| کد خبر: 236173 |

استمرار یک مطالبه عمومی صنفی از وزیر جدید راه و شهرسازی؛

◄ تشکیل صندوق ذخیره و حمایت از رانندگان حمل و نقل جاده ای

هدف از تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، تامین مالی پایدار برای توسعه زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل کشور و تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و بیمه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ذکر شده است.

تین نیوز

چندین سال از الزامات قانونی تشکیل «صندوق توسعه حمل و نقل» می گذرد. این موضوع در ماده 48 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه دولت در سال 96 به تصویب رسیده است. در آنجا اجازه تشکیل صندوق مذکور با سرمایه اولیه 19 هزار میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی داده شده است.

هدف از تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، تامین مالی پایدار برای توسعه زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل کشور و تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و بیمه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ذکر شده است.

از جمله منابع مهم تامین سرمایه اولیه این صندوق بودجه های سنواتی، تمام یا بخشی از عوارض خودروها، و عوارض جاده و سوخت است که در قوانین مربوطه ذکر شده است.

درآمدهای حاصل از طرح های دولتی که بهره برداری و نگهداری آنها به بخش غیر دولتی واگذار گردیده و نیز درآمدهای حاصل از پروژه های مشارکتی که اصل و فرع سرمایه گذاری آنها پایان یافته و به دولت منتقل شده است و نیز درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی از دیگر منابع تامین سرمایه صندوق توسعه حمل و نقل می باشد.

اساسنامه این صندوق در سال 98 نیز در جلسه هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شده است و در زمان تصدی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز با صدور حکمی آقای دکتر دانش جعفری مسئول راه اندازی صندوق مذکور گردیده  که براساس اخبار منتشره در سال جاری نیز سه نفر از اعضای هیئت عامل صندوق نیز منصوب شده اند.

البته هنوز اخبار موثقی از تامین این سرمایه 19 هزار میلیارد تومانی از منابع ذکر شده، منتشر نشده است و اخبار منتشره حاکی از آن است که در سال 1400 مبلغ 500 میلیارد تومان از این سرمایه تامین و تخصیص اعتبار یافته است و صد البته به نظر می رسد سرعت بخشیدن به تشکیل این صندوق و تسریع در تامین منابع مورد نیاز می تواند بارقه امیدی را برای سامان بخشیدن به وضعیت عمومی حمل و نقل جاده ای روشن نماید.

دراین میان برای تحقق خواسته های صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر، تشکیل صندوق ذخیره و حمایت از رانندگان حمل و نقل جاده ای امری ضروری به نظر می رسد.

تشکیل این صندوق با سرمایه گذاری مستقیم رانندگان شاغل در این بخش با حمایت صندوق توسعه حمل و نقل، می تواند کارگشای مشکلات رانندگان و مالکان وسائط نقلیه عمومی جاده ای باشد، به طوریکه با هدایت بسیاری از راه های تامین نیازهای ضروری آنها به این صندوق، مانند بیمه های شخص ثالث، بدنه، بیمه های مسئولیت حمل بار و غیره، سود حاصل از ارائه این گونه خدمات را به سفره رانندگان وزحمتکشان صنف بازگرداند و از سود جویی و رانت های احتمالی و روابط نامبارک احتمالی باندهای قدرت در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به این که بسیاری از اموری که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برحسب وظایف ذاتی عهده دار انجام آن است در حال حاضر اجرای آن به گروه های خاصی محول شده،  با تشکیل صندوق ذخیره و حمایت از رانندگان وخودمالکان این بخش نسبت به اصلاح آن اقدام خواهد شد.

متاسفانه به دلیل آن که این صنف (خصوصا خودمالکان که باسرمایه شخصی کامیون تهیه می کنند و خود نیز بر روی این کامیون ها اشتغال دارند) هیچ گونه رابطه حقوقی با شرکت های حمل و نقل کالای جاده ای ندارند، این گروه فاقد هرگونه تشکل صنفی قانونی هستند، به طوریکه در قوانین کار و نیز نظام صنفی هیچ جایگاهی برای آنان در نظر گرفته نشده است و از بدو تشکیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همواره مورد سو استفاده عده ای فرصت طلب قرار گرفته اند که خود را نماینده این قشر عظیم زحمتکش قلمداد می نمایند.

بنابراین امروزه تشکیل (صندوق ذخیره و حمایت از رانندگان حمل ونقل جاده ای) یکی از ضروری ترین کارهایی است که تشکیل آن  و نیز حمایت آن توسط صندوق توسعه حمل و نقل کشور می تواند موجبات واگذاری بسیاری از امور تصدی گری بخش حمل و نقل جاده ای را به این صندوق عام المنفعه صنفی، فراهم سازد تا منافع آن به متولیان اصلی و ولی نعمتان حمل و نقل کالای جاده ای کشور بازگردد.

امید است وزیر محترم راه و شهرسازی با نگاهی ویژه به این امر، دستور پیگیری تشکیل صندوق ذخیره و حمایت از رانندگان حمل و نقل جاده ای را صادر فرمایند و در تحقق این خواسته عمومی صنف که بیش از سه سال از طرح ان توسط فعالان صنفی می گذرد رانندگان را یاری دهند.

* فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.