بشه، جز ضرر و تخریب، هیچ سودی برای کشور نداره.
    چه به لحاظ اقتصادی، چه زیست محیطی، اجتماعی و ...
    فقط هدر رفت سرمایه ست.

    چرا کشور ما باید از پول نفت برای روسها خط آهن بسازه.
    کیا از این داستان سود می برن که اینقدر دفاع می کنن و سنگ روسها رو به سینه میزنن.

    واقعا یه لحظه فکر کنیم چرا خودشون سرمایه گذاری نمی کنن.
    کشور روسیه اونقدر به فکر مردمشون هست که روی کاری که اما و اگر داره سرمایه گذاری نمی کنه.
    بعد ما راحت بیت المال را به فنا میدیم.

    اونم در این شرایط سخت.

    نه شرقی
    نه غربی
    جمهوری اسلامی

  • محمدی 4 1

    بی شک این درآمدگفته شده ازراه آهن رشت آستارا اغراق آمیز هست
    درقبال تخریب محیط زیست وجنگلهای هیرکانی،تملک اراضی، هزینه حمل مصالح فاقد توجیه هست

  • کارشناس ارشد عمران 5 1

    روسیه عاشق چشم وابروی ما نیست
    محیط زیست وجنگل های باستانی هیرکانی رونابودنکنیم.
    هزینه های تملک اراضی بجای خود.ازنظر مکانیک خاک، تحکیم خاک شمال هزینه برترازسایرمناطق هست،فقط دریک موردازدلایل عدم توجیه پذیری نصف مسیربایدپل زده شود!!
    ماهروقت مسیرجایگزین روگفتیم انگ قومیتی زدند.
    باورکنیددرآمدهای حاصل از ترانزیت این مسیرخیلی باواقعیت فرق داره

  • حیدری 5 0

    چشممان آب نمیخوردچون تجربه نشان داده درطول تاریخ روسیه درجهت تضییع حقوق ایران ودرجهت منفعت خود عمل کرده

  • حسن زاده 6 1

    اینکه کاری نیست آقایون بخاطرروسیه حاضر بودند خلیج فارس وخزرروباایجادکانال بزرگ آبی بهم وصل کنند

  • جوادی 6 0

    دستهای پشت پرده هرکاری خواهندکردتااین راه آهن رشت آستاراساخته بشه
    این راه آهن مثل بادکنکی که خواهدترکید آنوقت خواهیم دیدچیزی جزحیف ومیل بیت المال وتخریب طبیعت هیچ عایدی برای کشورندارد

  • ناشناس 0 1

    راه آهن یک خط واقعا مزخرفه

  • فرهادی 5 1

    رئیس فراکسیون محیط زیست:

    🔹راه آهن رشت-آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه‌ای ایران است.

    🔹 با پول نفت ملت، جنگل گیسوم و 100 هزار درخت می میرند./رکنا

  • ناشناس 3 0

    رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد:
    سمیه رفیعی: راه آهن رشت-آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه‌ای ایران است/ با پول نفت ملت جنگل گیسوم و 100 هزار درخت می میرند

    رکنا: سمیه رفیعی تاکید داشت: راه آهن رشت- آستارا در حالی قصد اجرا دارد که هیچ مطالعه ای که ضرورت این راه آهن را تثبیت کند انجام نشده است.


  • محمود 0 2

    بهترین راه ترانزیتی مسیر انزلی آستارا که پرازمشگلات گوناگون است نیست را از راه آب ابریشم تهران تبریز جلفا وماکو است

  • خان داداش 1 3

    آدم با خوندن مطالب شما یاد دوران کودکی خود‌ش، و شخصیت منفی باف کارتون گالیور میفته...
    من میدووونستم ک نمیییشه
    ما نمییییتونیییم

  • ناشناس 4 0

    خیلی جالبه که در کشور ما هنوز مفهوم توسعه پایدار و درخور برای مسئولین معنی نداره. فقط انگار شنیدن افزایش خطوط ریلی به معنای توسعه ست. اما ضرر و زیانش رو حساب نمی کنن.
    این خط گیلان رو به واقع نابود می کنه و می دونید که کسی هم قرار نیست بعدا حساب پس بده.
    گیلانی ها به هوش و به گوش باشید‌. دودش از همه بیشتر به چشم شما میره.

    اما خوشم اومد از روسها. دولت باهوش روسیه خودش رو در این سیاه چاله نمیندازه و فقط به ما وام میده. فکر کنید اون خط راه آهن می خواد، اما خودش سرمایه گذاری نمی کنه.
    درک چرایی این عدم سرمایه گذاری، اونقدرها هم سخت نیستا.
    هر چقدر هم که کم سواد یا حتی بیسواد باشیم، قابل فهمه که این معامله دو سر سود نیست و روسها اینو فهمیدن و حاضر نیستن منابعشون رو هدر بدن.


    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
    آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

  • مرادی 6 0

    اصلانیازی به احداث راه آهن رشت آستاراباآنهمه هزینه ومعضلات زیست محیطی نیست، راه آهن اردبیل درمراحل پایانی ساخته فاصله ایستگاه راه آهن اردبیل تا پایانه ریلی آستارا کمتر از ۷۰کیلومتره که نصف این جاده بزرگراه هست
    فقط بابزرگراه کردن ۳۵کیلومتردیگرمیتوان بارهای ترانزیتی روازایستگاه راه آهن اردبیل به آستارا رساند.ازنظرزمان سیر هم تفاوت چندانی بامسیررشت آستارا نداره.
    منتها وقتی پای مسائل دیگردرمیان هست بهانه جورکردن راحتترین راهه

  • فعال محیط زیست 0 0

    ۱. خط آهن رشت آستارا دقیقا از چه مسیری عبور می کند؟
    ۲. آیا مجوزهای مربوطه از دستگاههای ذیربط اخذ شده است؟
    ۳. آیا کل پروژه، گزارش ارزیابی محیط زیستی دارد؟
    ۴.‌آیا حساب شده هزینه تخریب هایی که صورت می پذیرد، چقدر است؟
    ۵. چه تعداد درخت با قدمت میلیونها سال قطع می شود؟
    ۶. این خط از چند هکتار زمین کشاورزی عبور می کند؟
    ۷. هزینه خرید این زمینها چقدر است؟
    ۸. چه مقدار منابع قرضه نیاز داریم؟
    ۹. از کجا قرار است تامین شود؟
    ۱۰. چه مقدار خط ریلی نیاز داریم؟
    ۱۱. هزینه آن چقدر است؟
    ۱۲. دولت کریمه روسیه چقدر وام داده؟
    ۱۳. این وام چند ساله است؟
    ۱۴. شرایط بازپرداخت وام چگونه است؟
    ۱۵. قرار است وام از چه محلی پرداخت شود؟
    ۱۵. اجرای پروژه دقیقا چند سال طول می کشد؟
    ۱۶. سود حاصل از اجرای این پروژه برای ملت ایران چقدر است؟