| کد خبر: 256241 |

◄ واقعه فرودگاه شیراز تکرار خواهد شد؟

بین متولیان حمل و نقل هوایی و صنعت هوانوردی ایران رسم است که وقتی رویداد و سانحه ای در این حوزه روی می دهد تا حد ممکن آن را بی اهمیت جلوه دهند مبادا نواقص مدیریتی آنها برملا شود.

تین نیوز

بین متولیان حمل و نقل هوایی و صنعت هوانوردی ایران رسم است که وقتی رویداد و سانحه ای در این حوزه روی می دهد تا حد ممکن آن را بی اهمیت جلوه دهند مبادا نواقص مدیریتی آنها برملا شود.

با چنین رویکردی قطعا سانحه ای که برای هواپیمای عمان ایر در فرودگاه شیراز به وجود آمد، و وجود جسم خارجی روی باند فرودگاه علت آن اعلام شد!، همچنان قابل تکرار است.

به عبارت دیگر،

تا وقتی دغدغه مدیریت ارشد صنعت هوانوردی به جای اولویت دادن به مسائل فنی و اجرایی، برخی آداب و مناسک در پروازهاست،

وقتی دغدغه مدیریت میانی این صنعت مسائل غیر فنی مثل نوع پوشش در فرودگاه ها باشد،

و تا زمانی که کارشناسان خبره در پستوها و خاموش، اما افراد کم اطلاع و غیرمتخصص در رأس هرم تصمیم گیری شرکت ها باشند،

و تا زمانی که به جای رسیدگی به امورات مغفول در ایمنی، هم و غم مدیران ارشد صنعت هوانوردی برنامه های جشن و سرود و تفریحی(که در جای خود لازم هم هست) و سایر برنامه های غیرمرتبط باشد،

تا وقتی که وزارت راه و مدیریت ارشد سازمان هواپیمایی کشوری، توسعه زیرساخت را بر اساس توصیه های سیاسی در فرودگاه های غیر عملیاتی پیگیری می کنند و نظایر فرودگاه سقز و ... با میلیاردها تومان هزینه بیت المال ساخته و بلا استفاده به دست استهلاک سپرده می شود،

و تا زمانی که به جای توجه به شاخص های ایمنی، شمردن تعداد هواپیماها، نقل محافل و مصاحبه های مدیریت ارشد صنعت هوانوردی باشد،

 تا هنگامی که جلسات هیات مدیره سازمان‌ها و شرکت ها در این صنعت بی هیچ نتیجه محسوس و ملموس تشکیل شود،

تا زمانی که تامین پرواز به غلط دغدغه مدیر فرودگاه باشد و از این شرکت هواپیمایی به آن شرکت پای در رکاب در معیت مقامات باشد،

و تا زمانی که مرکز کنترل فضای کشور اتوماسیون استاندارد و قابل اطمینان خود را در اختیار نداشته باشد،

و تا زمانی که اداره طراحی دستورالعمل های پروازهایش بجای اتوماسیون و نرم افزار، متکی بر قلم و کاغذ باشد،  

و تا زمانی که مدیران صنعت هوانوردی و عملیاتی بدون رعایت مقررات و مصاحبه مصرح در قوانین عزل و نصب می شوند و ... ،

رویداد تاسف باری که برای هواپیمای عمانی در شیراز به وقوع پیوست، بازهم در شیراز و سایر فرودگاه های تکرار خواهد شد و در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

این زنگ خطر مدت هاست به صدا در آمده اما در هیاهوی روزمرگی و در ظل بی تخصصی و عدم اشراف مدیریت کلان صنعت هوانوردی، و سرپوش گذاشتن سریالی علل و موامل اصلی و توجیه خطاها، کسی صدای فاجعه را نخواهد شنید.

 با این رویه هیچ بعید نیست سوانح هوایی و رویدادهای آتی دردناک تر و خونبار تر باشد. این پیش بینی، یک یافته علمی است اگرچه علم این روزها در صنعت هوانوردی مهجور مانده و لمپنیسم جایگزین آن شده است. بهتر است دوستان متولی نظارت بر این صنعت هم از خواب غفلت بیدار شوند که عواقب ترک فعل متوجه ایشان نیز خواهد بود.

* کارشناس

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.